European Commission
IP/02/642
Brussel, 30 april 2002
Geen verbetering op de markt en geen verandering in het gedrag van
Zuid-Koreaanse werven, volgens het vijfde verslag van de Commissie
over de situatie in de mondiale scheepsbouwsector
De wereldscheepsbouwmarkt heeft nog altijd met ernstige problemen te kampen en een aantal Zuid-Koreaanse scheepswerven verkoopt nog altijd onder de kostprijs. Dat constateert de Europese Commissie in haar jongste (vijfde) verslag over de situatie in de mondiale scheepsbouwsector, dat vandaag werd aangenomen. De prijzen op de wereldmarkt worden nog altijd gedrukt door het te grote aanbod aan schepen, dat wordt veroorzaakt door een expansie van werven in voornamelijk Korea. In 2000 werden meer orders geplaatst dat ooit, wat tot een kortstondig prijsherstel leidde, maar in 2001 zakten de vraag, en daarmee de prijzen, weer in als gevolg van de recessie in de Verenigde Staten en de terroristische aanslagen van 11 september, die een ongunstige invloed hadden op respectievelijk de vraag in de zeehandel en naar cruisereizen. Zowel Korea als de EU, die veel containerschepen en cruiseschepen bouwen, zagen hun marktaandeel teruglopen door de daling van het aantal orders voor deze schepen.
Het vijfde verslag bevestigt de conclusies van de vorige verslagen dat er op de wereldmarkt voor schepen een ernstige onevenwichtigheid is tussen vraag en aanbod, wat tot gevolg heeft dat vooral de Koreaanse werven in de meeste marktsegmenten zeer lage prijzen bieden. In sommige gevallen werden de verliezen gecompenseerd door een financiële herstructurering die volgens de Commissie niet strookt met de desbetreffende regels van de Wereldhandelsorganisatie (WTO).
In 2001 werd alleen in de (niche)markt voor LNG-tankers een absolute
stijging van het aantal orders opgetekend. De Koreaanse werven
sleepten in 2001 79% van de orders voor nieuwe LNG-tankers in de
wacht, hoewel zij geen octrooien op de vereiste sleuteltechnologieën
hebben. Marktanalyse wijst erop dat zij hun aandeel op de LNG-markt
(nu 65% van het totaal aantal orders in de wereld) hebben veroverd
door zeer lage aanbiedingsprijzen en door hun vermogen om op korte
termijn grote aantallen schepen te leveren.
Uit een gedetailleerd kostenonderzoek van de Commissie blijkt dat
sommige Koreaanse werven schepen nog altijd onder de kostprijs
aanbieden en dat de meeste in 2001 winst maakten dankzij de grote
omzet, vooruitbetalingen en eenmalige maatregelen om hun financiële
positie te verbeteren.
De Zuid-Koreaanse scheepswerven blijven een belangrijke rol spelen op
de wereldmarkt ondanks een lichte daling van hun aandeel in nieuwe
orders (van 36% in 2000 tot 30% in 2001). De Commissie zal ook verder
toezicht uitoefenen op de markt en de kosten analyseren;
overeenkomstig artikel 12 van Verordening (EG) nr. 1540/98 zal zij
daarvan verslag uitbrengen aan de Raad.
Voor nadere informatie:
http://europa.eu.int/comm/enterprise/maritime/shipbuilding_market/inde
x.htm