Universiteit Twente
Persberichten > Nieuw > 02-021
02-021 16-04-2002
02/21 15 april 2002
Telewerkers snel tevreden, vooral managers sceptisch
Bedrijfsleven heeft koudwatervrees voor telewerken
Telewerken levert organisaties forse huisvestingsbesparingen. Ook is
het een goed verkoopargument om nieuw personeel aan te trekken. Toch
wordt in Nederland nog te weinig `getelewerkt', vindt UT-onderzoekster
dr. ir. Diana Limburg. "Het bedrijfsleven denkt te licht over het
inbedden van telewerk in de dagelijkse bedrijfsvoering. Daardoor lopen
veel projecten spaak." Op vrijdag 26 april verdedigt Limburg haar
proefschrift getiteld `Making Telework a Reality'. Daarin presenteert
ze een bedrijfskundige methode die organisaties helpt bij de
succesvolle invoering van telewerken.
Ondanks de voordelen wint het fenomeen telewerken maar langzaam
terrein in Nederland. Voor Limburg, docent Bedrijfsinformatiekunde, is
de oorzaak daarvan duidelijk: "Het onderzoek wijst uit dat het
management zich vaak sceptisch toont. Zo ziet het topmanagement
telewerken vaak als kostenpost en zijn afdelingsleiders bang hun `span
of control' te verliezen. Koudwatervrees dus," oordeelt de promovenda
van de Universiteit Twente.
Als een organisatie tòch voor telewerken kiest gaat het vaak mis bij
de invoering ervan. "Daar wordt te licht over gedacht. Men denkt de
klus wel even te klaren maar dan blijkt pas hoe complex de invoering
van zo'n nieuwe werkvorm is. Veel pilotprojecten krijgen daarom nooit
een vervolg."
Limburg deed onder meer case-studies bij IBM-Nederland en de
Informatie Beheer Groep. IBM-Nederland wil op korte termijn meer dan
de helft van zijn medewerkers laten telewerken. De
automatiseringsgigant denkt daarmee aanzienlijk te kunnen besparen op
dure kantoorruimte. Tevens kan het personeel, dat vaak van klant naar
klant reist, zijn werk beter indelen en de eigen werkplek beter
afstemmen op de aard van het werk. Dat kan leiden tot een grotere
productiviteit, minder verzuim, en meer tevredenheid bij de werknemer.
De medewerkers van IBM en IBG die overstapten op telewerken bleken
onverdeeld enthousiast te zijn over hun nieuwe werkwijze.
Scheve ogen
Uit Limburg's onderzoek blijkt dat het aanvankelijke enthousiasme van
medewerkers niet altijd terecht is. Veel medewerkers onderschatten de
nadelen van telewerken, nadelen die vaak lopende het invoeringsproces
aan het licht komen. Zo lopen ze kans op scheve ogen van collega's die
gewoon `op de zaak' zijn, hebben ze toch behoefte aan direct contact
met hun manager en is het in de praktijk lastig privé en werk te
scheiden.
Ook de scepsis van het management blijkt niet uit de lucht te komen
vallen. Inderdaad vereist telewerken vaak meer inspanning van de
managers om teams te coördineren en individuele medewerkers te
begeleiden. Tevens is er meer werk aan de winkel voor de helpdesks en
ICT-personeel.
Om de invoering van telewerken in een bedrijf te stroomlijnen
ontwikkelde en toetste Limburg binnen IBM en IBG de Telewerk
Introductie Methode (TIM). Deze geldt als de eerste, wetenschappelijk
gefundeerde, methode voor de invoering van telewerken. Met de TIM, die
sterk de nadruk legt op participatie van management en medewerkers bij
het invoeringsproces, kunnen bovengeschetste problemen gaandeweg het
proces tijdig worden herkend. Vervolgens wordt het aanvankelijke
telewerk-ontwerp (de techniek, regels en afspraken) daarop aangepast.
Overigens zonder de filosofie, de uitgangspunten van het
invoeringsproces, uit het oog te verliezen. Alleen zó kan, volgens
Limburg, een complex proces als de invoering van telewerk en andere
ICT-gerelateerde organisatieveranderingen succesvol worden afgerond.
De TIM is een nieuw instrument binnen de theorie van het
verandermanagement. Het model combineert de inzichten van ontwerp
(blauwdruk), ontwikkeling (leren) en participatiemanagement in één
dynamische aanpak. Totnogtoe bekijkt het verandermanagement deze
strategieën vooral los van elkaar, hetgeen ze in de dagelijkse
praktijk moeilijk toepasbaar maakt.
Diana Limburg verdedigt haar proefschrift getiteld `Making Telework a
Reality, a method for the introduction of a new way of working into an
organisation' op 26 april aanstaande om 16.30 uur in zaal BB2 van het
gebouw voor Bestuur en Beheer op de campus van de Universiteit Twente.
Haar promotor is prof. J.C. Looise.
Noot voor de pers:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met promovenda Diana
Limburg, faculteit Technologie en Management, Universiteit Twente.
E-mail: d.o.limburg@sms.utwente.nl, telefoon: 053 4893518
Het proefschrift van dr. ir. D.O. Limburg is getiteld: `Making
Telework a reality, a method for introducing a new way of working into
an organisation'. ISBN: 9036517362. Het wordt uitgegegeven via Twente
University Press, tel (053) 4894549. Bestellen kan ook via de website:
www.tup.utwente.nl/tupress/catalogus/boek/index.jsp?isbn=9036517362
Contactpersoon Bureau Communicatie Universiteit Twente: ir. W.R. van der Veen, tel (053) 4894244, e-mail w.r.vanderveen@utwente.nl
© Universiteit Twente 2002