Rijksuniversiteit Groningen

16 apr 2002

Nummer 55 16 april 2002

Geduld is kinderen aan te leren

Hoe geduldig iemand is, wordt voor een belangrijk deel bepaald door de ouders en de opvoeding, zo stelt de Duitse socioloog drs. Alexander Gattig vast. "Bovendien blijkt dat geduldig zijn ook gevolgen heeft voor gedrag," zegt hij. "Geduldigere mensen roken bijvoorbeeld minder vaak, sporten meer en gebruiken minder alcohol en drugs." Gattig onderzocht niet alleen welke mensen geduldiger zijn, maar ook in welke situaties. Zo blijkt iedereen minder geneigd om luxe goederen, zoals een tv, uit te stellen dan functionele goederen, zoals een wasmachine. Gattig promoveert op 25 april 2002 aan de Rijksuniversiteit Groningen. Gedrag kopiëren
Dierentuin
Minder afwijkend gedrag
Luxe tv
Sportauto
Curriculum vitae
Noot voor de pers

Van nature zijn mensen op de korte termijn gericht. Geduld is de bereidheid tot het maken van keuzes die pas in de toekomst zullen lonen. Het meten van geduld kan bijvoorbeeld van nut zijn voor marktonderzoek: als bekend is wie geduldig is en wanneer, is consumentengedrag beter te voorspellen.

Gedrag kopiëren

Het geduld van de proefpersonen uit Gattigs onderzoek bleek voor een groot deel bepaald door hun ouders. "Geduld is een nuttige vaardigheid die in veel situaties voordelig is," vertelt de promovendus, "Ouders proberen hun kinderen dit dan ook bij te brengen. De ouders die zelf geduldig zijn en dus veel op toekomstige gevolgen van gedrag gericht zijn, blijken dit over te brengen op hun kinderen omdat zij hun gedrag kopiëren. Daarnaast is de sociale status van de ouders van belang. Ze besteden meer aandacht aan het aanleren van 'goed gedrag' naarmate die status hoger is. Ook daardoor zijn ouders dus verantwoordelijk voor het gedrag van hun kinderen."

Dierentuin

Ook de manier van opvoeden heeft effect op geduld. Gattig: "Ouders blijken dit bij hun kinderen te kunnen stimuleren door ze mee te nemen naar een dierentuin, het zwembad of het bos, en door samen spelletjes te spelen of discussies te voeren." Ook een strikte opvoeding blijkt voor geduldige kinderen te zorgen: "Mensen die aangaven dat ze als kind bijvoorbeeld alijd op tijd thuis moesten zijn of dat de ouders altijd wisten waar ze uithingen, waren geduldiger dan diegenen van wie de ouders coulanter waren."

Minder afwijkend gedrag

De verschillen in geduld tussen mensen hebben daadwerkelijk gevolgen voor het gedrag. Diegenen die in Gattigs onderzoek als geduldig werden ingeschat, consumeerden minder alcohol en drugs, rookten minder vaak, sportten vaker, deden hun huiswerk op school zorgvuldiger, volgden vaker extra cursussen, vertoonden ook minder vaak afwijkend gedrag en besteedden hun vrije tijd meer aan zaken als lezen en museumbezoek.

Luxe tv

Geduld hangt af van persoonlijkheid en opvoeding, maar meer nog van de situatie. "Mensen blijken plezierige goederen niet uit te willen stellen," zegt de onderzoeker. "Stel dat je in een loterij twee prijzen hebt gewonnen, één die je onmiddellijk krijgt en eentje die je over een maand kan afhalen. Het ging daarbij om een luxe tv en een wasmachine. We hebben aan proefpersonen de vraag voorgelegd welke van beide ze eerst wilden ontvangen. Men blijkt de tv als eerste te willen hebben. Ook wanneer een functioneel goed wordt aangeboden die veel duurder is dan het plezier gevende goed, kiezen mensen nog voor het 'hedonische' goed. Economische theorieën beweren dat mensen het meest waardevolle goed het eerst willen hebben, maar dat blijkt dus niet het geval."

Sportauto

De keus voor hedonische goederen blijkt ook nog eens versterkt te kunnen worden door het object -in dit voorbeeld de tv- levendig te beschrijven. Gattig: "Termen als 'thuisbioscoop' en 'dolby surround' benadrukken het genot van de tv. De proefpersonen kozen dan nog vaker voor de televisie als eerst te ontvangen prijs. Het beschrijven van de wasmachine in functionele termen als 'energiezuinigheid' of 'lange garantieperiode', maakte dat product niet aantrekkelijker." Deze kennis is volgens de promovendus toe te passen in marktonderzoek: "Hier in Duitsland was er bijvoorbeeld een reclamecampagne voor een auto, die je pas hoefde te betalen nadat je er een jaar in gereden had. Mijn voorspelling is dat dit beter werkt voor sportauto's dan voor gezinswagens."

Curriculum vitae

Alexander Gattig (Bremen, Duitsland, 1969) studeerde sociologie in Bremen. Hij verrichtte zijn promotieonderzoek bij de vakgroep Sociologie van de RUG en binnen het Interuniversitair Centrum voor Sociaal-Wetenschappelijk Onderzoek (ICS). Gattig promoveert tot doctor in de sociale wetenschappen bij prof.dr. S.M. Lindenberg, prof.dr. J.J. Siegers en prof.dr. C.A.J. Vlek. De titel van zijn proefschrift luidt Intertemporal decision making. Studies on the working of myopia. Uitgeverij Thela Thesis, ISBN 90 5170 603 0. Winkelprijs 19,95 euro.

Noot voor de pers