Nieuw-Vlaamse Alliantie
Heropening Lanaken-Maastricht : komt er nog wat van ? (25/04/02)
Alle tumult rond de clowneske manier waarop de regering de aanstelling
van een nieuwe raad van bestuur bij de NMBS en de vervanging van
Etienne Schouppe aanpakt, leidt de aandacht af van de vele noden die
op spoorgebied blijven bestaan.
Frieda Brepoels, kamerlid voor de N-VA, ondervroeg minister van
mobiliteit en vervoer Isabelle Durant over de heropening van de
spoorlijn Lanaken-Maastricht. Bijna 2 jaar geleden ondertekenden
Nederlandse en Belgische instanties een intentieverklaring om dat
baanvak van spoorlijn 20 Hasselt-Maastricht te heropenen. Er bestaat
namelijk op het industriegebied in Lanaken een belangrijke vraag naar
goederenvervoer per spoor, vooral van en naar papierfabrikant Sappi.
In haar antwoord geeft minister Durant aan dat het dossier aan Belgische kant nog altijd muurvast zit. Volgens Durant gelooft de NMBS niet in de reactivering van het baanvak Lanaken-Maastricht, zeker niet zolang Nederland niet met geld over de brug komt.
Dit is een vreemde uitspraak, vindt kamerfractieleider Brepoels. Ze
stelde haar vraag immers nadat de Nederlandse regering bekend gemaakt
had dat ze 3,4 miljoen euro in de heropening van Lanaken-Maastricht
wil steken. Ook de Nederlandse provincie Limburg wil 3,2 miljoen euro
betalen. In beide gevallen is de voorwaarde wel, dat ook België zijn
steentje bijdraagt.
Jan Peumans (N-VA) stelde in de provincieraad dezelfde vraag aan
gedeputeerde Guy Vrijs. Hij kreeg een heel ander verhaal te horen.
Volgens gedeputeerde Vrijs is de zaak zo goed als in kannen en
kruiken. In het licht van het antwoord van minister Durant vindt
Frieda Brepoels dit optimisme misplaatst. Het toont wel aan dat de
bestendige deputatie het Limburgs spoordossier niet onder de knie
heeft en beter zou beseffen dat ze ernstig lobbywerk moet verrichten.
Inmiddels heerst over dit dossier grote stilte bij de Vlaamse regering. Nochtans hadden zowel minister-president Dewael als verkeersminister Stevaert vorig jaar met veel tromgeroffel een prioritaire aanpak van lijn 20 aangekondigd. De Vlaamse regering had de LRM immers opdracht gegeven een grootscheepse studie over de spoornoden van Limburg te laten uitvoeren. Lijn 20 werd er speciaal uitgelicht: een express-rapport over die lijn moest al in de zomer van dit jaar klaar zijn. De realiteit is echter heel anders. De aanbestedingsprocedure voor de studie heeft grote vertraging opgelopen en is nog steeds niet afgerond. Wellicht zal het verslag over lijn 20 ten vroegste tegen het einde van dit jaar klaar zijn!
Frieda Brepoels vindt het een schande dat zo'n klein dossier als de heropening van de spoorlijn Lanaken-Maastricht zo lang moet aanslepen. Al jaren wordt er over gepalaverd en gestudeerd en men komt geen meter vooruit. Het probleem ligt niet bij de bedrijven op het Lanakense industrieterrein. Die willen niks liever dan hun goederen via het spoor te kunnen vervoeren. Overigens, niet alleen naar Maastricht, maar ook via Hasselt naar Antwerpen en Noord-Frankrijk. Als de Vlaamse regering en Limburg er echt moeite voor willen doen, moet het mogelijk zijn om op relatief korte tijd deze spoorlijn opnieuw te berijden. Op die manier krijgt Vlaanderen eindelijk opnieuw een tweede grensoverschrijdende spoorverbinding met Nederland.
Die moet overigens ook zo snel mogelijk voor reizigersverkeer opengesteld worden. Argumenten zijn er genoeg: Hasselt-Maastricht kadert in de Vlaamse spoorwegas die nog steeds niet gerealiseerd is; de verbinding is noodzakelijk binnen de verdere ontwikkeling van de tUL; ze vormt een belangrijke schakel in een euregionaal spoornetwerk dat vlotte treinverbindingen tussen de beide Limburgen, Luik en Nordrhein-Westfalen mogelijk maakt. Vlaams minister-president Dewael brak er een lans voor tijdens een toespraak voor het LUC in september 2001. De woorden hebben we gehoord, we wachten op de daden.
Auteur:
Nieuw-Vlaamse Alliantie
Frieda Brepoels, voorzitter Kamerfractie
Meer informatie:
Contactpersoon: Ben Weyts, woordvoerder
Telefoon: 02/219.49.30
Fax: 02/217.35.10
E-post: ben.weyts@n-va.be
Url: www.n-va.be