Provincie Groningen

Groningen, 24 april 2002 Persbericht nr. 75

Provincie neemt maatregelen op N361 tussen Maarhuizen en Mensingeweer

Naar aanleiding van ernstige ongevallen op de provinciale weg N361, ter hoogte van de bocht bij De Meerenweg tussen Maarhuizen en Mensingeweer, gaat de Provincie Groningen de komende weken permanente maatregelen ter verbetering van de lokale situatie uitvoeren. De Regiopolitie en de Provincie hebben de verkeersongevallen de afgelopen periode geanalyseerd. De belangrijkste conclusie is dat het wegbeeld in de bewuste bocht niet duidelijk genoeg is voor de weggebruiker. Een te hoge naderingssnelheid bij het ingaan van de bocht, al dan niet in combinatie met afwijkende omstandigheden als een nat wegdek, is vermoedelijk de oorzaak van de ongevallen. De gekozen maatregelen zijn gericht op het terugbrengen van de snelheid. Op het bewuste wegvak wordt een 60 kilometer per uur snelheidsregime ingesteld. De wegbeheerder verandert ook de belijning zodat de weg smaller lijkt; er wordt nieuwe kantbelijning aangebracht en de asstreep wordt verwijderd. Het aanbrengen van nieuwe bermbegroeiing in de bocht beperkt het doorzicht en werkt daardoor ook remmend op de snelheid van de weggebruiker.

Het nieuwe 60 kilometerregime wordt ingevoerd over een lengte van circa 300 meter. Het wegbeeld van de weggebruiker op de N361 vanaf Maarhuizen wordt hiermee voortgezet. Het weggedeelte vanaf het einde van de bocht De Meerenweg tot de bebouwde kom van Mensingeweer blijft voorlopig 80 kilometer per uur. Door middel van snelheidsmetingen, ongevallencijfers en visuele observaties wordt het verkeer op het wegvak continu geëvalueerd. De Regiopolitie zal na de uitvoering van de maatregelen extra controleren op het wegvak. Na een jaar wordt opnieuw bezien of de getroffen maatregelen verbetering hebben gebracht.

Aan de hand van historische gegevens, politierapporten, extra stroefheidmetingen, verklaringen van weggebruikers, snelheidsmetingen en locatieonderzoek is gezocht naar de oorzaken van de ongevallen. De werkgroep concludeert dat het merendeel van de ongevallen plaatsvond tijdens neerslag (waarvan het merendeel in de richting Winsum), alle ongevallen plaatsvonden op een nat/vochtig wegdek, de stroefheid van het wegdek binnen de normen blijft en dat 16 % van het verkeer in de richting van Maarhuizen met een hogere snelheid dan 80 km/uur de bocht inrijdt. Een nat wegdek was een omstandigheid die de effecten van een te hoge naderingssnelheid negatief beïnvloedde. Met het naar beneden brengen van de snelheid verwacht de werkgroep de problemen op te lossen.

In een tweede fase wordt ook het knelpunt van de kom van Mensingeweer onder de loep genomen. In overleg met de bevolking van het dorp wordt nog dit jaar gestart met de planfase daarvoor. Voor de lange termijn zullen eventueel maatregelen in uitvoering komen als uitvloeisel van de Planstudie Noordwest-Groningen.