INTRES BV

Intres realiseert netto-omzetgroei van 9 %

Hoevelaken, 25 april 2002

INTRES bij TOP-4 retailers

INTRES realiseert netto-omzetgroei van 9% in 2001 Zelfstandige ondernemers winnen terrein op ketens

Retail service organisatie Intres realiseerde in 2001 een netto-omzet van 810 miljoen euro, een groei van 9% ten opzichte van vorig boekjaar. De totale omzet van de divisies Media, Mode/Textiel, Wonen en Sport nam toe met 5,1 %. Het nettoresultaat steeg tot 2,1 miljoen euro. Tegelijkertijd daalde het bedrijfsresultaat tot 1,3 miljoen euro door tegenvallende opbrengsten op eigen goederen. Deze resultaten werden gecombineerd met een lichte afname van het ledenaantal van Intres. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een tekort aan jonge ondernemers die een bedrijf kunnen overnemen en vervroegde bedrijfsbeëindiging van oudere ondernemers. Ook de Wet Belastingherziening heeft ertoe bijgedragen dat oudere ondernemers de deuren sluiten.

In 2001 signaleerde Intres dat zelfstandige ondernemers terrein winnen op de centraal geleide ketens. De uitval van ondernemers binnen deze ketens is hoger dan bij zelfstandige ondernemers. Bij zelfstandigen wordt de uitval hoofdzakelijk veroorzaakt door gebrek aan opvolging. Deze ontwikkeling was voor Intres de basis voor het initiëren van een actief wervings- en begeleidingsbeleid voor jonge ondernemers. Zo heeft Intres afgelopen jaar een uitgebalanceerd aanbod samengesteld met een Masterclass voor jonge ondernemers, het opzetten van het Talent Center voor het aantrekken van aspirant-ondernemers, een uitgebreid trainingsaanbod en professionele begeleiding. Intres Participaties & Projecten ondersteunt startende ondernemers met risicodragend vermogen en Intres Financial Services neemt nieuwe ondernemingen zoveel mogelijk financiële activiteiten uit handen.

De initiatieven voor jonge ondernemers worden gecombineerd met voortdurende aandacht voor de optimalisering van de ondersteuning aan de Intres-leden. Daarbij komt de nadruk in toenemende mate te liggen op efficiency- en kostenvoordelen die nog steeds te behalen zijn op het gebied van ketenintegratie, ICT, inkoop en distributie. Intres neemt haar leden zoveel mogelijk processen uit handen, waardoor zij zich maximaal kunnen concentreren op de kernactiviteiten.

Een ander aandachtpunt blijft de versterking van de winkelformules. In 2001 kreeg dit onder andere vorm in de overname van winkellocaties en samenwerkingsverbanden met ketens. Hierdoor wordt niet alleen het marktaandeel uitgebreid, maar kunnen ook voordelen door schaalvergroting benut worden.

'Het is duidelijk dat we met onze leden opereren in een zeer uitdagende en concurrerende omgeving', zegt Jan Peter Karelse, voorzitter directie van Intres. 'We richten ons primair op het creëren van toegevoegde waarde voor onze leden, operationeel en financieel. Dat dwingt ons steeds voorop te lopen en direct in te spelen op marktontwikkelingen. De verbetering van efficiency en de in- en externe samenwerking zijn continue aandachtspunten. Ook in de nabije toekomst concentreert Intres zich op de uitbreiding van onze formules en marktpositie. Met strategische overnames en optimale samenwerking creëren we concurrentievoordeel, voor Intres en voor onze leden. Met onze brede aanpak proberen we een boeiend ondernemersklimaat te scheppen voor ondernemers die hun activiteiten met plezier uitoefenen.'

INTRES MEDIA versterkt concurrentiepositie
Directe koppeling inkoop en verkoop vergroot rendement

Intres Media, onderdeel van retail service organisatie Intres, heeft in 2001 in de competitieve boekenbranche een omzet (voor het A-boek en multimedia) van 82 miljoen euro behaald, een groei van 4% ten opzichte van het vorig boekjaar.

De marktpositie van Intres Media staat onder druk door de toenemende activiteiten van groepen met eigen winkels en de concurrentie van branchevreemde boekverkopers. Intres Media speelt hier op in door de inkoop en voorraadopbouw van de formules Blz. en Libris te stroomlijnen en de inkoop- en verkoopprocessen maximaal op elkaar af te stemmen. Dit bespaart kosten en vergroot de leverbaarheid van boeken.

Op inkoopgebied verschuiven de activiteiten van Intres Media van beursinkoop naar doorlopende inkoop. Deze transformatie is nodig om te kunnen profiteren van de populariteit van een bepaald boek door goed verkopende titels centraal na te kunnen bestellen. Daarbij heeft Intres Media afspraken gemaakt voor het reserveren van voorraad, zodat snelle levering gegarandeerd is. Hoewel deze aanpak enig risico met zich meebrengt, wordt dit risico geminimaliseerd door de uitgebreide inkoopexpertise en marktkennis waarover Intres Media en de Blz.- en Libris-leden beschikken.

Een ander belangrijk initiatief dat in 2001 verder vorm heeft gekregen is de brede inzet van het Intres Bedrijfs Informatie Systeem (IBIS). Door eenduidige opslag en uitwisseling van bedrijfsinformatie kan sneller op marktontwikkelingen worden geanticipeerd. De directe koppeling van verkoop- met inkoopgegevens moet leiden tot hogere rendementen. Deze positieve effecten moeten onder andere ook gerealiseerd worden bij Turning Point, de formule voor multimedia-producten. Met deze aanpak wordt het assortiment maximaal afgestemd op de daadwerkelijke behoeften van consumenten en kunnen rendementen verbeterd worden.

INTRES MODE/TEXTIEL realiseert omzetgroei in 2001 Heldere organisatiestructuur legt basis voor rendementsontwikkeling

Intres Mode/Textiel, onderdeel van retail service organisatie Intres, realiseerde in 2001 een omzetgroei van ruim 8% ten opzichte van het vorig boekjaar. Deze positieve resultaten liggen op marktniveau en zijn de eerste effecten van de organisatorische heroriëntatie van Intres Mode/Textiel. Met een transparant en afgestemd dienstenaanbod speelt Intres Mode/Textiel in op de snelle marktontwikkelingen en toenemende concurrentie. Daarbij kunnen leden kiezen uit gelijkwaardige productgroepen voor hard-franchise, soft-franchise, labels & clusters en beurzen & Centrale Betaling.

Speerpunten in de heroriëntatie zijn de uitbouw van het rendement van leden, productontwikkeling, uitwisselen van branchekennis en stroomlijnen van bedrijfsprocessen. Op deze vlakken vervult Intres Mode/Textiel een voortrekkersrol, waarbij de kennis en ervaring van de ondernemers een cruciale rol spelen. Zo vormen marktinzicht en .kennis een stabiele basis voor scherpe afspraken met leveranciers. Andere kostenbesparingen zijn voornamelijk te behalen op het gebied van logistieke processen. Verregaande stroomlijning van deze processen verlagen verkoopkosten en verhogen marges.

De nieuwe ingeslagen beleidsweg heeft in 2001 al diverse concrete resultaten opgeleverd. In 2001 werd een samenwerkingsverband aangegaan met de Setpoint-keten. Deze herenmodeketen heeft vestigingen in heel Nederland en wordt verder ontwikkeld tot een professionele franchise-organisatie. Om de samenwerking tussen Intres en haar leden te optimaliseren wordt de frequentie van de contactmomenten verder verhoogd. Door elk kwartaal 'styling-dagen' te organiseren, blijven leden voortdurend op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en trends. Tijdens de regionale productgroepbijeenkomsten kunnen Intres-ondernemers ervaringen en bedrijfsresultaten uitwisselen. Door transparante samenwerking op basis van duidelijke en efficiënte bedrijfsprocessen kunnen Intres-leden hun rendementen blijven aanscherpen.

Livera Duitsland
De ontwikkeling van de Livera-vestigingen in Duitsland is zodanig dat Intres onlangs in een nieuwe participatie-overeenkomst een aandelenbelang van 20% heeft genomen. Daarnaast is voor een aantal gebieden in Duitsland een masterfranchise-overeenkomst afgesloten.

INTRES SPORT
Efficiënte administratie en logistiek stimuleren groei leden

Bij Intres Sport, onderdeel van retail service organisatie Intres, is de omzet in 2001 stabiel gebleven. De concurrentie is in 2001 toegenomen. De markt raakt onder invloed van discountactiviteiten en de bouw van factory outlets is verder versnipperd. In 2001 waren er op sportgebied weinig productinnovaties. Overigens maakt de verkoop van sport (voetbal- en casualschoenen) een forse groei door. Een heldere marktpropositie en doelgroepbepaling is cruciaal voor de resultaten van de Intres-leden.

De versterking van de Intersport-formule kreeg in 2001 ruime aandacht. De herkenbaarheid, homogeniteit en continuïteit van deze formule biedt Intres-leden een krachtig onderscheidend vermogen. De resultaten worden positief beïnvloed door elementen als dienstverlening, advies op maat, garantieregelingen en een aansprekend en uniform winkelbeeld. De ontwikkeling van de Intersport-formule werd in 2001 versterkt met de opening van een Intersport Megastore in Groningen. Deze lifestyle-sportwinkel voorziet iedereen van de nieuwste sportartikelen en biedt uitgebreide test- en simulatiefaciliteiten.

De communicatie-activiteiten van Intres Sport concentreerden zich niet alleen op de Intersport-formule. De G.O.S.-groep (Georganiseerde Ondernemers in de Sport) werden in 2001 verder gepositioneerd als de sportspecialisten. Daarbij ligt de nadruk van deze campagne op de dynamiek van deze winkels. De slogan 'Actief bewegen' moet niet alleen de uitstraling en beleving van klanten veranderen, maar is ook het uitgangspunt voor de samenstelling van diensten en beurzen. Door de samenwerking met de sportketen Coach kan Intres Sport haar marktbenadering en het inkooppotentieel verder versterken.

Om het productaanbod en de winkelbeleving maximaal af te stemmen op de behoeften van klanten heeft Intres Sport in 2001 niet alleen consumentenpanels ingezet, maar ook consumentenonderzoeken laten uitvoeren. De combinatie van een juist klantbeeld en efficiënte administratieve en logistieke processen biedt Intres Sport het fundament om binnen een uitdagende markt te blijven groeien.

INTRES WONEN groeit in stagnerende markt
4% omzetgroei door succesvolle combinatie van sterke formules, advies en efficiënte processen

Intres Wonen heeft in een markt waar de omzetten in 2001 stabiel bleven, een autonome omzetgroei gerealiseerd van 4% ten opzichte van het vorig boekjaar. Deze positieve resultaten zijn hoofdzakelijk het gevolg van de aandacht die de afgelopen periode is besteed aan de profilering van de Intres Wonen-formules en het stroomlijnen van bedrijfsprocessen.

De markt voor woonproducten wordt gekenmerkt door toenemende kosten die de omzet onder druk zetten. Bovendien loopt de aankoopfrequentie van de kritische woonconsument in het algemeen wat terug. Deze marktsituatie dwingt woonondernemers keuzes te maken op het gebied van de identiteit van de doelgroep en de inrichting van het assortiment. Intres Wonen speelt in op de ontwikkeling door een sterkere profilering van haar leden. De combinatie van een evenwichtig en afgestemd assortiment, professionele dienstverlening en adviezen biedt de woonconsument optimale service.

Om maximaal in te spelen op de behoeften van consumenten, ontwikkelt Intres Wonen diverse formules op goed bereikbare locaties. Voor zogenaamde fun-shoppers, die zich uitgebreid oriënteren en laten adviseren, werd de Imageline-formule verder ontwikkeld. Voor de run-shoppers is slechts snelheid van belang, waarvoor in 2001 vier nieuwe Runner-vestigingen werden geopend.

Naast de marktspecifieke initiatieven besteedde Intres Wonen in 2001 uitvoerig aandacht aan procesondersteuning en het vergroten van de naamsbekendheid en herkenbaarheid van de formules. In 2001 werd onder andere de 'Dag van het Wonen' geïntroduceerd waar woonondernemers alle woontrends en marktontwikkelingen op de voet kunnen volgen. Voor de ondersteuning van de bedrijfsprocessen is in 2001 Intres Wonen Connect geïntroduceerd. Dit gebruikersvriendelijke winkelautomatiseringspakket biedt ondernemers direct inzicht in de meest actuele bedrijfsresultaten. Op basis van deze gegevens kunnen Intres-leden beter inspelen op de specifieke eisen en wensen van woonconsumenten.


---
..
Intres is één van de grootste retail service organisaties in Nederland die zelfstandige ondernemers in de media-, mode/textiel-, wonen-, sport- en fotobranche ondersteunt in hun totale bedrijfsvoering. Intres biedt ondernemers een groot aantal samenwerkingsvormen, van alleen inkoop tot een complete formule met een volledig uitgewerkt marketingplan.
Bekende winkelformules en labels zijn: Firstlady, First//Man, Get Smart, Lindessa, Livera, Libris, Intersport, Lin-O-Lux, Morgana Slaapkamers, City Meubel, Garant Meubel en Novastyl. Bij Intres werken momenteel 400 medewerkers. Er zijn ruim 1.500 ondernemers met zo.n 2.200 winkels aangesloten, met een gezamenlijke consumentenomzet van . 2,2 miljard.

---
..
Voor meer informatie
Intres B.V., Corporate Communicatie, Francine van Beek. Telefoon:
033-253 2531. Telefax: 033-253 2284. E-mail: fvbeek@intres.nl.
26 apr 02 10:31