PRICEWATERHOUSECOOPERS

PricewaterhouseCoopers wordt erkend sponsor van het GRI

PricewaterhouseCoopers wordt erkend sponsor van het Global Reporting Initiative (GRI)

PricewaterhouseCoopers heeft aangekondigd bij te willen dragen aan de versterking van het nieuwe secretariaat van het Global Reporting Initiative (GRI) in Amsterdam. Zij is daartoe Charted Sponsor (erkend sponsor) geworden van het secretariaat van het GRI ter ondersteuning van haar sleutelpositie in het bevorderen en faciliteren van de verslaglegging over maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen. Met deze stap onderstreept PricewaterhouseCoopers opnieuw het belang dat zij hecht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Het GRI is een gezamenlijk project van de Coalition for Environmentally Responsible Economies (CERES) en het United Nations Environment Programma (UNEP). Het GRI behelst het ontwikkelen van op wereldschaal toepasbare richtlijnen voor duurzaamheidsverslagen. Deze verslagen vormen een aanvulling op de financiële verslaglegging en concentreren zich op economische, ecologische en sociale aspecten van de bedrijfsprestaties de zogeheten triple bottom line. De unieke samenwerking binnen het GRI tussen alle belanghebbenden (bedrijfsleven, NGOs , accountants etc.) heeft inmiddels geleid tot een set breed gedragen richtlijnen en de acceptatie en toepassing hiervan door een groeiend aantal (internationale) ondernemingen die inmiddels vrijwillig op basis van GRI rapporteren.

PricewaterhouseCoopers is al sinds 1998 actief betrokken bij het GRI als adviseur, en draagt in die hoedanigheid bij aan de technische vormgeving van de richtlijnen en aan de controlemechanismen voor duurzaamheidverslagen.

We zijn blij onze inzet voor dit initiatief vanuit onze internationale praktijk te kunnen vergroten en er zo bij te dragen aan versterking van het GRI als mondiaal opererende instelling, aldus Cees van Halen, director bij PricewaterhouseCoopers. Het GRI-initiatief heeft als missie om de onderlinge vergelijkbaarheid en de geloofwaardigheid van duurzaamheidverslagen wereldwijd te vergroten. Dit sluit perfect aan op onze toonaangevende positie op het gebied van niet-financiële verslaglegging en onze toewijding aan duurzaam ondernemen.

De Nederlandse adviseurs van PwC hebben ter ondersteuning van partijen die met duurzaamheid aan de slag willen een laagdrempelige duurzaamheidsenquête en een de GRI Best Practice Guide ontwikkeld. In de Guide wordt op een heldere wijze inzicht gegeven in de stand van zaken op het gebied van rapportering gebaseerd op de GRI guidelines. Tenslotte organiseren we tweemaandelijks (kostenloze) Business Meetings die dieper ingaan op de diverse aspecten van duurzaam ondernemen. Hiermee laten we zien dat we invulling geven aan ons commitment en tevens het gedachtengoed van GRI verder willen uitdragen, vertelt Cees van Halen.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen komt steeds meer in de belangstelling te staan. Volgens de 2002-editie van de jaarlijkse wereldwijde enquête onder CEOs, die afgelopen januari door PricewaterhouseCoopers werd gepubliceerd, vindt 60% van de respondenten dat maatschappelijk verantwoord ondernemen ondanks de huidige economische omstandigheden als prioritaire doelstelling gehandhaafd moet blijven. Verder steunt bijna zeven van de tien respondenten de stelling dat maatschappelijk verantwoord ondernemen cruciaal is voor de winstgevendheid van iedere onderneming. Er is ook een duidelijke trend waarneembaar in de richting van meer openheid over de betreffende gegevens: 24% van de CEOs geeft aan dat ze al een maatschappelijk jaarverslag publiceren, en nog eens 14% zegt dat in de toekomst te gaan doen.

Het GRI biedt bruikbare uitgangspunten en een kader met breed draagvlak voor het meten, bijhouden en verantwoorden van financiële, maatschappelijke en milieuprestaties. Uitdaging voor het management van ondernemingen is om hun huidige strategie om te buigen naar een strategie waarbinnen duurzame ontwikkeling een volwaardig onderdeel wordt. GRI kan hierbij helpen. Een onderneming die positief bijdraagt aan duurzame ontwikkeling van onze maatschappij heeft op de langere termijn betere groeikansen, aldus Van Halen. De kapitaalmarkten, consumenten en andere belanghebbenden eisen van ondernemingen een beter bestuur, meer transparantie en meer aansprakelijkheid. Ze waarderen bedrijven die door middel van verantwoord zakelijk optreden blijvende meerwaarde kunnen creëren, en zullen die bedrijven daar uiteindelijk ook voor belonen.