INTRES BV
Intres realiseert netto-omzetgroei van 9 %
Hoevelaken, 25 april 2002
INTRES bij TOP-4 retailers
INTRES realiseert netto-omzetgroei van 9% in 2001
Zelfstandige ondernemers winnen terrein op ketens
Retail service organisatie Intres realiseerde in 2001 een netto-omzet
van 810 miljoen euro, een groei van 9% ten opzichte van vorig
boekjaar. De totale omzet van de divisies Media, Mode/Textiel, Wonen
en Sport nam toe met 5,1 %. Het nettoresultaat steeg tot 2,1 miljoen
euro. Tegelijkertijd daalde het bedrijfsresultaat tot 1,3 miljoen euro
door tegenvallende opbrengsten op eigen goederen. Deze resultaten
werden gecombineerd met een lichte afname van het ledenaantal van
Intres. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een tekort aan jonge
ondernemers die een bedrijf kunnen overnemen en vervroegde
bedrijfsbeëindiging van oudere ondernemers. Ook de Wet
Belastingherziening heeft ertoe bijgedragen dat oudere ondernemers de
deuren sluiten.
In 2001 signaleerde Intres dat zelfstandige ondernemers terrein winnen
op de centraal geleide ketens. De uitval van ondernemers binnen deze
ketens is hoger dan bij zelfstandige ondernemers. Bij zelfstandigen
wordt de uitval hoofdzakelijk veroorzaakt door gebrek aan opvolging.
Deze ontwikkeling was voor Intres de basis voor het initiëren van een
actief wervings- en begeleidingsbeleid voor jonge ondernemers. Zo
heeft Intres afgelopen jaar een uitgebalanceerd aanbod samengesteld
met een Masterclass voor jonge ondernemers, het opzetten van het
Talent Center voor het aantrekken van aspirant-ondernemers, een
uitgebreid trainingsaanbod en professionele begeleiding. Intres
Participaties & Projecten ondersteunt startende ondernemers met
risicodragend vermogen en Intres Financial Services neemt nieuwe
ondernemingen zoveel mogelijk financiële activiteiten uit handen.
De initiatieven voor jonge ondernemers worden gecombineerd met voortdurende aandacht voor de optimalisering van de ondersteuning aan de Intres-leden. Daarbij komt de nadruk in toenemende mate te liggen op efficiency- en kostenvoordelen die nog steeds te behalen zijn op het gebied van ketenintegratie, ICT, inkoop en distributie. Intres neemt haar leden zoveel mogelijk processen uit handen, waardoor zij zich maximaal kunnen concentreren op de kernactiviteiten.
Een ander aandachtpunt blijft de versterking van de winkelformules. In
2001 kreeg dit onder andere vorm in de overname van winkellocaties en
samenwerkingsverbanden met ketens. Hierdoor wordt niet alleen het
marktaandeel uitgebreid, maar kunnen ook voordelen door
schaalvergroting benut worden.
'Het is duidelijk dat we met onze leden opereren in een zeer
uitdagende en concurrerende omgeving', zegt Jan Peter Karelse,
voorzitter directie van Intres. 'We richten ons primair op het creëren
van toegevoegde waarde voor onze leden, operationeel en financieel.
Dat dwingt ons steeds voorop te lopen en direct in te spelen op
marktontwikkelingen. De verbetering van efficiency en de in- en
externe samenwerking zijn continue aandachtspunten. Ook in de nabije
toekomst concentreert Intres zich op de uitbreiding van onze formules
en marktpositie. Met strategische overnames en optimale samenwerking
creëren we concurrentievoordeel, voor Intres en voor onze leden. Met
onze brede aanpak proberen we een boeiend ondernemersklimaat te
scheppen voor ondernemers die hun activiteiten met plezier
uitoefenen.'
INTRES MEDIA versterkt concurrentiepositie
Directe koppeling inkoop en verkoop vergroot rendement
Intres Media, onderdeel van retail service organisatie Intres, heeft
in 2001 in de competitieve boekenbranche een omzet (voor het A-boek en
multimedia) van 82 miljoen euro behaald, een groei van 4% ten opzichte
van het vorig boekjaar.
De marktpositie van Intres Media staat onder druk door de toenemende
activiteiten van groepen met eigen winkels en de concurrentie van
branchevreemde boekverkopers. Intres Media speelt hier op in door de
inkoop en voorraadopbouw van de formules Blz. en Libris te
stroomlijnen en de inkoop- en verkoopprocessen maximaal op elkaar af
te stemmen. Dit bespaart kosten en vergroot de leverbaarheid van
boeken.
Op inkoopgebied verschuiven de activiteiten van Intres Media van
beursinkoop naar doorlopende inkoop. Deze transformatie is nodig om te
kunnen profiteren van de populariteit van een bepaald boek door goed
verkopende titels centraal na te kunnen bestellen. Daarbij heeft
Intres Media afspraken gemaakt voor het reserveren van voorraad, zodat
snelle levering gegarandeerd is. Hoewel deze aanpak enig risico met
zich meebrengt, wordt dit risico geminimaliseerd door de uitgebreide
inkoopexpertise en marktkennis waarover Intres Media en de Blz.- en
Libris-leden beschikken.
Een ander belangrijk initiatief dat in 2001 verder vorm heeft gekregen
is de brede inzet van het Intres Bedrijfs Informatie Systeem (IBIS).
Door eenduidige opslag en uitwisseling van bedrijfsinformatie kan
sneller op marktontwikkelingen worden geanticipeerd. De directe
koppeling van verkoop- met inkoopgegevens moet leiden tot hogere
rendementen. Deze positieve effecten moeten onder andere ook
gerealiseerd worden bij Turning Point, de formule voor
multimedia-producten. Met deze aanpak wordt het assortiment maximaal
afgestemd op de daadwerkelijke behoeften van consumenten en kunnen
rendementen verbeterd worden.
INTRES MODE/TEXTIEL realiseert omzetgroei in 2001
Heldere organisatiestructuur legt basis voor rendementsontwikkeling
Intres Mode/Textiel, onderdeel van retail service organisatie Intres, realiseerde in 2001 een omzetgroei van ruim 8% ten opzichte van het vorig boekjaar. Deze positieve resultaten liggen op marktniveau en zijn de eerste effecten van de organisatorische heroriëntatie van Intres Mode/Textiel. Met een transparant en afgestemd dienstenaanbod speelt Intres Mode/Textiel in op de snelle marktontwikkelingen en toenemende concurrentie. Daarbij kunnen leden kiezen uit gelijkwaardige productgroepen voor hard-franchise, soft-franchise, labels & clusters en beurzen & Centrale Betaling.
Speerpunten in de heroriëntatie zijn de uitbouw van het rendement van
leden, productontwikkeling, uitwisselen van branchekennis en
stroomlijnen van bedrijfsprocessen. Op deze vlakken vervult Intres
Mode/Textiel een voortrekkersrol, waarbij de kennis en ervaring van de
ondernemers een cruciale rol spelen. Zo vormen marktinzicht en .kennis
een stabiele basis voor scherpe afspraken met leveranciers. Andere
kostenbesparingen zijn voornamelijk te behalen op het gebied van
logistieke processen. Verregaande stroomlijning van deze processen
verlagen verkoopkosten en verhogen marges.
De nieuwe ingeslagen beleidsweg heeft in 2001 al diverse concrete
resultaten opgeleverd. In 2001 werd een samenwerkingsverband aangegaan
met de Setpoint-keten. Deze herenmodeketen heeft vestigingen in heel
Nederland en wordt verder ontwikkeld tot een professionele
franchise-organisatie. Om de samenwerking tussen Intres en haar leden
te optimaliseren wordt de frequentie van de contactmomenten verder
verhoogd. Door elk kwartaal 'styling-dagen' te organiseren, blijven
leden voortdurend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en
trends. Tijdens de regionale productgroepbijeenkomsten kunnen
Intres-ondernemers ervaringen en bedrijfsresultaten uitwisselen. Door
transparante samenwerking op basis van duidelijke en efficiënte
bedrijfsprocessen kunnen Intres-leden hun rendementen blijven
aanscherpen.
Livera Duitsland
De ontwikkeling van de Livera-vestigingen in Duitsland is zodanig dat
Intres onlangs in een nieuwe participatie-overeenkomst een
aandelenbelang van 20% heeft genomen. Daarnaast is voor een aantal
gebieden in Duitsland een masterfranchise-overeenkomst afgesloten.
INTRES SPORT
Efficiënte administratie en logistiek stimuleren groei leden
Bij Intres Sport, onderdeel van retail service organisatie Intres, is
de omzet in 2001 stabiel gebleven. De concurrentie is in 2001
toegenomen. De markt raakt onder invloed van discountactiviteiten en
de bouw van factory outlets is verder versnipperd. In 2001 waren er op
sportgebied weinig productinnovaties. Overigens maakt de verkoop van
sport (voetbal- en casualschoenen) een forse groei door. Een heldere
marktpropositie en doelgroepbepaling is cruciaal voor de resultaten
van de Intres-leden.
De versterking van de Intersport-formule kreeg in 2001 ruime aandacht.
De herkenbaarheid, homogeniteit en continuïteit van deze formule biedt
Intres-leden een krachtig onderscheidend vermogen. De resultaten
worden positief beïnvloed door elementen als dienstverlening, advies
op maat, garantieregelingen en een aansprekend en uniform winkelbeeld.
De ontwikkeling van de Intersport-formule werd in 2001 versterkt met
de opening van een Intersport Megastore in Groningen. Deze
lifestyle-sportwinkel voorziet iedereen van de nieuwste sportartikelen
en biedt uitgebreide test- en simulatiefaciliteiten.
De communicatie-activiteiten van Intres Sport concentreerden zich niet alleen op de Intersport-formule. De G.O.S.-groep (Georganiseerde Ondernemers in de Sport) werden in 2001 verder gepositioneerd als de sportspecialisten. Daarbij ligt de nadruk van deze campagne op de dynamiek van deze winkels. De slogan 'Actief bewegen' moet niet alleen de uitstraling en beleving van klanten veranderen, maar is ook het uitgangspunt voor de samenstelling van diensten en beurzen. Door de samenwerking met de sportketen Coach kan Intres Sport haar marktbenadering en het inkooppotentieel verder versterken.
Om het productaanbod en de winkelbeleving maximaal af te stemmen op de behoeften van klanten heeft Intres Sport in 2001 niet alleen consumentenpanels ingezet, maar ook consumentenonderzoeken laten uitvoeren. De combinatie van een juist klantbeeld en efficiënte administratieve en logistieke processen biedt Intres Sport het fundament om binnen een uitdagende markt te blijven groeien.
INTRES WONEN groeit in stagnerende markt
4% omzetgroei door succesvolle combinatie van sterke formules, advies
en efficiënte processen
Intres Wonen heeft in een markt waar de omzetten in 2001 stabiel
bleven, een autonome omzetgroei gerealiseerd van 4% ten opzichte van
het vorig boekjaar. Deze positieve resultaten zijn hoofdzakelijk het
gevolg van de aandacht die de afgelopen periode is besteed aan de
profilering van de Intres Wonen-formules en het stroomlijnen van
bedrijfsprocessen.
De markt voor woonproducten wordt gekenmerkt door toenemende kosten
die de omzet onder druk zetten. Bovendien loopt de aankoopfrequentie
van de kritische woonconsument in het algemeen wat terug. Deze
marktsituatie dwingt woonondernemers keuzes te maken op het gebied van
de identiteit van de doelgroep en de inrichting van het assortiment.
Intres Wonen speelt in op de ontwikkeling door een sterkere
profilering van haar leden. De combinatie van een evenwichtig en
afgestemd assortiment, professionele dienstverlening en adviezen biedt
de woonconsument optimale service.
Om maximaal in te spelen op de behoeften van consumenten, ontwikkelt
Intres Wonen diverse formules op goed bereikbare locaties. Voor
zogenaamde fun-shoppers, die zich uitgebreid oriënteren en laten
adviseren, werd de Imageline-formule verder ontwikkeld. Voor de
run-shoppers is slechts snelheid van belang, waarvoor in 2001 vier
nieuwe Runner-vestigingen werden geopend.
Naast de marktspecifieke initiatieven besteedde Intres Wonen in 2001
uitvoerig aandacht aan procesondersteuning en het vergroten van de
naamsbekendheid en herkenbaarheid van de formules. In 2001 werd onder
andere de 'Dag van het Wonen' geïntroduceerd waar woonondernemers alle
woontrends en marktontwikkelingen op de voet kunnen volgen. Voor de
ondersteuning van de bedrijfsprocessen is in 2001 Intres Wonen Connect
geïntroduceerd. Dit gebruikersvriendelijke winkelautomatiseringspakket
biedt ondernemers direct inzicht in de meest actuele
bedrijfsresultaten. Op basis van deze gegevens kunnen Intres-leden
beter inspelen op de specifieke eisen en wensen van woonconsumenten.
---
..
Intres is één van de grootste retail service organisaties in Nederland
die zelfstandige ondernemers in de media-, mode/textiel-, wonen-,
sport- en fotobranche ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering.
Intres biedt ondernemers een groot aantal samenwerkingsvormen, van
alleen inkoop tot een complete formule met een volledig uitgewerkt
marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man, Get
Smart, Lindessa, Livera, Libris, Intersport, Lin-O-Lux, Morgana
Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel en Novastyl. Bij Intres werken
momenteel 400 medewerkers. Er zijn ruim 1.500 ondernemers met zo.n
2.200 winkels aangesloten, met een gezamenlijke consumentenomzet van .
2,2 miljard.
---
..
Voor meer informatie
Intres B.V., Corporate Communicatie, Francine van Beek. Telefoon:
033-253 2531. Telefax: 033-253 2284. E-mail: fvbeek@intres.nl.
26 apr 02 10:31