Ministerie van Verkeer en Waterstaat
http://www.minvenw.nl
Min VenW:Consequenties NVVP-stemming
Nu de PKB-NVVP is afgestemd vormt het Structuurschema Verkeer en
Vervoer (SVV2) uit 1990 de planologische basis voor het verkeer en
vervoersbeleid. Het belangrijkste gevolg van het niet goedkeuren van
het NVVP is het risico van vertraging in diverse beleidsonderwerpen
(verkeersveiligheid, decentralisatie) en concrete projecten (zie lijst
hieronder). Helder is dat veel projecten procedurele vertraging zullen
oplopen. Trajectnota.s moeten immers zijn gebaseerd op vastgesteld
beleid.
De lopende projecten uit het Meerjareninvesteringsprogramma
Infrastructuur (MIT) kunnen in beginsel doorgang vinden. Voor een
aantal trajectnota.s die nu in de maak zijn, of waarover nog besloten
moet worden, is echter onduidelijkheid ontstaan over de te hanteren
normen en criteria. Het gaat om projecten voor of in de studiefase.
Als zou worden gekozen voor andere criteria (bijvoorbeeld 80km in
plaats van 60km trajectsnelheid in de spits), heeft dit grote
ruimtelijke en financiële consequenties voor deze MIT-projecten.
De knelpunten en projecten die niet zijn opgenomen in het MIT en zij
die zijn voorzien voor de periode 2010-2020 zijn onzeker. Onduidelijk
is of deze alsnog via SVV-beleid kunnen worden gerealiseerd, mede
omdat ze financieel niet zijn onderbouwd.
Voor het NVVP was voor de periode 2010-2020 in totaal 39 miljard euro
gereserveerd. In het NVVP zijn knelpunten geïnventariseerd waarbij
voor de oplossing gekeken wordt naar de meest effectieve oplossing in
de mix benutten . bouwen . beprijzen en wegen en openbaar vervoer. Van
groot belang is daarbij de samenhang met veiligheid en de kwaliteit
van de leefomgeving. Onduidelijk is of projecten langs deze
beleidsmix kunnen worden gerealiseerd en of het gereserveerde geld
beschikbaar blijft. Uitgangspunt van het NVVP is dat het mobiliteit
wil faciliteren aan de hand van concrete vervoersstromen. Het beleid
van het SVV2 (modal-shift; mensen uit de auto) werd daarmee
verlaten.
De komende maanden zal worden bekeken welke stappen nodig zijn om
vertragingen in het infrastructuurprogramma voor de periode na 2010
zoveel mogelijk te voorkomen. Onduidelijk is of het NVVP alsnog kan
worden ingediend bij de Kamer.
Lijst van onzekere MIT- projecten:
. a50 - ewijk valburg rijsoord
. a1 barneveld - deventer
. a1 deventer - hengelo
. a1 eemnes - barneveld
. a2 grathem urmond
. a2 leenderheide - budel
. a2 den bosch - eindhoven
. a2 oudenrijn - deil
. a2 holendrecht - oudenrijn
. a4 hoek prins claus plein
Voor het aanleggen van nieuwe wegen, spoorwegen en vaarwegen is
juridisch een ruimtelijke reservering nodig op een kaart in een
planologische kernbeslissing. Zonder deze ruimtelijke reservering mag
in Nederland niet gebouwd worden. Eventuele nieuwe tracés waarvoor in
de NVVP-plankaarten ruimte is gereserveerd zijn:
Hoofdwegennet:
Noord-Holland
A8
Studiegebied Amsterdam . Almere (A6-A9)
Zuid-Holland
A11 (verbinding A44-A4)
A4 Midden Delfland
A16/A13
A24 (Maassluis . Vlaardingen)
Noord-Brabant
A4 Dinteloord . Bergen op Zoom
Limburg
A74 Venlo
Gelderland
N18 Verbinding Doetinchem - Enschede
Overijssel
N35 Zwolle - Almelo
N34 Omleiding Ommen
Friesland
N31 Haak om Leeuwarden
Groningen
Geen
Flevoland
Studiegebied Amsterdam . Almere (A6-A9)
Drenthe
Geen
Zeeland
Geen
Let wel: het gaat hier alleen om nieuwe infrastructuur.
Benuttingsmaatregelen op bestaande snelwegen (zoals spitstroken) zijn
hier buiten beschouwing gelaten.
Vaarwegen
- Twente-mittelland
- Omlegging Zuid-Willemsvaart
Spoor
- Zuiderzeelijn
- Studiegebied Amsterdam . Almere (ov)
- Studiegebied Deltametropool (Rondje Randstad)
- Studiegebied Eindbeeldonderzoek Rotterdam - België
- VERA
- Sloelijn
- Zelzate
- verbinding Zuidtak Betuweroute
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Robert Wester, 070-3517118
Anja Sinnema, 070-3517112
26 apr 02 13:04