AutoRai
25-4-2002
Hyundai versterkt wereldwijde activiteiten
De Hyundai Motor Group is met de wereldwijde verkoop van 2,5 miljoen
voertuigen in 2001 opgeklommen tot de zevende grootste autoproducent
ter wereld. Met name in de Verenigde Staten en Europa wil de
autofabrikant verder groeien.
Daarom is in maart gestart met de bouw van een nieuw Europees
hoofdkantoor in Rüsselsheim, waar marketing, design en technisch
onderzoek worden gehuisvest. Een maand later begon Hyundai de bouw van
een fabriek in het Amerikaanse Montgomery (Alabama). De nieuwe
faciliteiten stellen de fabrikant in staat auto's te ontwikkelen en te
bouwen die aansluiten bij de regionale markten.
De Hyundai Motor Group beschikt daartoe over eigen
ontwikkelingsafdelingen in Duitsland, de Verenigde Staten, Japan en
Korea. Nauwe samenwerking tussen deze centra resulteerde in de
lancering van vijf modellen in slechts twee jaar tijd. De Europese tak
van dit netwerk wordt met de bouw van het nieuwe hoofdkantoor in
Duitsland aanzienlijk versterkt. Mong-Koo Chung, voorzitter van
Hyundai Motor Company woonde de start van de bouw bij. Johan Cruijff,
Hyundai-ambassadeur onder andere rond het WK-voetbal, presenteerde
tijdens de ceremonie de Getz. Deze nieuwe Hyundai, die net na de zomer
op de markt komt, onderstreept Hyundai's ambities. De auto is speciaal
voor de Europese markt gemaakt, waarbij het Duitse
ontwikkelingscentrum het voortouw had.
Vijftig miljoen euro
Hyundai beschikt sinds januari 2001 over een Europees hoofdkantoor in
Eschborn, vlakbij Frankfurt. Vanuit deze locatie worden distributie en
marketing voor West-Europa gecoördineerd. Een van de belangrijkste
functies is daarnaast de lange termijn productontwikkeling voor de
West-Europese markt. Samen met de collega's in het technisch centrum
in Namyang wordt gewerkt aan een nieuwe generatie Hyundai's voor
Europa. De Matrix is het eerste resultaat van deze co-ontwikkeling,
gevolgd door de Getz die zelfs speciaal voor Europa's uiterst
concurrerende b-segment ontworpen is. Ook zullen in Europa de
ingenieurs aan de komende generatie dieselmotoren werken.
Midden 2003 is de bouw van het vijftig miljoen euro kostende, nieuwe
complex in Duitsland voltooid. Het wordt een pand met kenmerkende
architectuur. Een gebogen gevel verbindt de drie verschillende
gebouwen die elk een eigen functie hebben. Verkoop en marketing komen
in een ronde toren terwijl research and development en design in
vierkante gebouwen gehuisvest worden. Er zullen straks zo'n
driehonderd mensen werken.
Toptechniek en spraakmakend design
Het nieuw te bouwen complex is aanzienlijk groter dan het bestaande
hoofdkantoor. Het ontwerp is geïnspireerd op Hyundai's wereldwijde
merkslogan 'Where Precision meets Passion'. De samenballing van
toptechniek en spraakmakend design vormen het hart van het merk. Ook
het nieuwe hoofdkantoor weerspiegelt deze visie. Daarom is er een
gebogen gevel die de verschillende onderdelen onderling verbindt,
zonder dat ze opgaan in het grote geheel. De gebogen lijnen zijn
ontleend aan yin en yang zoals die in de Koreaanse vlag gebruikt
worden. Daarbij draait het om harmonie tussen contrasten, zoals water
en vuur, hemel en aarde of - in dit geval - technologie en design. De
centrale entree biedt een zelfde combinatie van contrasten: sierlijke
bamboeplanten vallen op temidden van het staal en glas.
Aan een zijde van de gebogen gevel staat een volmaakt rond gebouw van
vier verdiepingen, waarin marketing en verkoop komen. Dit deel staat
in het teken van communicatie. Een showroom, vergaderruimten,
spreekkamers: de nadruk ligt op faciliteiten om onderling informatie
uit te wisselen.
Amfitheater
Research and development zit in een gebouw van twee lagen, dat zich
kenmerkt door een hoekige hightech-uitstraling. Hier werken ingenieurs
aan motoren, transmissies en het onderstel. Er is een directe
verbinding met de naastgelegen designafdeling, zodat technici en
ontwerpers makkelijk samen aan projecten kunnen werken. Pal naast de
designafdeling ligt een soort amfitheater. Hier zullen de ontwerpen
bij daglicht beoordeeld en vergeleken worden, zonder dat
buitenstaanders een glimp kunnen opvangen.
In het nieuwe technische centrum werken de ingenieurs aan zowel
modellen van Hyundai als van het zustermerk Kia. Een van de
internationale doelstellingen is het totaal aantal platformen
(bodemplaat inclusief, wielophanging, motor en transmissie) van beide
merken te reduceren van 27 tot 7. De samenvoeging moet leiden tot
forse kostenbesparingen. Hyundai en Kia houden de distributie- en
marketingactiviteiten wel geheel strikt gescheiden. Beide merken
handhaven hun eigen profiel. De marketing- en salesactiviteiten in het
nieuwe hoofdkantoor zijn dan ook alleen ten behoeve van Hyundai.
Fitnessruimte
Het totale complex heeft een energiezuinige verwarming en
airconditioning. Het dak van de afdelingen design en research and
development is voorzien van begroeiing. Voor de medewerkers is er een
fitnessruimte. Daarnaast is er een restaurant met buitenpatio en een
ondergrondse garage. Het terrein waar Hyundai Motor Europe zich
vestigt heeft een oppervlakte van 32.000 vierkante meter. Research and
development beschikt over 9.000 vierkante meter, marketing en verkoop
over 5.000 en design over 4.000.
Amerikaanse Sonata's en Santa Fe's
Een maand nadat de bouw van het Europese hoofdkantoor was begonnen,
startte de bouw van een nieuwe fabriek in Montgomery (Alabama).
Hyundai zal 1,1 miljard euro investeren in het productiecentrum. Vanaf
2005 rollen er Sonata's en Santa Fe's van de band. De tweeduizend
medewerkers maken dan jaarlijks 300.000 auto's. De beslissing om de
fabriek te bouwen volgt op een zeer goed verkoopjaar. Hyundai en Kia
verkochten vorig jaar bijna 600.000 auto's in de Verenigde Staten, een
groei van 29 procent ten opzichte van 2000.
Mong-Koo Chung meldde dat de nieuwe dochter Hyundai Motor
Manufacturing Alabama de fabriek beheert. Samen met gouverneur Don
Siegelman verrichte Chung de ceremoniële start van de bouw. Chung:
"Hyundai staat voor een nieuwe periode van groei in de Verenigde
Staten. De fabriek onderstreept onze ambitie om meer te investeren in
de Amerikaanse markt. We zijn daarnaast heel enthousiast over de
uitstekende relatie die we in korte tijd met Alabama hebben
opgebouwd."