Gemeente 's-Hertogenbosch

Demissionair minister Vermeend ondertekent afspraken in s-Hertogenbosch: meer m

vr 26 april 2002

Demissionair Minister Vermeend van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en wethouder Eigeman van s-Hertogenbosch hebben op 22 april 2002 afspraken ondertekend, die inhouden dat de gemeente zich extra gaat inspannen om zoveel mogelijk mensen met een bijstandsuitkering aan het werk te krijgen of in te schakelen bij maatschappelijke activiteiten. s-Hertogenbosch heeft wat betreft de uitvoering van de bijstand de zaken op orde en zet zich in voor verhoging van kwaliteit. Op 1 maart jongstleden startte reeds het project "Van werkzoeker naar werknemer" en daarmee is een intensievere vorm van dienstverlening gegarandeerd. Arbeidsgeschikten die bijstand aanvragen, moeten verplicht twintig uur per week bezig zijn met een traject naar werk.

Agenda voor de toekomst
De eerste stap in deze aanpak was de ondertekening op 28 september 2000 door de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en de Minister van SZW van de Intentieverklaring "Een gezamenlijke agenda voor de toekomst". De komende vier jaar staat de gemeente voor de uitdaging om een forse inspanning te leveren die op korte termijn een sluitende keten van reïntegratie tot stand brengt, met fraudebestrijding als integraal onderdeel. Afgesproken is dat de regiefunctie voor werk en inkomen wordt versterkt. Bovendien wordt ook een inspanning gevraagd om het onbenut arbeidspotentieel van andere doelgroepen aan te boren, zoals niet-uitkeringsgerechtigden en personen met een uitkering op grond van de Algemene nabestaandenwet (Anw).

Bestuurlijke afspraken
Met het opstellen van bestuurlijke afspraken voor de periode 2001 tot en met 2004 wil de gemeente komen tot een gecoördineerde aanpak die erop is gericht een aanzienlijke uitstroom en optimale participatie van bijstandsgerechtigden te bewerkstelligen. De extra inspanningen moeten voor s-Hertogenbosch leiden tot de volgende resultaten in de periode van 2001 tot 2004:

- 3.167 nieuwe trajecten (Abw, Ioaw en Ioaz);
- een uitstroompercentage uit de genoemde uitkeringen naar gesubsidieerd en regulier werk van 40% van het genoemde aantal trajecten, hetgeen overeenkomt met 1.268 personen;
- een uitstroompercentage van 30% uit een WIW-dienstbetrekking (Wet Inschakeling Werkzoekenden).

Afspraken
De verdere uitwerking en concretisering van de "Agenda voor de toekomst" zal nauw aansluiten bij de nieuwe opzet voor de sociale zekerheid, zoals neergelegd in de nieuwe wet SUWI, Structuur Uitvoering Werk en Inkomen. In de bestuurlijk afspraken komen onder meer de volgende onderwerpen aan de orde:

- activering
De huidige sluitende aanpak van participatie, reïntegratie en werk blijkt succesvol. In aansluiting op de sluitende aanpak voor nieuwkomers in de bijstand dient er een volledig sluitende keten van reïntegratie te ontstaan. Iedere klant zou een passend aanbod moeten krijgen. Om dit te realiseren moet worden bezien op welke wijze er een inhaalslag gepleegd kan worden om iedereen daadwerkelijk te bereiken. Ook het zittende bestand. Hierbij krijgen allochtone bijstandsgerechtigden extra aandacht.

- handhaving
Gemeenten hebben de laatste jaren op grond van de Algemene bijstandswet al de nodige verbeteringen aangebracht in de aanpak van fraude. Een verdere kwaliteitsslag moet bijdragen aan het tegengaan van onterecht beroep op bijstand door preventie, een tijdige en doeltreffender opsporing en een effectievere afhandeling van geconstateerde fraude.

- gesubsidieerde arbeid
Voor mensen voor wie geen plaats is op de reguliere arbeidsmarkt vormt de gesubsidieerde arbeid een belangrijk instrument. Of als opstap naar een reguliere baan of om maatschappelijk zinvol bezig te zijn. Het thans beschikbare instrumentarium gaat veranderen.
- armoedebestrijding
Sinds 1996 zijn de mogelijkheden voor gemeentelijk minimabeleid, zowel beleidsmatig als financieel, aanzienlijk verruimd. De mogelijkheid van inkomensondersteuning en aanpak van schuldenproblematiek is ook door de gemeente s-Hertogenbosch voortvarend opgepakt. De beleidsmatige en financiële intensiveringen van de afgelopen jaren leveren een betekenisvolle bijdrage aan de bestrijding van armoede en sociale uitsluiting. Tegelijkertijd kan worden geconstateerd dat inkomensafhankelijke maatregelen kunnen bijdragen aan de armoedeval en in dat geval niet bevorderend werken voor arbeidsparticipatie. Uitstroom naar werk mag daardoor niet onder druk komen staan.

Financiering
Als s-Hertogenbosch de afgesproken extra inspanningen goed uitvoert, krijgt de gemeente voor de periode van vier jaar een vergoeding van 5.115.230,- van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Dit bedrag wordt naar rato van het aantal trajecten in gezet voor:
- een intensieve aan pak van het casemanagement;
- intensivering van kinderopvang;

- intensieve activering van nieuwkomers (statushouders asiel);
- experimenten gebaseerd op concrete projectvoorstellen.
De afspraken lopen tot en met 2004. Elk jaar zal de uitvoering van de afspraken door het Ministerie van Sociale Zaken worden beoordeeld en afgerekend.