Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn
Persberichten :
Nieuw bij het NIZW: boek Talent in actie met cd-rom
Verlengde schooldag in het voortgezet onderwijs
26 april 2002
Bij het Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn / NIZW is Talent in
actie verschenen. In dit boek wordt beschreven hoe scholen in
samenwerking met anderen verlengde-schooldagprogramma's kunnen
opzetten. Doel hierbij is de sociale competentie van jongeren te
stimuleren en hen te motiveren om nieuwe sociale banden aan te gaan op
school en in hun omgeving. Ook komt in Talent in actie informatie aan
bod over hoe de verlengde schooldag in de praktijk is te organiseren.
Bij het boek hoort een cd-rom met aanvullend materiaal.
VSD en de brede school
De verlengde schooldag (VSD) biedt jongeren de kans om na schooltijd
op vrijwillige basis hun talenten te ontwikkelen in allerlei soorten
activiteiten zoals survival, skaten, fotografie, circus, drama,
verkenning van de omgeving of leerlingondernemingen. De VSD biedt een
krachtige, levensechte leeromgeving, waarin jongeren leren op een
betrokken en actieve manier. Voor de verlengde schooldag werken
onderwijs, gemeente en instellingen voor welzijn, sport, kunsteducatie
en anderen nauw samen. Jongeren systematisch de kans geven zich binnen
én buiten school te ontwikkelen staat daarbij voorop. De verlengde
schooldag vormt een belangrijke activiteit binnen de
bredeschoolontwikkeling in het voortgezet onderwijs.
Inhoud
Talent in actie beschrijft hoe een samenhangend aanbod van
VSD-programma's kan worden opgezet. Ook biedt het boek de nodige
informatie over hoe scholen een verlengde schooldag kunnen organiseren
in nauwe samenwerking met gemeenten, met instellingen voor welzijn,
kunst en sport en soms ook met het lokale bedrijfsleven. In het boek
zijn voorbeelden te vinden van programma's die tijdens het landelijk
experiment, met name in het VMBO en ISK, ontwikkeld zijn: oriëntatie
op de buurt in Maastricht, leerlingenondernemingen in Rotterdam, het
museumproject in Enschede en skaten in Borne.
Voorbeeld: Omgevingsoriëntatie
VMBO-leerlingen verzamelen met laptops gegevens over de buurt en
vrijetijdsvoorzieningen in hun omgeving. Zij interviewen bijvoorbeeld
een coach van een voeltablclub. De resultaten presenteren ze in een
huis-aan-huisblad. Leerlingen uit de Internationale Schakel Klas (ISK)
oriënteren zich op hun nieuwe omgeving en doen verslag via een
muurkrant. In tweetallen richten ze zich binnen school eerst op de
taal, met behulp van een pc. Daarna brengen zij een bezoek aan de VVV.
In beide programma's wordt ICT ingezet bij informatieverwerving en
verwerking. In de reguliere schooltijd worden de VSD-programma's
voorbereid: leraren besteden tijdens de les aandacht aan
onderzoeksvaardigheden en presentatie.
Cd-rom
Bij het boek hoort een cd-rom met aanvullend audiovisueel materiaal en
meer beschrijvingen van verschillende programma's op het gebied van
sport en bewegen, kunst en cultuur en oriëntatie op de omgeving.
Daarnaast treft de gebruiker tips aan over organisatie, coördinatie en
financiën van verlengde-schooldagactiviteiten en links naar
achtergronddocumenten en naar relevante adressen.
Bestellen
Talent in actie. Opbrengsten Landelijk experiment Verlengde schooldag
voortgezet onderwijs is geschreven door Marja Valkestijn en Saskia van
Oenen en kost ¤ 15,50, inclusief cd-rom. ISBN 90-5050-957-6 en
E 223094. Verkrijgbaar via de boekhandel of te bestellen bij NIZW /
Uitgeverij, Postbus 19152, 3501 DD Utrecht, telefoon (030) 230 66 07,
fax (030) 230 64 91, e-mail bestel@nizw.nl.
Laatste update: 29 april 2002