European Commission
IP/02/628
Brussel, 25 april 2002
De Commissie keurt de verwerving van Hellenic Shipyards door het
consortium HDW/Ferrostaal goed
De Europese Commissie heeft goedkeuring verleend voor een transactie
waarbij een consortium, bestaande uit de Duitse ondernemingen
Howaldtswerke-Deutsche Werft AG (HDW) en Ferrostaal AG, gezamenlijke
zeggenschap verkrijgen over de Griekse onderneming Hellenic Shipyards
(HSY). De transactie is gericht op activiteiten op het gebied van de
bouw van onderzeeboten. De Commissie heeft de gevolgen van de
transactie voor de mededinging in de EER onderzocht en vastgesteld dat
zij geen aanleiding geeft tot mededingingsbezwaren.
HDW is een Duitse onderneming onder gezamenlijke zeggenschap van het
concern Preussag AG en het concern Babcock Borsig AG. De onderneming
houdt zich bezig met de bouw van conventioneel aangedreven
onderzeeboten, marineschepen, koopvaardijschepen en
scheepsreparatiediensten.
Ferrostaal is een dochteronderneming van het Duitse MAN-concern en is
actief op het gebied van de bouw en levering van installaties en
industriële inrichtingen en systemen. De onderneming houdt zich
eveneens bezig met de bouw van koopvaardij- en marineschepen.
HSY is een Griekse onderneming op het gebied van scheepsbouw, scheepsreparatie en de productie van rollend materieel. Na een gedeeltelijke privatisering in 1995 zijn de huidige aandeelhouders van HSY de ETBA-bank (51%) en een coöperatie van werknemers (49%).
De overname vormt een onderdeel van het veelomvattender privatiseringsprogramma van de ETBA-bank en vond plaats na een openbare aanbesteding. De transactie is vooral gericht op activiteiten op het gebied van onderzeeboten. Het strategische plan is om de capaciteit van HSY te richten op de montage van onderzeeboten, die vóór de transactie door de Griekse marine waren besteld, evenals op mogelijke toekomstige orders voor onderzeeboten van de Griekse marine.
De Commissie heeft vastgesteld dat de transactie geen belangrijke
gevolgen zal hebben voor de hoe dan ook leidende positie van HDW met
betrekking tot de productie van conventioneel aangedreven
onderzeeboten in Duitsland en voor de wereldmarkt, aangezien de
activiteiten van HSY op het gebied van onderzeeboten beperkt zijn tot
de montage van onderzeeboten die door de Griekse marine bij HDW zijn
besteld. De situatie op de Griekse markten voor de montage van
scheepsonderdelen, herstel en beperkte omschakeling van onderzeeboten
en voor de reparatie van marineschepen geeft geen aanleiding tot
mededingingsbezwaren.
De positie van HSY op de markt voor marineschepen in Griekenland wordt
voornamelijk bepaald door de aanbestedingen van de Griekse marine en
zal door deze concentratie niet aanmerkelijk worden gewijzigd. De
markt voor koopvaardijschepen en die voor rollend materieel geven
evenmin aanleiding tot mededingingsbezwaren.
Mogelijke subsidies
Om de openbare aanbestedingsprocedure te vergemakkelijken door HSY
verkoopbaar te maken had Griekenland, vóór de overname, wetgeving
vastgesteld die onder andere voorzag in speciale pensioenregelingen en
uitkeringsprogramma's voor de huidige werknemers van HSY. De
desbetreffende wetgeving wordt momenteel getoetst aan de
staatssteunbepalingen van het EG-Verdrag. De Commissie heeft
vastgesteld dat de potentiële staatssteun geen verband houdt met de
concentratie omdat de wetgeving op elke mogelijke koper van toepassing
zou zijn. Hoe dan ook heeft de Commissie vastgesteld dat de
mededingingsgevolgen van eventuele subsidies voor de positie van HDW
op de markt voor onderzeeboten niet van grote betekenis zou zijn.