AutoRai

25-4-2002

Hyundai versterkt wereldwijde activiteiten

De Hyundai Motor Group is met de wereldwijde verkoop van 2,5 miljoen voertuigen in 2001 opgeklommen tot de zevende grootste autoproducent ter wereld. Met name in de Verenigde Staten en Europa wil de autofabrikant verder groeien.

Daarom is in maart gestart met de bouw van een nieuw Europees hoofdkantoor in Rüsselsheim, waar marketing, design en technisch onderzoek worden gehuisvest. Een maand later begon Hyundai de bouw van een fabriek in het Amerikaanse Montgomery (Alabama). De nieuwe faciliteiten stellen de fabrikant in staat auto's te ontwikkelen en te bouwen die aansluiten bij de regionale markten.

De Hyundai Motor Group beschikt daartoe over eigen ontwikkelingsafdelingen in Duitsland, de Verenigde Staten, Japan en Korea. Nauwe samenwerking tussen deze centra resulteerde in de lancering van vijf modellen in slechts twee jaar tijd. De Europese tak van dit netwerk wordt met de bouw van het nieuwe hoofdkantoor in Duitsland aanzienlijk versterkt. Mong-Koo Chung, voorzitter van Hyundai Motor Company woonde de start van de bouw bij. Johan Cruijff, Hyundai-ambassadeur onder andere rond het WK-voetbal, presenteerde tijdens de ceremonie de Getz. Deze nieuwe Hyundai, die net na de zomer op de markt komt, onderstreept Hyundai's ambities. De auto is speciaal voor de Europese markt gemaakt, waarbij het Duitse ontwikkelingscentrum het voortouw had.

Vijftig miljoen euro
Hyundai beschikt sinds januari 2001 over een Europees hoofdkantoor in Eschborn, vlakbij Frankfurt. Vanuit deze locatie worden distributie en marketing voor West-Europa gecoördineerd. Een van de belangrijkste functies is daarnaast de lange termijn productontwikkeling voor de West-Europese markt. Samen met de collega's in het technisch centrum in Namyang wordt gewerkt aan een nieuwe generatie Hyundai's voor Europa. De Matrix is het eerste resultaat van deze co-ontwikkeling, gevolgd door de Getz die zelfs speciaal voor Europa's uiterst concurrerende b-segment ontworpen is. Ook zullen in Europa de ingenieurs aan de komende generatie dieselmotoren werken.

Midden 2003 is de bouw van het vijftig miljoen euro kostende, nieuwe complex in Duitsland voltooid. Het wordt een pand met kenmerkende architectuur. Een gebogen gevel verbindt de drie verschillende gebouwen die elk een eigen functie hebben. Verkoop en marketing komen in een ronde toren terwijl research and development en design in vierkante gebouwen gehuisvest worden. Er zullen straks zo'n driehonderd mensen werken.

Toptechniek en spraakmakend design
Het nieuw te bouwen complex is aanzienlijk groter dan het bestaande hoofdkantoor. Het ontwerp is geïnspireerd op Hyundai's wereldwijde merkslogan 'Where Precision meets Passion'. De samenballing van toptechniek en spraakmakend design vormen het hart van het merk. Ook het nieuwe hoofdkantoor weerspiegelt deze visie. Daarom is er een gebogen gevel die de verschillende onderdelen onderling verbindt, zonder dat ze opgaan in het grote geheel. De gebogen lijnen zijn ontleend aan yin en yang zoals die in de Koreaanse vlag gebruikt worden. Daarbij draait het om harmonie tussen contrasten, zoals water en vuur, hemel en aarde of - in dit geval - technologie en design. De centrale entree biedt een zelfde combinatie van contrasten: sierlijke bamboeplanten vallen op temidden van het staal en glas.

Aan een zijde van de gebogen gevel staat een volmaakt rond gebouw van vier verdiepingen, waarin marketing en verkoop komen. Dit deel staat in het teken van communicatie. Een showroom, vergaderruimten, spreekkamers: de nadruk ligt op faciliteiten om onderling informatie uit te wisselen.

Amfitheater
Research and development zit in een gebouw van twee lagen, dat zich kenmerkt door een hoekige hightech-uitstraling. Hier werken ingenieurs aan motoren, transmissies en het onderstel. Er is een directe verbinding met de naastgelegen designafdeling, zodat technici en ontwerpers makkelijk samen aan projecten kunnen werken. Pal naast de designafdeling ligt een soort amfitheater. Hier zullen de ontwerpen bij daglicht beoordeeld en vergeleken worden, zonder dat buitenstaanders een glimp kunnen opvangen.

In het nieuwe technische centrum werken de ingenieurs aan zowel modellen van Hyundai als van het zustermerk Kia. Een van de internationale doelstellingen is het totaal aantal platformen (bodemplaat inclusief, wielophanging, motor en transmissie) van beide merken te reduceren van 27 tot 7. De samenvoeging moet leiden tot forse kostenbesparingen. Hyundai en Kia houden de distributie- en marketingactiviteiten wel geheel strikt gescheiden. Beide merken handhaven hun eigen profiel. De marketing- en salesactiviteiten in het nieuwe hoofdkantoor zijn dan ook alleen ten behoeve van Hyundai.

Fitnessruimte
Het totale complex heeft een energiezuinige verwarming en airconditioning. Het dak van de afdelingen design en research and development is voorzien van begroeiing. Voor de medewerkers is er een fitnessruimte. Daarnaast is er een restaurant met buitenpatio en een ondergrondse garage. Het terrein waar Hyundai Motor Europe zich vestigt heeft een oppervlakte van 32.000 vierkante meter. Research and development beschikt over 9.000 vierkante meter, marketing en verkoop over 5.000 en design over 4.000.

Amerikaanse Sonata's en Santa Fe's
Een maand nadat de bouw van het Europese hoofdkantoor was begonnen, startte de bouw van een nieuwe fabriek in Montgomery (Alabama). Hyundai zal 1,1 miljard euro investeren in het productiecentrum. Vanaf 2005 rollen er Sonata's en Santa Fe's van de band. De tweeduizend medewerkers maken dan jaarlijks 300.000 auto's. De beslissing om de fabriek te bouwen volgt op een zeer goed verkoopjaar. Hyundai en Kia verkochten vorig jaar bijna 600.000 auto's in de Verenigde Staten, een groei van 29 procent ten opzichte van 2000.

Mong-Koo Chung meldde dat de nieuwe dochter Hyundai Motor Manufacturing Alabama de fabriek beheert. Samen met gouverneur Don Siegelman verrichte Chung de ceremoniële start van de bouw. Chung: "Hyundai staat voor een nieuwe periode van groei in de Verenigde Staten. De fabriek onderstreept onze ambitie om meer te investeren in de Amerikaanse markt. We zijn daarnaast heel enthousiast over de uitstekende relatie die we in korte tijd met Alabama hebben opgebouwd."