European Commission

IP/02/628

Brussel, 25 april 2002

De Commissie keurt de verwerving van Hellenic Shipyards door het consortium HDW/Ferrostaal goed

De Europese Commissie heeft goedkeuring verleend voor een transactie waarbij een consortium, bestaande uit de Duitse ondernemingen Howaldtswerke-Deutsche Werft AG (HDW) en Ferrostaal AG, gezamenlijke zeggenschap verkrijgen over de Griekse onderneming Hellenic Shipyards (HSY). De transactie is gericht op activiteiten op het gebied van de bouw van onderzeeboten. De Commissie heeft de gevolgen van de transactie voor de mededinging in de EER onderzocht en vastgesteld dat zij geen aanleiding geeft tot mededingingsbezwaren.

HDW is een Duitse onderneming onder gezamenlijke zeggenschap van het concern Preussag AG en het concern Babcock Borsig AG. De onderneming houdt zich bezig met de bouw van conventioneel aangedreven onderzeeboten, marineschepen, koopvaardijschepen en scheepsreparatiediensten.

Ferrostaal is een dochteronderneming van het Duitse MAN-concern en is actief op het gebied van de bouw en levering van installaties en industriële inrichtingen en systemen. De onderneming houdt zich eveneens bezig met de bouw van koopvaardij- en marineschepen.

HSY is een Griekse onderneming op het gebied van scheepsbouw, scheepsreparatie en de productie van rollend materieel. Na een gedeeltelijke privatisering in 1995 zijn de huidige aandeelhouders van HSY de ETBA-bank (51%) en een coöperatie van werknemers (49%).

De overname vormt een onderdeel van het veelomvattender privatiseringsprogramma van de ETBA-bank en vond plaats na een openbare aanbesteding. De transactie is vooral gericht op activiteiten op het gebied van onderzeeboten. Het strategische plan is om de capaciteit van HSY te richten op de montage van onderzeeboten, die vóór de transactie door de Griekse marine waren besteld, evenals op mogelijke toekomstige orders voor onderzeeboten van de Griekse marine.

De Commissie heeft vastgesteld dat de transactie geen belangrijke gevolgen zal hebben voor de hoe dan ook leidende positie van HDW met betrekking tot de productie van conventioneel aangedreven onderzeeboten in Duitsland en voor de wereldmarkt, aangezien de activiteiten van HSY op het gebied van onderzeeboten beperkt zijn tot de montage van onderzeeboten die door de Griekse marine bij HDW zijn besteld. De situatie op de Griekse markten voor de montage van scheepsonderdelen, herstel en beperkte omschakeling van onderzeeboten en voor de reparatie van marineschepen geeft geen aanleiding tot mededingingsbezwaren.

De positie van HSY op de markt voor marineschepen in Griekenland wordt voornamelijk bepaald door de aanbestedingen van de Griekse marine en zal door deze concentratie niet aanmerkelijk worden gewijzigd. De markt voor koopvaardijschepen en die voor rollend materieel geven evenmin aanleiding tot mededingingsbezwaren.

Mogelijke subsidies

Om de openbare aanbestedingsprocedure te vergemakkelijken door HSY verkoopbaar te maken had Griekenland, vóór de overname, wetgeving vastgesteld die onder andere voorzag in speciale pensioenregelingen en uitkeringsprogramma's voor de huidige werknemers van HSY. De desbetreffende wetgeving wordt momenteel getoetst aan de staatssteunbepalingen van het EG-Verdrag. De Commissie heeft vastgesteld dat de potentiële staatssteun geen verband houdt met de concentratie omdat de wetgeving op elke mogelijke koper van toepassing zou zijn. Hoe dan ook heeft de Commissie vastgesteld dat de mededingingsgevolgen van eventuele subsidies voor de positie van HDW op de markt voor onderzeeboten niet van grote betekenis zou zijn.