TBIN BV
Customer Loyalty, HMS en Tbin dagen SBK voor de rechter
Customer Loyalty Beheer BV (CLB) gevestigd in Hoofddorp, Hero
Management Services B.V. (HMS) gevestigd te Rotterdam en Tbin B.V.
gevestigd te Gouda, dagen SBK te Helmond voor de rechter.
Tbin is een succesvolle exameninstelling in de callcenterbranche met
als aandeelhouders CLB (72%), HMS (4%) en SBK (24%). Tbin streeft
samen met CLB en HMS naar een onafhankelijke en erkende positie binnen
de callcenterbranche.
Volgens CLB, HMS en Tbin heeft SBK haar verplichtingen zoals opgenomen
in de aandeelhoudersovereenkomst, niet nagekomen. SBK frustreert
volgens genoemde partijen, de bedrijfsvoering van Tbin door onder meer
consequent te weigeren om mee te investeren. Bovendien is er sprake
van vergaande belangenverstrengeling, door in dezelfde branche als
opleider en examinator op te treden en te starten met concurrerende
initiatieven. Hierdoor hebben de andere aandeelhouders en Tbin veel
schade geleden. Daarnaast wordt SBK verweten dat zij geen enkel middel
heeft geschuwd om Tbin weer volledig in handen te krijgen, zoals het
samenspannen bij en het aanvragen van het faillissement van Tbin.
SBK is oprichter van Tbin B.V. in 1998 en heeft in 2001 haar
meerderheidsbelang van 76% in Tbin verkocht aan CLB (72%) en HMS (4%)
wegens gebrek aan succes. 'Nu Tbin succesvol begint te worden lijkt
SBK zich te gedragen als spijtoptant en alle mogelijke (ongeoorloofde)
middelen te gebruiken om Tbin weer volledig in handen te krijgen',
aldus Rob Bal, directeur van Tbin.
Het kort geding heeft als inzet de gedwongen overdracht van de
aandelen van SBK in Tbin en een schadevergoeding. De zaak dient op
woensdag 1 mei 2002 voor de rechtbank in Den Haag.
Over Tbin
Tbin is een onafhankelijk exameninstituut dat in 1998 is opgericht.
Tbin leidt niet op, maar richt zich op de ontwikkeling van een
transparante kwalificatie- en certificeringstructuur. De customer
contact bedrijfstak biedt op dit moment werk aan ongeveer 175.000
mensen. Jaarlijks stromen er circa 30.000 nieuwe medewerkers in, aan
wie steeds hogere eisen op kwaliteitsgebied worden gesteld. Goede
opleidingen en certificeringen zijn volgens Tbin dan ook noodzakelijk
om de bedrijfstak verder te ontwikkelen. Tbin verwacht in 2002 vele
medewerkers uit de branche te certificeren. De eerstvolgende
examendata voor Tbin basis zijn:
Over Customer Loyalty Beheer
CLB is een houdstermaatschappij, waarvan 100% van de aandelen in
handen is van Customer Loyalty Trust BV (CLT). CLT is voor 47% in
handen van SNT Deelnemingen BV, een volledige dochter van SNT Group
N.V., voor 47% in handen van Stichting Administratiekantoor Customer
Loyalty en voor 4% in handen van HMS B.V.
---
---