TNT Post Groep NV

TPG ZIET GEEN NIEUWE ELEMENTEN IN VISIE OPTA


1 mei 2002

OPTA heeft vandaag een persbericht uitgebracht met als titel "OPTA wil af van monopolie Post" ter gelegenheid van het verschijnen van het jaarlijkse OPTA rapport "Visie op de markt". Dit rapport is een regulier document dat jaarlijks verschijnt en waarin OPTA onder andere haar visie op de ontwikkelingen in de post- en telecommunicatiemarkt in Nederland voor het komende jaar presenteert. De in dit rapport opgenomen visies zijn op geen enkele wijze bindend en wat TPG betreft bevat het rapport geen nieuwe informatie.
Hoewel OPTA haar rapport presenteert als haar visie op de markt, heeft zij hierover met TPG helaas geen overleg gehad. TPG is in het algemeen altijd al voorstander geweest van een versnelde liberalisering van de postmarkt in Nederland, met inachtneming van wat er in de rest van Europa gebeurt op dit gebied. TPG zal deze zomer haar visie op de verdere liberalisering van de Nederlandse postmarkt presenteren.

Inhoudelijk is het commentaar van TPG op een aantal meer specifieke door OPTA genoemde zaken als volgt:

* OPTA stelt dat de liberalisering van de postsector achterblijft. In Nederland is echter al 70% van de markt vrij voor concurrentie en zijn -naast TPG- ook een aantal andere spelers, waaronder enkele buitenlandse postbedrijven actief. OPTA erkent in haar jaarverslag dat de Nederlandse postmarkt als geheel tot de voorlopers op het gebied van liberalisering behoort.


* "Voor onze klanten is het van belang te weten dat, naar uit onderzoek is gebleken, de Nederlandse brief van 0,39, gecorrigeerd voor koopkracht, de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft in Europa," zo stelt Harry Koorstra, lid van de Raad van bestuur van TPG en verantwoordelijk voor de Post divisie. "Voor TPG staat handhaving van de hoge kwaliteit en efficiëntie van haar dienstverlening voorop, bij alle mogelijke toekomstige scenarios voor de Nederlandse en Europese postmarkten."


* TPG is met het door haar gevoerde prijsbeleid altijd ver onder het door de overheid gereguleerde tariefbeheersingssysteem gebleven. Gecorrigeerd voor inflatie is de Nederlandse postzegel de afgelopen tien jaar zelfs goedkoper geworden.


* In 2001 is TPG Post er in geslaagd de kwaliteit van de postbezorging in Nederland verder te verbeteren. Aangeboden brieven werden in 95,6 procent van alle gevallen de volgende dag bezorgd.


* OPTA is van mening dat het opportuun zou zijn dat aan toetredende marktpartijen toegang zou moeten worden verleend tot het netwerk van TPG. Dit is slechts een suggestie die voortkomt uit de hypothese dat de dynamiek van de postmarkt vergelijkbaar zou zijn met die van de telecommunicatiemarkt, hetgeen onjuist is. Bovendien is de OPTA analyse dat de postsector een netwerksector zou zijn en op grond daarvan vergelijkbaar met de telecommunicatiesector evenmin juist. Het is van belang dergelijke suggesties en analyses te bezien in het licht van de internationale ontwikkelingen en regelgeving, waaraan alle spelers zich dienen te houden. Gegeven het groot aantal alternatieve bestel-organisaties in Nederland, betwijfelt TPG overigens de noodzaak en werking van een dergelijke toegang.

TPG N.V. verleent wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en Koninklijke TPG Post, een breed scala aan post- express- en logistieke diensten. TPG heeft meer dan 141.000 werknemers in 59 landen en is actief in meer dan 200 landen. De totale omzet van TPG bedroeg in 2001 11,2 miljard. In het eerste kwartaal van 2002 nam de omzet toe met 8,5 procent. TPG N.V. is aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt genoteerd.