Ingezonden persbericht
29 april 2002
REUTERS LEVERT NIEUWS AAN I-MODE-ABONNEES KPN
Amsterdam - Reuters, de internationale leverancier van informatie, nieuws en
technologie, heeft een overeenkomst gesloten met KPN Mobile voor het leveren
van nieuws en informatie aan abonnees van de nieuwe i-mode-service van KPN
Mobile. Klanten van deze i-mode-service hebben toegang tot Reuters News &
Pictures, dat algemeen wereldnieuws, sport, entertainment en financieel
nieuws biedt. De dienst is beschikbaar via de speciale i-mode-handsets van
KPN.
i-mode biedt toegang tot een variëteit van informatie en
informatiediensten - zoals zakelijk nieuws en wereldnieuws, e-mail, weer,
sport en (interactieve) afbeeldingen - via een mobiele telefoon die geschikt
is voor i-mode. De interface voor deze dienst toont grote overeenkomsten
met een voorpagina met koppen die regelmatig geactualiseerd worden. Alle
koppen bieden links naar nieuws en illustraties die zijn verzameld door de
230 Reuters-vestigingen wereldwijd. Reuters biedt de dienst gratis aan tot 1
juni 2002. Vanaf 1 juni blijven de koppen en enkele categorieën gratis.
"Deze overeenkomst past in onze strategie om nieuws en informatie
beschikbaar te stellen via een groot aantal verschillende kanalen", zegt
Greg Pasche, Head of Marketing & Future Business van Reuters Media in
Europa, het Midden-Oosten en Afrika. "i-mode is een state-of-the-art
platform voor het bieden van hoogwaardige content aan eindgebruikers die
toegang willen tot het laatste nieuws en andere informatie. Onze
activiteiten in Europa bouwen voort op de ervaringen die we hebben opgedaan
in de samenwerking met NTT DoCoMo in Japan, waar we eindgebruikers van
innovatieve informatiediensten hebben voorzien."
Jan-René Dolfing, algemeen directeur van Reuters in Nederland, is zeer
verheugd over het feit dat Reuters betrokken is bij i-mode in Nederland.
"i-mode is een belangrijke ontwikkeling voor alle aanbieders van mobiele
telefonie en content. We zijn er trots op dat we in een vroeg stadium
betrokken zijn bij deze ontwikkeling. Hierdoor weten we uit eerste hand hoe
eindgebruikers reageren op het mobiele internet. Dit is van groot belang
voor het bepalen en uitvoeren van onze multichannel-strategie."
i-mode
i-mode biedt via een handset zowel directe mobiele toegang tot informatie-,
entertainment-, communicatie- en transactiediensten, alsook spraak, e-mail
en SMS. i-mode is ontwikkeld door NTT DoCoMo in Japan en kwam in 1999 op de
Japanse markt. i-mode werkt in grote lijnen hetzelfde als het vaste
internet. Met een browser in de i-mode-handset kan een gebruiker
i-mode-sites bezoeken. Door een knop op het toestel, wordt het hoofdmenu van
het i-mode-portal opgeroepen, waarna er toegang is tot gecertificeerde
content. Abonnees kunnen ook een URL invoeren, waardoor er directe toegang
is tot een site. i-mode onderscheidt zich van andere vergelijkbare
aanbiedingen door speciale handset-technologie (dubbele browser,
kleurenscherm en gebruiksgemak), 'rich content' dankzij iHTML en een
attractief businessmodel waarin content-leveranciers, klanten en
netwerkoperators voordeel hebben van de technologie.
Reuters
Reuters (www.about.reuters.com) is leverancier van financiële informatie,
nieuws en technologie aan financiële instellingen, media, bedrijven en
particulieren. De kracht van Reuters ligt in de combinatie van content,
technologie en connectiviteit. Reuters heeft haar toonaangevende positie
weten te vestigen door voortdurende technologische innovatie en haar
reputatie vanwege snelheid, accuratesse, integriteit en onafhankelijkheid.
Reuters heeft ruim 19.000 werknemers in 97 landen, waartoe een nieuwsstaf
van 2.500 werknemers in 230 bureaus behoort, die 150 landen bedient. Reuters
is hiermee de grootste multimedia-nieuwsorganisatie in de wereld. In 2001
behaalde het bedrijf een omzet van 3,9 miljard Britse pond.
i-mode en het i-mode-logo zijn merken of geregistreerde merken van NTT
DoCoMo, Inc. in Japan en andere landen.