TNT Post Groep NV
TPG ZIET GEEN NIEUWE ELEMENTEN IN VISIE OPTA
1 mei 2002
OPTA heeft vandaag een persbericht uitgebracht met als titel "OPTA wil
af van monopolie Post" ter gelegenheid van het verschijnen van het
jaarlijkse OPTA rapport "Visie op de markt". Dit rapport is een
regulier document dat jaarlijks verschijnt en waarin OPTA onder andere
haar visie op de ontwikkelingen in de post- en telecommunicatiemarkt
in Nederland voor het komende jaar presenteert. De in dit rapport
opgenomen visies zijn op geen enkele wijze bindend en wat TPG betreft
bevat het rapport geen nieuwe informatie.
Hoewel OPTA haar rapport presenteert als haar visie op de markt, heeft
zij hierover met TPG helaas geen overleg gehad. TPG is in het algemeen
altijd al voorstander geweest van een versnelde liberalisering van de
postmarkt in Nederland, met inachtneming van wat er in de rest van
Europa gebeurt op dit gebied. TPG zal deze zomer haar visie op de
verdere liberalisering van de Nederlandse postmarkt presenteren.
Inhoudelijk is het commentaar van TPG op een aantal meer specifieke
door OPTA genoemde zaken als volgt:
* OPTA stelt dat de liberalisering van de postsector achterblijft.
In Nederland is echter al 70% van de markt vrij voor concurrentie
en zijn -naast TPG- ook een aantal andere spelers, waaronder
enkele buitenlandse postbedrijven actief. OPTA erkent in haar
jaarverslag dat de Nederlandse postmarkt als geheel tot de
voorlopers op het gebied van liberalisering behoort.
* "Voor onze klanten is het van belang te weten dat, naar uit
onderzoek is gebleken, de Nederlandse brief van 0,39, gecorrigeerd
voor koopkracht, de beste prijs-kwaliteit verhouding heeft in
Europa," zo stelt Harry Koorstra, lid van de Raad van bestuur van
TPG en verantwoordelijk voor de Post divisie. "Voor TPG staat
handhaving van de hoge kwaliteit en efficiëntie van haar
dienstverlening voorop, bij alle mogelijke toekomstige scenarios
voor de Nederlandse en Europese postmarkten."
* TPG is met het door haar gevoerde prijsbeleid altijd ver onder het
door de overheid gereguleerde tariefbeheersingssysteem gebleven.
Gecorrigeerd voor inflatie is de Nederlandse postzegel de
afgelopen tien jaar zelfs goedkoper geworden.
* In 2001 is TPG Post er in geslaagd de kwaliteit van de
postbezorging in Nederland verder te verbeteren. Aangeboden
brieven werden in 95,6 procent van alle gevallen de volgende dag
bezorgd.
* OPTA is van mening dat het opportuun zou zijn dat aan toetredende
marktpartijen toegang zou moeten worden verleend tot het netwerk
van TPG. Dit is slechts een suggestie die voortkomt uit de
hypothese dat de dynamiek van de postmarkt vergelijkbaar zou zijn
met die van de telecommunicatiemarkt, hetgeen onjuist is.
Bovendien is de OPTA analyse dat de postsector een netwerksector
zou zijn en op grond daarvan vergelijkbaar met de
telecommunicatiesector evenmin juist. Het is van belang dergelijke
suggesties en analyses te bezien in het licht van de
internationale ontwikkelingen en regelgeving, waaraan alle spelers
zich dienen te houden. Gegeven het groot aantal alternatieve
bestel-organisaties in Nederland, betwijfelt TPG overigens de
noodzaak en werking van een dergelijke toegang.
TPG N.V. verleent wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en
Koninklijke TPG Post, een breed scala aan post- express- en logistieke
diensten. TPG heeft meer dan 141.000 werknemers in 59 landen en is
actief in meer dan 200 landen. De totale omzet van TPG bedroeg in 2001
11,2 miljard. In het eerste kwartaal van 2002 nam de omzet toe met 8,5
procent. TPG N.V. is aan de beurzen van Amsterdam, New York, Londen en
Frankfurt genoteerd.