Erasmus Universiteit Rotterdam
25 april 2002
Zoeklicht op het vakbeursbezoek
In een tijd waarin beleving het sleutelbegrip is voor
marketingcommunicatie en het bereik van campagnes en acties steeds
belangrijker wordt, spelen beurzen nog altijd onvoldoende in op de
eigen potentie. De beurzenbranche moet nog meer aandacht besteden aan
de bezoekersdoelgroepen. Dit is een van de uitkomsten van een groot
onderzoek onder Nederlandse vakbeursbezoekers dat geresulteerd heeft
in het proefschrift Vakbeursbezoek verklaard waarmee Karoline
Wiegerink donderdag 25 april 2002 promoveert aan de Erasmus
Universiteit Rotterdam.
Mevrouw Wiegerink komt in haar onderzoek tot een analyse van zes typen
vakbeursbezoekers. Die wetenschap geeft de beursorganisator en de
exposant handvatten voor een doelgerichte benadering van de
bezoekersdoelgroepen. Daarmee kan een groter rendement uit beurzen en
evenementen worden gehaald .
Een vakbeurs komt tot stand in een samenspel tussen exposant, bezoeker
en organisator. De laatste brengt beide partijen bij elkaar en
schakelt de informatie- en communicatiebehoefte van de beursbezoeker /
koper met die van de exposant / aanbieder. Traditioneel stond het
beurswezen in het teken van aanbod- dus exposantengeoriënteerd denken.
Uiteenlopende ontwikkelingen nopen de beursbranche tot een omslag. Het
vizier zal steeds meer gericht moeten zijn op het bereik van de
vakbeurs - het vakbeursbezoek. Doel van het onderzoek was dan ook het
beter in kaart brengen van de karakteristieken van vakbeursbezoek en
het vinden van verklaringen voor verschillend soort beursbezoek, als
basis voor gericht beleid door beursorganisatoren en exposanten.
De promovenda karakteriseert zes typen vakbeursbezoekers die zich van
elkaar onderscheiden door een samenhangend patroon van
beursbezoekdoelstellingen, beursbezoekgedrag en evaluatie: de
Doelgerichte Informatieverzamelaars, de Transactiegerichten, de
Seminargangers, de Netwerkers, de Oriënterende Slenteraars en de
Anti-Beursbezoekers.
De gedragsverschillen en verschillende behoeften van de types bieden
exposant en organisator de kans om bij het vaststellen van doel en
doelgroepen hier al rekening mee te houden en een gericht en
gedifferentieerd beleid toe te passen. Belangrijk omdat ook uit het
onderzoek blijkt dat naarmate de bezoeker tevoren al meer weet van de
inhoud van de beurs, de tevredenheid na afloop alleen maar toeneemt.
Met andere woorden: De oriëntatie vooraf en het voldoen aan het
verwachtingspatroon is van groot belang.
Promotor: prof. dr. B.A. Bakker, Commerciële beleidsvorming
Noot voor de pers
Promotie donderdag 25 april 2002, 16.00 uur
Plaats: Woudestein, Senaatszaal
Info: bij de promovenda, tel. (010) 408 1301
e-mail: karoline@wiegerink.com
INLINE]