Consumentenbond

Consumentenbond wil informatieplicht ziekenhuizen 26 april 2002

Consumenten hebben, om een goede keuze te kunnen maken tussen ziekenhuizen en tussen specialisten, informatie nodig over zaken als faciliteiten, bejegening en kwaliteit.

De Consumentenbond heeft 500 consumenten geënquêteerd en diepgaande gesprekken gevoerd met groepen patiënten. Uit dat onderzoek blijkt dat consumenten vooral behoefte hebben aan informatie over kwaliteit en deskundigheid, maar juist daarover geen informatie krijgen: slechts 40% is van tevoren op de hoogte van de deskundigheid, terwijl maar liefst 91% aangeeft dit aspect (zeer) belangrijk te vinden bij de keuze voor een specialist.

Ook op andere punten komt de beschikbare informatie niet overeen met de gewenste informatie. Verder blijkt de beschikbare informatie vaak gekleurd te zijn omdat die niet uit onafhankelijk onderzoek komt.

Het schrijnende is dat de informatie over de prestaties van ziekenhuizen en specialisten (vaak) wel degelijk bestaat, maar dat die informatie niet wordt gebundeld en niet op een manier wordt gepresenteerd dat de consument er iets mee kan. Terwijl van die consument wel wordt verwacht dat hij steeds meer de rol gaat spelen van degene die door het maken van keuzes de zorgaanbieders aanzet tot betere prestaties.

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in de Consumentengids van mei, die vandaag is verschenen. De Consumentenbond zal naar aanleiding van het onderzoek de politieke partijen, die straks het nieuwe kabinet gaan vormen, aansporen om de informatieplicht voor ziekenhuizen op te nemen in hun regeerakkoord. In de ogen van de bond gaat deze informatieplicht veel verder dan het idee van minister Borst om te zorgen dat verzekeraars meer informatie krijgen. Consumenten moeten zélf de informatie krijgen waarmee zij goede keuzes kunnen maken.