Vlaamse overheid

PERSMEDEDELING VAN MINISTER-PRESIDENT PATRICK DEWAEL 30 APRIL 2002

Euronautiluscampagne werd correct uitbesteed

Via Het Nieuwsblad heeft Vlaams Volksvertegenwoordiger Carl Decaluwé vragen gesteld bij de uitbesteding van de Euronautilus-sensibiliseringscampagne aan het communicatiebureau Slangen & Partners. Minister- president Patrick DEWAEL bevestigt dat hij hierover een brief ontvangen heeft van het Rekenhof. Hij heeft de opmerkingen van het Rekenhof op 26 april jl. schriftelijk beantwoord. De Euronautiluscampagne is trouwens al besproken in het Vlaams Parlement, waar de minister- president begin februari uitgebreid tekst en uitleg verschaft heeft over de campagne en de gunning ervan.

Dhr. Decaluwé laat uitschijnen dat de campagne onrechtmatig toegewezen werd aan Slangen & Partners, omdat het bedrag ervan veel hoger lag dan wat oorspronkelijk in het bestek voorzien was. De minister- president spreekt deze bewering met kracht tegen: volgens de bestaande Belgische en Europese regelgeving kon de opdracht wel degelijk op basis van een bekendmaking in het Belgische Bulletin van Aanbestedingen gegund worden voor een hoger dan voorzien bedrag.

Bij de opmaak van het bestek werd uitgegaan van een traditionele mediacampagne, waarbij het grootste deel van het budget besteed zou worden aan advertenties in kranten en op tv. Op basis van ervaring met heel wat andere campagnes ging het bestek ervan uit dat de creatie van de verschillende communicatieproducten zeker moest kunnen gebeuren binnen een budget van 8,6 miljoen fr. (excl. BTW). Op basis van dit geraamde bedrag werd terecht gekozen voor een uitbestedingsprocedure met enkel nationale bekendmaking. De aankoop van mediaruimte maakte, zoals steeds bij de Vlaamse overheid, geen deel uit van het bestek.

Uit de 2 binnengekomen offertes bleek evenwel overtuigend dat een grondige bijsturing van het concept inzake aan te wenden kanalen heel wat meer kansen inzake een succesvolle campagne zou bieden. Daarom werd tijdens de onderhandelingen met de deelnemende bureaus gekozen voor een alternatieve campagneformule die meer kansen bood om de doelgroep van de campagne, nl. de Vlaamse jongeren, te bereiken. Uiteindelijk werd de voorkeur gegeven aan een sterk evementiële aanpak, waardoor er heel wat minder budget dan eerst voorzien besteed diende te worden aan mediaruimte. De totale kostprijs van de campagne bleef gelijk.

Er was dus geen sprake van een bijkomende opdracht. De opdracht werd na de wettelijke voorziene onderhandelingsprocedure op correcte wijze gegund aan Slangen&Partners. De verhoging van het gunningsbedrag leidde niet tot een verhoging van de totale kostprijs van de campagne, maar had puur te maken met een verschuiving in de richting van een meer evenementiële aanpak en een minder klassieke media-aanpak. Deze verschuiving kwam er na een overtuigende analyse van de op basis van het bestek betrokken communicatiespecialisten.

persinfo : Bart Tommelein, woordvoerder van de minister-president - tel. 02 553 29 11 e-mail: persdienst.dewael@vlaanderen.be