08-11-2001
Nieuwe dienstregeling stadsbussen 2002meer bussen op lijn 2 / 6
Er komen vanaf 28 april 2002 meer busritten op de stadslijnen 2 en 6
naar IJpelaar en de Haagse Beemden. Op werkdagen tot 09.30 uur en
tussen 13.30 en 18.30 uur rijdt er voortaan elk kwartier een bus. Dat
is ook het geval op zaterdag tussen 12.00 uur en 17.30 uur. Dit is de
belangrijkste verandering in de dienstregeling voor de stadsbussen per
28 april 2002 waartoe het college van burgemeester en wethouders heeft
besloten.
Door deze maatregel wordt gedurende acht drukkere uren per dag de bus
op die lijnen een stuk aantrekkelijker. Ook aansluitingen op andere
bussen en treinen verbeteren in het algemeen. Buiten de genoemde uren
gaat er elk half uur een bus.
Hiermee verdwijnt de oude dienstregeling, waarbij op werkdagen overdag
en zaterdagmiddag om de 20 minuten een bus reed. Door het verdwijnen
van deze 20-minutendiensten wordt de dienstregeling veel duidelijker
en makkelijker te onthouden. De halfuurdiensten s avonds,
zaterdagochtend en zondag blijven dus onveranderd. Tussen 09.30 en
13.30 uur, als er wat minder mensen in bus zitten, daalt de frequentie
van 3 naar 2 bussen per uur. Per saldo rijden er op zowel lijn 2 als
lijn 6 25 busritten méér elke week. De route blijft ongewijzigd.
Daarnaast komt er een betere spreiding van busritten naar de Claudius
Prinsenlaan, de Hogeschool West-Brabant en het Ignatius ziekenhuis. In
Brabantpark en Heusdenhout komt een vast patroon van lijnnummering.
Vroeger versprongen de lijnnummers 1, 3, 7 en 8 van route in de
avonduren en tijdens de zomerdienst. Dat is nu verleden tijd. De
lijnen 1 en 8 gaan nu altijd via Wilderen, de lijnen 3 en 7 via de
Epelenberg en Tilburgseweg.
Voorts dient de BBA een aantal studies uit te voeren, onder andere
naar de mogelijkheden van een zogeheten milieu-abonnement en een
relatief goedkoop winkelkaartje op bepaalde tijdstippen. Dit
abonnement is een niet-persoonsgebonden algemeen abonnement op de
Bredase stadsbussen voor een gewenst aantal maanden tot maximaal een
jaar.
Verder gaat de BBA bekijken of het vervoer van/naar Bavel efficiënter
kan bijvoorbeeld met meer kleinschalig vervoer.
Tot slot gaat de BBA een plan opstellen voor een eventueel pendelbusje
dat eind 2002 begin 2003 gaat rijden in de nieuwe woonwijk Nieuw
Wolfslaar die de komende 2,5 jaar gebouwd wordt volgens de huidige
planning. Tussen IJpelaar-zuid, de Loevesteinstraat, snelweg A 27 en
de Overakkerstraat / Klein Wolfslaar gaan 750 woningen verrijzen. Naar
verwachting zal Nieuw Wolfslaar eind 2003 aangesloten worden op het
reguliere stadsbusnet door een routeverandering van lijn 2/6.
Breda, 8 november 2001