Katholieke Universiteit Nijmegen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen
Oud-student KUN wint scriptieprijs bedrijfsethiek
Donderdag 25 april heeft het Netwerk Bedrijfsethiek Nederland (NBN)
bekendgemaakt dat een oud-biologiestudent van de KU Nijmegen hun
jaarlijkse scriptieprijs voor academici heeft gewonnen. Willem
Roeterdink mocht de NBN-Rabobank Scriptieprijs van 1.000,- in
ontvangst nemen tijdens een seminar over maatschappelijk verantwoord
ondernemen aan de Universiteit Nyenrode.
Roeterdink won zijn prijs met een scriptie over "Risicocommunicatie en
Risicobesluitvorming door het Bedrijfsleven". Juryvoorzitter professor
Kimman loofde Roeterdink voor zijn analyse dat een bedrijf dat oog wil
hebben voor de maatschappelijke context van zijn handelen niet alleen
rekening moet houden met kritische consumenten maar eveneens met
andere burgers.
In de scriptie wordt ingegaan op de wijze waarop bedrijven kunnen
communiceren over risico´s. Vandaag de dag bestaat het idee dat
communicatie een tweerichtingsproces moet zijn. De voorlichters van
vroeger moeten meer luisteren naar de maatschappij. In zijn scriptie
trekt Roeterdink de conclusie dat er dan wel wegen moeten zijn om iets
te doen met de informatie die vanuit deze maatschappij bij het bedrijf
binnenkomt. Tijdens zijn onderzoek heeft hij gekeken hoe grote
bedrijven als Shell, Unilever en Albert Heijn dit soort problemen
aanpakken.
De NBN-Rabobank Scriptieprijs wordt elk jaar uitgereikt aan de
schrijver/schrijfster die naar het oordeel van de jury de beste
afstudeerscriptie heeft met als hoofdonderwerp bedrijfsethiek,
integriteit en/of maatschappelijk verantwoord ondernemen. Er kunnen
eveneens scripties worden ingediend waarbij bedrijfsethiek een
belangrijke invalshoek is binnen een bredere probleemstelling.
Het NBN is een netwerk van mensen die de ethische kwaliteit van het
beslissen en handelen in bedrijfsleven en non-profit organisaties in
de meest brede zin van het woord willen bevorderen. De deelnemers in
NBN zijn werkzaam in het bedrijfsleven, bij de overheid, bij non
profit organisaties en bij onderwijs- en onderzoeksinstellingen. Het
netwerk dient om ervaringen uit te wisselen en de communicatie over
bedrijfsethiek en de toepassing ervan in organisaties te bevorderen.
Een belangrijke taak van het NBN is de organisatie van seminars en
studiebijeenkomsten over bedrijfsethiek.
W. A. Roeterdink, E-mail: Willem@Roeterdink.com
26-4-2002