PRICEWATERHOUSECOOPERS
PricewaterhouseCoopers wordt erkend sponsor van het GRI
PricewaterhouseCoopers wordt erkend sponsor van het Global Reporting
Initiative (GRI)
PricewaterhouseCoopers heeft aangekondigd bij te willen dragen aan de
versterking van het nieuwe secretariaat van het Global Reporting
Initiative (GRI) in Amsterdam. Zij is daartoe Charted Sponsor (erkend
sponsor) geworden van het secretariaat van het GRI ter ondersteuning
van haar sleutelpositie in het bevorderen en faciliteren van de
verslaglegging over maatschappelijk verantwoordelijk ondernemen. Met
deze stap onderstreept PricewaterhouseCoopers opnieuw het belang dat
zij hecht aan maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Het GRI is een gezamenlijk project van de Coalition for Environmentally Responsible Economies (CERES) en het United Nations Environment Programma (UNEP). Het GRI behelst het ontwikkelen van op wereldschaal toepasbare richtlijnen voor duurzaamheidsverslagen. Deze verslagen vormen een aanvulling op de financiële verslaglegging en concentreren zich op economische, ecologische en sociale aspecten van de bedrijfsprestaties de zogeheten triple bottom line. De unieke samenwerking binnen het GRI tussen alle belanghebbenden (bedrijfsleven, NGOs , accountants etc.) heeft inmiddels geleid tot een set breed gedragen richtlijnen en de acceptatie en toepassing hiervan door een groeiend aantal (internationale) ondernemingen die inmiddels vrijwillig op basis van GRI rapporteren.
PricewaterhouseCoopers is al sinds 1998 actief betrokken bij het GRI
als adviseur, en draagt in die hoedanigheid bij aan de technische
vormgeving van de richtlijnen en aan de controlemechanismen voor
duurzaamheidverslagen.
We zijn blij onze inzet voor dit initiatief vanuit onze internationale
praktijk te kunnen vergroten en er zo bij te dragen aan versterking
van het GRI als mondiaal opererende instelling, aldus Cees van Halen,
director bij PricewaterhouseCoopers. Het GRI-initiatief heeft als
missie om de onderlinge vergelijkbaarheid en de geloofwaardigheid van
duurzaamheidverslagen wereldwijd te vergroten. Dit sluit perfect aan
op onze toonaangevende positie op het gebied van niet-financiële
verslaglegging en onze toewijding aan duurzaam ondernemen.
De Nederlandse adviseurs van PwC hebben ter ondersteuning van partijen
die met duurzaamheid aan de slag willen een laagdrempelige
duurzaamheidsenquête en een de GRI Best Practice Guide ontwikkeld. In
de Guide wordt op een heldere wijze inzicht gegeven in de stand van
zaken op het gebied van rapportering gebaseerd op de GRI guidelines.
Tenslotte organiseren we tweemaandelijks (kostenloze) Business
Meetings die dieper ingaan op de diverse aspecten van duurzaam
ondernemen. Hiermee laten we zien dat we invulling geven aan ons
commitment en tevens het gedachtengoed van GRI verder willen
uitdragen, vertelt Cees van Halen.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen komt steeds meer in de
belangstelling te staan. Volgens de 2002-editie van de jaarlijkse
wereldwijde enquête onder CEOs, die afgelopen januari door
PricewaterhouseCoopers werd gepubliceerd, vindt 60% van de
respondenten dat maatschappelijk verantwoord ondernemen ondanks de
huidige economische omstandigheden als prioritaire doelstelling
gehandhaafd moet blijven. Verder steunt bijna zeven van de tien
respondenten de stelling dat maatschappelijk verantwoord ondernemen
cruciaal is voor de winstgevendheid van iedere onderneming. Er is ook
een duidelijke trend waarneembaar in de richting van meer openheid
over de betreffende gegevens: 24% van de CEOs geeft aan dat ze al een
maatschappelijk jaarverslag publiceren, en nog eens 14% zegt dat in de
toekomst te gaan doen.
Het GRI biedt bruikbare uitgangspunten en een kader met breed
draagvlak voor het meten, bijhouden en verantwoorden van financiële,
maatschappelijke en milieuprestaties. Uitdaging voor het management
van ondernemingen is om hun huidige strategie om te buigen naar een
strategie waarbinnen duurzame ontwikkeling een volwaardig onderdeel
wordt. GRI kan hierbij helpen. Een onderneming die positief bijdraagt
aan duurzame ontwikkeling van onze maatschappij heeft op de langere
termijn betere groeikansen, aldus Van Halen. De kapitaalmarkten,
consumenten en andere belanghebbenden eisen van ondernemingen een
beter bestuur, meer transparantie en meer aansprakelijkheid. Ze
waarderen bedrijven die door middel van verantwoord zakelijk optreden
blijvende meerwaarde kunnen creëren, en zullen die bedrijven daar
uiteindelijk ook voor belonen.