Katholieke Universiteit Nijmegen

Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Oud-student KUN wint scriptieprijs bedrijfsethiek Donderdag 25 april heeft het Netwerk Bedrijfsethiek Nederland (NBN) bekendgemaakt dat een oud-biologiestudent van de KU Nijmegen hun jaarlijkse scriptieprijs voor academici heeft gewonnen. Willem Roeterdink mocht de NBN-Rabobank Scriptieprijs van 1.000,- in ontvangst nemen tijdens een seminar over maatschappelijk verantwoord ondernemen aan de Universiteit Nyenrode.

Roeterdink won zijn prijs met een scriptie over "Risicocommunicatie en Risicobesluitvorming door het Bedrijfsleven". Juryvoorzitter professor Kimman loofde Roeterdink voor zijn analyse dat een bedrijf dat oog wil hebben voor de maatschappelijke context van zijn handelen niet alleen rekening moet houden met kritische consumenten maar eveneens met andere burgers.

In de scriptie wordt ingegaan op de wijze waarop bedrijven kunnen communiceren over risico´s. Vandaag de dag bestaat het idee dat communicatie een tweerichtingsproces moet zijn. De voorlichters van vroeger moeten meer luisteren naar de maatschappij. In zijn scriptie trekt Roeterdink de conclusie dat er dan wel wegen moeten zijn om iets te doen met de informatie die vanuit deze maatschappij bij het bedrijf binnenkomt. Tijdens zijn onderzoek heeft hij gekeken hoe grote bedrijven als Shell, Unilever en Albert Heijn dit soort problemen aanpakken.

De NBN-Rabobank Scriptieprijs wordt elk jaar uitgereikt aan de schrijver/schrijfster die naar het oordeel van de jury de beste afstudeerscriptie heeft met als hoofdonderwerp bedrijfsethiek, integriteit en/of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er kunnen eveneens scripties worden ingediend waarbij bedrijfsethiek een belangrijke invalshoek is binnen een bredere probleemstelling.

Het NBN is een netwerk van mensen die de ethische kwaliteit van het beslissen en handelen in bedrijfsleven en non-profit organisaties in de meest brede zin van het woord willen bevorderen. De deelnemers in NBN zijn werkzaam in het bedrijfsleven, bij de overheid, bij non profit organisaties en bij onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Het netwerk dient om ervaringen uit te wisselen en de communicatie over bedrijfsethiek en de toepassing ervan in organisaties te bevorderen. Een belangrijke taak van het NBN is de organisatie van seminars en studiebijeenkomsten over bedrijfsethiek.

W. A. Roeterdink, E-mail: Willem@Roeterdink.com

26-4-2002