Erasmus Universiteit Rotterdam

25 april 2002

Zoeklicht op het vakbeursbezoek

In een tijd waarin beleving het sleutelbegrip is voor marketingcommunicatie en het bereik van campagnes en acties steeds belangrijker wordt, spelen beurzen nog altijd onvoldoende in op de eigen potentie. De beurzenbranche moet nog meer aandacht besteden aan de bezoekersdoelgroepen. Dit is een van de uitkomsten van een groot onderzoek onder Nederlandse vakbeursbezoekers dat geresulteerd heeft in het proefschrift Vakbeursbezoek verklaard waarmee Karoline Wiegerink donderdag 25 april 2002 promoveert aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Mevrouw Wiegerink komt in haar onderzoek tot een analyse van zes typen vakbeursbezoekers. Die wetenschap geeft de beursorganisator en de exposant handvatten voor een doelgerichte benadering van de bezoekersdoelgroepen. Daarmee kan een groter rendement uit beurzen en evenementen worden gehaald .

Een vakbeurs komt tot stand in een samenspel tussen exposant, bezoeker en organisator. De laatste brengt beide partijen bij elkaar en schakelt de informatie- en communicatiebehoefte van de beursbezoeker / koper met die van de exposant / aanbieder. Traditioneel stond het beurswezen in het teken van aanbod- dus exposantengeoriënteerd denken. Uiteenlopende ontwikkelingen nopen de beursbranche tot een omslag. Het vizier zal steeds meer gericht moeten zijn op het bereik van de vakbeurs - het vakbeursbezoek. Doel van het onderzoek was dan ook het beter in kaart brengen van de karakteristieken van vakbeursbezoek en het vinden van verklaringen voor verschillend soort beursbezoek, als basis voor gericht beleid door beursorganisatoren en exposanten.

De promovenda karakteriseert zes typen vakbeursbezoekers die zich van elkaar onderscheiden door een samenhangend patroon van beursbezoekdoelstellingen, beursbezoekgedrag en evaluatie: de Doelgerichte Informatieverzamelaars, de Transactiegerichten, de Seminargangers, de Netwerkers, de Oriënterende Slenteraars en de Anti-Beursbezoekers.

De gedragsverschillen en verschillende behoeften van de types bieden exposant en organisator de kans om bij het vaststellen van doel en doelgroepen hier al rekening mee te houden en een gericht en gedifferentieerd beleid toe te passen. Belangrijk omdat ook uit het onderzoek blijkt dat naarmate de bezoeker tevoren al meer weet van de inhoud van de beurs, de tevredenheid na afloop alleen maar toeneemt. Met andere woorden: De oriëntatie vooraf en het voldoen aan het verwachtingspatroon is van groot belang.

Promotor: prof. dr. B.A. Bakker, Commerciële beleidsvorming

Noot voor de pers
Promotie donderdag 25 april 2002, 16.00 uur
Plaats: Woudestein, Senaatszaal
Info: bij de promovenda, tel. (010) 408 1301
e-mail: karoline@wiegerink.com

INLINE]