Samenwerkende Instellingen Gezondheidszorg Regio Amsterdam

Afspraken met de gemeente voor betere parkeervoorzieningen in de zorg

Begin april 2002 is het Parkeerconvenant tussen de zorg en de gemeente ondertekend. Daarin is de zorg met de gemeente Amsterdam overeengekomen dat er betere parkeervoorzieningen en parkeer mogelijkheden komen voor het personeel in de zorg en haar cliënten. Hierbij waren de Samenwerkende Instellingen Gezondheidszorg Regio Amsterdam (SIGRA), de Amsterdamse Huisartsen Vereniging (AHV) en de Koninklijke Nederlandse Organisatie van Verloskundigen (KNOV) betrokken.

Parkeerproblemen belemmeren een adequate zorgverlening aan de bevolking van Amsterdam. Daarom hebben de maatschappelijke zorgorganisaties in de afgelopen jaren gevraagd om betere bereikbaarheid van patiënten, zorgverleners en bezoekers. Daarbij gaat het om betere parkeerfaciliteiten, hulpverlenersvergunningen, E9-parkeerplaatsen, collectieve aanschaf van kraskaarten voor bewoners in verpleeg- en verzorgingshuizen en medegebruik van tram - en busbanen voor vervoer van gehandicapten.

Afspraken tussen zorg en gemeente zijn vastgelegd in het Convenant Parkeren en Zorg in Amsterdam (www.SIGRA.nl). Aan Huisartsen en verloskundigen worden hulpverlenersvergunningen toegekend. Dit is een parkeervergunning die geldig wordt in heel Amsterdam, en kan worden verleend aan hulpverleners in de spoedeisende hulp. Daarnaast zijn er andere nog nader te omschrijven beroepsgroepen in de spoedeisende hulp, waaraan hulpverlenersvergunningen worden uitgeven. De SIGRA adviseert de gemeente dit voorjaar om welke groepen het gaat.

Een groot deel van de zorgmedewerkers in Amsterdam komt uit de gebieden rond Amsterdam. Door het fiscale parkeerbeleid wordt het autogebruik duurder en wordt het woon-werkverkeer ontmoedigd. De toenemende parkeerkosten staat de werving van nieuwe medewerkers voor de Amsterdamse zorg in de weg. Daarnaast vertrekken werknemers uit de Amsterdamse zorginstellingen vanwege toenemene reistijden en -kosten. Veel zorgverleners werken in de avonduren of ´s nachts. Het openbaar vervoer is met name voor vrouwen vaak geen optie vanwege slechte aansluitingen, onveilige stations en bushaltes of het ontbreken van openbaar vervoersdiensten buiten de spitsuren. Zij zijn dus aangewezen op het vervoer per auto. Werknemers in de zorg zijn immers voor het overgrote deel van het vrouwelijke geslacht. De zorginstellingen zullen daarom blijvend aandacht vragen voor betere bereikbaarheid en parkeervoorzieningen.