Samenwerkende Instellingen Gezondheidszorg Regio Amsterdam
Afspraken met de gemeente voor betere parkeervoorzieningen in de zorg
Begin april 2002 is het Parkeerconvenant tussen de zorg en de gemeente
ondertekend. Daarin is de zorg met de gemeente Amsterdam
overeengekomen dat er betere parkeervoorzieningen en parkeer
mogelijkheden komen voor het personeel in de zorg en haar cliënten.
Hierbij waren de Samenwerkende Instellingen Gezondheidszorg Regio
Amsterdam (SIGRA), de Amsterdamse Huisartsen Vereniging (AHV) en de
Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV)
betrokken.
Parkeerproblemen belemmeren een adequate zorgverlening aan de
bevolking van Amsterdam. Daarom hebben de maatschappelijke
zorgorganisaties in de afgelopen jaren gevraagd om betere
bereikbaarheid van patiënten, zorgverleners en bezoekers. Daarbij gaat
het om betere parkeerfaciliteiten, hulpverlenersvergunningen,
E9-parkeerplaatsen, collectieve aanschaf van kraskaarten voor bewoners
in verpleeg- en verzorgingshuizen en medegebruik van tram - en
busbanen voor vervoer van gehandicapten.
Afspraken tussen zorg en gemeente zijn vastgelegd in het Convenant
Parkeren en Zorg in Amsterdam (www.SIGRA.nl). Aan Huisartsen en
verloskundigen worden hulpverlenersvergunningen toegekend. Dit is een
parkeervergunning die geldig wordt in heel Amsterdam, en kan worden
verleend aan hulpverleners in de spoedeisende hulp. Daarnaast zijn er
andere nog nader te omschrijven beroepsgroepen in de spoedeisende
hulp, waaraan hulpverlenersvergunningen worden uitgeven. De SIGRA
adviseert de gemeente dit voorjaar om welke groepen het gaat.
Een groot deel van de zorgmedewerkers in Amsterdam komt uit de
gebieden rond Amsterdam. Door het fiscale parkeerbeleid wordt het
autogebruik duurder en wordt het woon-werkverkeer ontmoedigd. De
toenemende parkeerkosten staat de werving van nieuwe medewerkers voor
de Amsterdamse zorg in de weg. Daarnaast vertrekken werknemers uit de
Amsterdamse zorginstellingen vanwege toenemene reistijden en -kosten.
Veel zorgverleners werken in de avonduren of ´s nachts. Het openbaar
vervoer is met name voor vrouwen vaak geen optie vanwege slechte
aansluitingen, onveilige stations en bushaltes of het ontbreken van
openbaar vervoersdiensten buiten de spitsuren. Zij zijn dus aangewezen
op het vervoer per auto. Werknemers in de zorg zijn immers voor het
overgrote deel van het vrouwelijke geslacht. De zorginstellingen
zullen daarom blijvend aandacht vragen voor betere bereikbaarheid en
parkeervoorzieningen.