Rijksuniversiteit Groningen

Naar actief, kritisch en zelfstandig leren in het basisonderwijs

Bernadet de Jager onderzocht hoe leerkrachten het beste les kunnen geven als ze, naast de gewone leerprestaties, ook het zelfstandig leren willen bevorderen. Daarvoor trainde ze twee groepen leerkrachten in het geven van instructie in begrijpend lezen. In de lessen begrijpend lezen spelen vaardigheden in zelfstandig leren een belangrijke rol. Eén groep leerkrachten gebruikte daarna in hun lessen begrijpend lezen het model van directe instructie en de andere groep een nieuw model, cognitief leerlingschap geheten. De Jager onderzocht onder andere wat de effecten waren op de prestaties van de leerlingen. Hierbij wilde ze vooral weten of er iets veranderde in de metacognitieve vaardigheden van de leerlingen. "Metacognitieve vaardigheden zijn vaardigheden die leerlingen kunnen gebruiken om een leertaak gestructureerd en kritisch aan te pakken", legt Bernadet de Jager uit. "Met die vaardigheden kunnen kinderen al in het basisonderwijs actief, kritisch en zelfstandig leren. Ook voor het vervolgonderwijs is dat van belang." De leerlingen van beide door De Jager onderzochte groepen scoorden hoger op metacognitieve vaardigheden. De leerlingen van de cognitief leerlingschap groep presteerden daarnaast ook beter op toetsen voor begrijpend lezen. De Jager onderzocht ook of deze effecten voor alle leerlingen gelden. "Intelligente leerlingen blijken veel te leren in een cognitief leerlingschap, terwijl zwakkere leerlingen meer leren als hun leerkracht het directe instructie model hanteert. Leerkrachten zouden dus, afhankelijk van de leerlingen, beide modellen moeten combineren", aldus De Jager. /ML

Bernadet de Jager (Giekerk, 1970) studeerde onderwijskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen en verrichtte haar promotieonderzoek bij het Groninger Instituut voor Onderzoek van het Onderwijs, Opvoeding en Ontwikkeling (GION). Ze werkt nu als onderwijsonderzoeker bij de Fryske Akademy in Leeuwarden.

Datum en tijd

donderdag 25 april 2002, 14.15 uur

Promovendus

mw. B. de Jager, tel. (058)234 30 64, e-mail: bdjager@fa.knaw.nl (werk)

Proefschrift

Teaching reading comprehension: the effects of direct instruction and cognitive apprenticeship on comprehension skills and metacognition

Handelsuitgave

GION, ISBN 90-6690-495-X

Promotor

prof.dr. B.P.M. Creemers

Faculteit

psychologische, pedagogische en sociologische wetenschappen

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie