Daihatsu Holland B.V.
Daihatsu introduceert nieuwe Sirion
26 April 2002
Bij de Daihatsu dealer staat nu de nieuwe Sirion in de showroom.
Direct valt zijn compleet gewijzigde voorkant op. Met name het design
van de koplampen en grille geven de Sirion een stoerdere en
sportievere uitstraling. Ook het interieur heeft een ware metamorfose
ondergaan. Een geheel nieuw dashboard en andere stoelbekleding zijn
het resultaat. Ook op technisch vlak is het een en ander aangepast,
waardoor de nieuwe Sirion nu een nog beter weggedrag heeft en
daarnaast ook stiller is geworden. De nieuwe uitvoeringen van de
Sirion beginnen nu bij de SXi, die een veel completere uitrusting
heeft meegekregen met o.a. stuurbekrachtiging, elektrische bedienbare
ramen, achterruitsproeier/-wisser en moderne wieldoppen. Kortom de
nieuwe Sirion is klaar voor de toekomst.
Motoren
De 1.0 12V DVVT twincam Eco-motor is goed voor 43 kW (58 pk) bij 6000
tpm, waarmee de Sirion 1.0 12V heel pittig optrekt en inhaalt en het
milieu minimaal wordt belast. Het gemiddelde benzineverbruik bedraagt
slechts 5,5 liter per 100 km (1:18,2, CO2-uitstoot 128 gr./km -
richtlijn 1999/100/EC.)
De 1.3 16V DVVT twincam motor levert 75 kW/102 pk bij 7000 tpm. De
Sirion 1.3 16V bevindt zich op een hoogste niveau vergeleken met de
prestaties van andere 1.3 liter autos op de hedendaagse markt met een
gecombineerd benzineverbruik van slechts 5,7 liter per 100 km (1:17,5,
CO2-uitstoot van 135 gr./km - richtlijn 1999/100/EC.)
Beide twincam motoren hebben DVVT (Dynamic Variable Valve Timing)
techniek. Gebruikmakend van de gegevens zoals het motortoerental en de
gasklep openingshoek, maakt de boordcomputer de openingstijd van de
kleppen zo gunstig dat de inlaat- en uitlaatslagen zo efficiënt en
geleidelijk als mogelijk verlopen. Dit heeft als gevolg dat de Sirion
spaarzaam is wanneer er weinig vermogen wordt gevraagd en hoge
prestaties levert wanneer de rijder dit wenst.
Automaat en stuurtiptronic
Men kan men bij de Sirion 1.0 12V optioneel kiezen voor een volledige
automatische transmissie met vier versnellingen. De Sirion 1.3 16V
automatische transmissie is tevens voorzien van stuurtiptronic. Met
stuurtiptronic schakelt men op het stuur en dit is uniek in het Sirion
segment.
Tijdens het schakelen kan de berijder beide handen aan het stuur
houden. Door middel van het indrukken van een + of knop schakelt de
transmissie op of terug. De transmissie is zo geprogrammeerd dat fout
schakelen is uitgesloten. Uiteraard biedt deze auto met stuurtiptronic
ook de keuze om te rijden als een auto met volledige automatische
versnellingsbak
Exterieur
De originele Sirion elegantie is gebleven. Op basis hiervan heeft de
Sirion meer sportievere details gekregen. De koplampen, grille en
voorbumper zijn volledig gerestyled wat de voorkant een compleet ander
uiterlijk geeft. De achterbumper van de Sirion 1.0 12V is nu ook
uitgerust met de forse achterbumper van de Sirion 1.3 16V. Door een
achterklepspoiler met remlicht wordt de Sirion 1.3 16V nog sportiever.
De nieuwe Sirion is in combinatie met deze details een frisse
verschijning, terwijl de moderne styling van het oorspronkelijke
ontwerp hetzelfde is gebleven.
Interieur
Ook het interieur is volledig gemoderniseerd en straalt sportiviteit
uit. Het middenconsole van de Sirion is vernieuwd en heeft voor de 1.3
16V uitvoering een aluminium-look meegekregen, welke het dashboard een
dynamische uitstraling geeft. Naast de uitbreiding van het aantal
opbergvakken is bij de 1.3 16V uitvoering de bekleding van de stoelen
en de portieren nu zwart met een modern design.
Veiligheid
Daihatsu past moderne veiligheidsvoorzieningen toe in de Sirion, zoals
computerberekende kreukelzones en veiligheidsbalken in alle portieren.
Krachtbegrensde gordelspanners voor en twee airbags vóórin zijn
standaard. In geval van een eventuele aanrijding wordt de
brandstoftoevoer afgesloten en vanaf de RTi uitvoering activeert het
veiligheidssysteem de knipperlichten en de interieurverlichting en
worden de deuren automatisch ontgrendeld. In het topmodel van de
Sirion 1.3 16V hebben de passagiers vóórin ook de bescherming van
opzij dankzij side-airbags met een speciale vorm waardoor ook het
hoofd wordt beschermd.
Optioneel is de Sirion leverbaar met een tweede generatie
ABS-remsysteem. Dit systeem is uitgebreid met Electronic Brakeforce
Distribution. (EBD) Dit is een ingenieuze aanvulling op het standaard
ABS softwareprogramma. EBD bepaalt precies hoeveel remkracht elk
achterwiel nodig heeft aan de hand van de sensoren in het ABS systeem.
Deze meten het doorslippen van de wielen en aan de hand van die
gegevens stelt EBD direct de benodigde remkracht vast voor de
achterwielen afzonderlijk. Zo is de remweg nóg korter, terwijl u de
auto beter onder controle kunt houden.
Uitrusting
De Sirion 1.0 12V is leverbaar in twee uitvoeringen.
De Sirion 1.0 12V SXi is de basis versie en beschikt standaard al over o.a. twee airbags, stuurbekrachtiging, een in delen neerklapbare achterbankleuning, elektrisch bedienbare ramen vóór, achterruitwisser/-sproeier, achterklep en brandstofklepje van binnenuit te ontgrendelen, make-up spiegels, antiverblindingsspiegel, een digitaal klokje, deurspeakers en wieldoppen.
De Sirion 1.0 12V RTI is de meest luxe uitvoering met een 1.0 12V motor en is o.a. uitgerust met centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare buitenspiegels en ramen vóór én achter, toerenteller, 14 inch wielen met 165/65 banden en chroomkleurige zijbeschermstrips.
De Sirion 1.3 16V is leverbaar in twee uitvoeringen.
De Sirion 1.3 16V VTR is naast de genoemde specificaties van de Sirion
1.0 RTi o.a. voorzien van een digitale kilometerteller met twee
dagtellers, een sportief stuurwiel, sportieve stoelen met speciale
zwarte bekleding, hoofdsteunen achterin, dakantenne centraal boven de
voorruit, mistlampen vóór, sideskirts, achterklepspoiler met remlicht
en een uitlaatsierstuk.
De Sirion 1.3 16V SR krijgt hierbij nog eens een bestuurdersstoel
waarvan de zitting in hellinghoek verstelbaar is, side airbags,
airconditioning en lichtmetalen 14 inch velgen.
Prijzen incl. BTW/BPM
Sirion 1.0 12V SXi 11.599,=
Sirion 1.0 12V RTi 12.499,=
Sirion 1.3 16V VTR 13.199,=
Sirion 1.3 16V SR 14.699,=
Op alle Sirion modellen krijgt de consument 500,= zuinigheidspremie.
Opties:
Mica-/metallic-lak 275,=
ABS 750,=
Airconditioning 1.495,=
Automaat 1.0 12V 1.350,=
Automaat 1.3 16V (incl. stuurtiptronic) 1.650,=