Gemeente Alphen aan den Rijn


Openbare bekendmaking mbt verordening op raadscommissies

De burgemeester van Alphen aan den Rijn maakt bekend, dat de gemeenteraad op 28 maart 2002 de Verordening op de raadscommissie heeft vastgesteld, die op 1 april 2002 in werking is getreden.

De oude commissies bewonerszaken, grondgebiedzaken en algemene zaken en middelen, die maandelijks vergaderden over komende raadsvoorstellen, zijn tengevolge van de Wet dualisering gemeentebestuur van rechtswege vervallen.

De gemeenteraad heeft door middel van de vaststelling van de verordening - gebruik gemaakt van een nieuwe mogelijkheid, namelijk het instellen van een raadscommissie, die besluitvorming van de gemeenteraad kan voorbereiden en die met het college van burgemeester en wethouders of met de burgemeester kan overleggen.

De gemeenteraad heeft een presidium ingesteld, dat bestaat uit enige raadsleden en de voorzitter van de raad. Het presidium bepaalt maandelijks of, en zo ja op welke datum of data, de raadscommissie zal vergaderen. Dat is afhankelijk van het aantal onderwerpen. Die onderwerpen worden ingedeeld onder één van de drie clusters, te weten bewonerszaken, grondgebiedzaken of overige zaken. De vergaderdata worden bekendgemaakt.

Een ieder die belang heeft bij een onderwerp, dat voor een openbare commissievergadering is geagendeerd, heeft beknopt spreekrecht. Wie wil inspreken kan dit melden bij een van de secretarissen van de raadscommissie of vóór aanvang van de vergadering bij de voorzitter van de commissie.

De verordening en het bijbehorende raadsbesluit liggen voor iedereen ter inzage in het gemeentelijk informatiecentrum van het stadskantoor, Castellumstraat 6 te Alphen aan den Rijn. Op verzoek is een fotokopie van deze stukken verkrijgbaar tegen betaling van de daaraan verbonden kosten.

De burgemeester voornoemd,
N.P.M. Schoof

© Gemeente Alphen aan den Rijn, 25 april 2002 laatste wijziging