Provincie Groningen
Groningen, 24 april 2002 Persbericht nr. 75
Provincie neemt maatregelen op N361 tussen Maarhuizen en Mensingeweer
Naar aanleiding van ernstige ongevallen op de provinciale weg N361,
ter hoogte van de bocht bij De Meerenweg tussen Maarhuizen en
Mensingeweer, gaat de Provincie Groningen de komende weken permanente
maatregelen ter verbetering van de lokale situatie uitvoeren. De
Regiopolitie en de Provincie hebben de verkeersongevallen de afgelopen
periode geanalyseerd. De belangrijkste conclusie is dat het wegbeeld
in de bewuste bocht niet duidelijk genoeg is voor de weggebruiker. Een
te hoge naderingssnelheid bij het ingaan van de bocht, al dan niet in
combinatie met afwijkende omstandigheden als een nat wegdek, is
vermoedelijk de oorzaak van de ongevallen. De gekozen maatregelen zijn
gericht op het terugbrengen van de snelheid. Op het bewuste wegvak
wordt een 60 kilometer per uur snelheidsregime ingesteld. De
wegbeheerder verandert ook de belijning zodat de weg smaller lijkt; er
wordt nieuwe kantbelijning aangebracht en de asstreep wordt
verwijderd. Het aanbrengen van nieuwe bermbegroeiing in de bocht
beperkt het doorzicht en werkt daardoor ook remmend op de snelheid van
de weggebruiker.
Het nieuwe 60 kilometerregime wordt ingevoerd over een lengte van
circa 300 meter. Het wegbeeld van de weggebruiker op de N361 vanaf
Maarhuizen wordt hiermee voortgezet. Het weggedeelte vanaf het einde
van de bocht De Meerenweg tot de bebouwde kom van Mensingeweer blijft
voorlopig 80 kilometer per uur. Door middel van snelheidsmetingen,
ongevallencijfers en visuele observaties wordt het verkeer op het
wegvak continu geëvalueerd. De Regiopolitie zal na de uitvoering van
de maatregelen extra controleren op het wegvak. Na een jaar wordt
opnieuw bezien of de getroffen maatregelen verbetering hebben
gebracht.
Aan de hand van historische gegevens, politierapporten, extra
stroefheidmetingen, verklaringen van weggebruikers, snelheidsmetingen
en locatieonderzoek is gezocht naar de oorzaken van de ongevallen. De
werkgroep concludeert dat het merendeel van de ongevallen plaatsvond
tijdens neerslag (waarvan het merendeel in de richting Winsum), alle
ongevallen plaatsvonden op een nat/vochtig wegdek, de stroefheid van
het wegdek binnen de normen blijft en dat 16 % van het verkeer in de
richting van Maarhuizen met een hogere snelheid dan 80 km/uur de bocht
inrijdt. Een nat wegdek was een omstandigheid die de effecten van een
te hoge naderingssnelheid negatief beïnvloedde. Met het naar beneden
brengen van de snelheid verwacht de werkgroep de problemen op te
lossen.
In een tweede fase wordt ook het knelpunt van de kom van Mensingeweer
onder de loep genomen. In overleg met de bevolking van het dorp wordt
nog dit jaar gestart met de planfase daarvoor. Voor de lange termijn
zullen eventueel maatregelen in uitvoering komen als uitvloeisel van
de Planstudie Noordwest-Groningen.