Consumentenbond
Consumentenbond wil informatieplicht ziekenhuizen
26 april 2002
Consumenten hebben, om een goede keuze te kunnen maken tussen
ziekenhuizen en tussen specialisten, informatie nodig over zaken als
faciliteiten, bejegening en kwaliteit.
De Consumentenbond heeft 500 consumenten geënquêteerd en diepgaande
gesprekken gevoerd met groepen patiënten. Uit dat onderzoek blijkt dat
consumenten vooral behoefte hebben aan informatie over kwaliteit en
deskundigheid, maar juist daarover geen informatie krijgen: slechts
40% is van tevoren op de hoogte van de deskundigheid, terwijl maar
liefst 91% aangeeft dit aspect (zeer) belangrijk te vinden bij de
keuze voor een specialist.
Ook op andere punten komt de beschikbare informatie niet overeen met
de gewenste informatie. Verder blijkt de beschikbare informatie vaak
gekleurd te zijn omdat die niet uit onafhankelijk onderzoek komt.
Het schrijnende is dat de informatie over de prestaties van
ziekenhuizen en specialisten (vaak) wel degelijk bestaat, maar dat die
informatie niet wordt gebundeld en niet op een manier wordt
gepresenteerd dat de consument er iets mee kan. Terwijl van die
consument wel wordt verwacht dat hij steeds meer de rol gaat spelen
van degene die door het maken van keuzes de zorgaanbieders aanzet tot
betere prestaties.
De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in de
Consumentengids van mei, die vandaag is verschenen. De Consumentenbond
zal naar aanleiding van het onderzoek de politieke partijen, die
straks het nieuwe kabinet gaan vormen, aansporen om de
informatieplicht voor ziekenhuizen op te nemen in hun regeerakkoord.
In de ogen van de bond gaat deze informatieplicht veel verder dan het
idee van minister Borst om te zorgen dat verzekeraars meer informatie
krijgen. Consumenten moeten zélf de informatie krijgen waarmee zij
goede keuzes kunnen maken.