Ingezonden persbericht
Internetsucces verdubbelt stroomkorting
UnitedConsumers registreert 50.000-ste deelnemer
EINDHOVEN 25-04-2002. Succes op het internet met het weggeven van forse
benzine- en stroomkorting aan 50.000 consumenten. Het klinkt tegenstrijdig,
maar "Samen sterk" via internet, blijkt goed te werken. Zo goed zelfs, dat
de UnitedConsumers vandaag, bij het bereiken van haar 50.000-ste deelnemer,
de stroomkorting verdubbelt; van 0,5 tot 1 eurocent per kWh. De korting op
stroom voor de individuele consument kan zo oplopen tot 100 euro. Bovendien
betreft het gegarandeerd groene stroom.
STROOM KORTING
Sinds de liberalisering van de stroommarkt vorig jaar kiezen consumenten
zelf hun eigen energieleverancier. UnitedConsumers is, met het innovatieve
Overijsselse energiebedrijf Cogas, zo'n nieuwe energieleverancier. Met een
gegarandeerde korting op stroom wel te verstaan. De grote energiebedrijven
zoals; Essent, Nuon, Eneco etc .. verkopen hun groene stroom nog steeds
boven of gelijk aan de prijs van de grijze (traditionele) stroom.
"Bijna alle energiebedrijven geven door de nieuwe concurrentie tientallen
miljoenen guldens uit aan reclame voor hun eigen imago. Daardoor zijn de
stroomprijzen te hoog. "Door de reclame uitgave door te geven aan de
consument en de klanten via internet te laten inschrijven en te verenigen,
wordt de korting naar consument steeds groter", aldus aldus ir. Bas Poell,
directeur.
Dit jaar streeft UnitedConsumers naar 10.000 nieuwe stroomklanten. Voor
deze klanten realiseert UnitedConsumers na 1 jaar, een kortingsuitkering
van in totaal enkele honderdduizenden euro's. Het eerste kwartaal zijn er
2.500 nieuwe stroomklanten gecontracteerd. "Daarmee liggen we goed op
schema", aldus Poell. In totaal wil UnitedConsumers aan het eind van 2002
ongeveer 100.000 deelnemers aantrekken voor kortingen op stroom, benzine
en gsm-abonnementen. Deelname is kosteloos en vrijblijvend en geschiedt via
de website van UnitedConsumers.
ERVARING
UnitedConsumers startte eind 2000 met de revolutionaire Internetbenzine. De
grote oliemaatschappijen gaven het initiatief destijds weinig kans. Maar
inmiddels zijn er 50.000 consumenten aangemeld. Zij kunnen 2,50 euro per
tankbeurt, en zo meer dan honderd euro per jaar op hun brandstof besparen,
bij 180 deelnemende tankstations van oa. Shell, BP, Esso, etc ? verspreidt
over Nederland. Ook ANWB-leden met een ANWB Mobiliteitspas kunnen bij deze
tankstations voor korting terecht. Eind 2002 zullen er 300 deelnemende
tankstations zijn. Daarmee wordt een landelijke dekking van ongeveer 80%
gerealiseerd.
INTERNET SUCCES
Dat juist UnitedConsumers via internet succesvol is met de verkoop van
stroom onder de reguliere marktprijzen, komt door overeenkomsten tussen de
energie-, gsm-, en de benzinemarkt. "Het zijn markten gedomineerd door
enkele machtige aanbieders, die zelf kortingen zolang mogelijk uitstellen"
aldus; prof. dr. Arjan van Weele, Hoogleraar Inkoopmanagement, Technische
Universiteit Eindhoven en Universiteit Nyenrode. "Met behulp van het
internet is de individuele consument in staat collectief partij te geven
tegen deze grote aanbieders".
======
Noot aan de redactie (