Gemeente Alphen aan den Rijn
Openbare bekendmaking mbt verordening op raadscommissies
De burgemeester van Alphen aan den Rijn maakt bekend, dat de gemeenteraad op 28 maart 2002 de Verordening op de raadscommissie heeft vastgesteld, die op 1 april 2002 in werking is getreden.
De oude commissies bewonerszaken, grondgebiedzaken en algemene zaken
en middelen, die maandelijks vergaderden over komende
raadsvoorstellen, zijn tengevolge van de Wet dualisering
gemeentebestuur van rechtswege vervallen.
De gemeenteraad heeft door middel van de vaststelling van de
verordening - gebruik gemaakt van een nieuwe mogelijkheid, namelijk
het instellen van een raadscommissie, die besluitvorming van de
gemeenteraad kan voorbereiden en die met het college van burgemeester
en wethouders of met de burgemeester kan overleggen.
De gemeenteraad heeft een presidium ingesteld, dat bestaat uit enige
raadsleden en de voorzitter van de raad. Het presidium bepaalt
maandelijks of, en zo ja op welke datum of data, de raadscommissie zal
vergaderen. Dat is afhankelijk van het aantal onderwerpen. Die
onderwerpen worden ingedeeld onder één van de drie clusters, te weten
bewonerszaken, grondgebiedzaken of overige zaken. De vergaderdata
worden bekendgemaakt.
Een ieder die belang heeft bij een onderwerp, dat voor een openbare
commissievergadering is geagendeerd, heeft beknopt spreekrecht. Wie
wil inspreken kan dit melden bij een van de secretarissen van de
raadscommissie of vóór aanvang van de vergadering bij de voorzitter
van de commissie.
De verordening en het bijbehorende raadsbesluit liggen voor iedereen
ter inzage in het gemeentelijk informatiecentrum van het stadskantoor,
Castellumstraat 6 te Alphen aan den Rijn. Op verzoek is een fotokopie
van deze stukken verkrijgbaar tegen betaling van de daaraan verbonden
kosten.
De burgemeester voornoemd,
N.P.M. Schoof
© Gemeente Alphen aan den Rijn, 25 april 2002 laatste wijziging