Heliview Marketingservices


heliview
Business-to-business marktonderzoek & marketingadvies

A NEED TO KNOW
COMPANY(TM)

Ruim eenderde van de automobilisten belt zonder carkit

Ongeveer een halve maand na de verplichting van handsfree bellen in de auto belt nog steeds ruim één op de drie automobilisten uit de losse hand. En meer dan de helft van deze groep (58 procent) is ook niet van plan een carkit aan te schaffen.

Dit blijkt uit het door Heliview Marketingservice uitgevoerde onderzoek naar de invloed van de nieuwe wetgeving omtrent mobiel bellen in de auto op het belgedrag van automobilisten. Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder 600 mobiele bellers.

Nederland is in zeer ruime mate bekend met de overheidsmaatregel: ongeveer 97 procent van de gsm-bezitters weet dat de carkit met ingang van 1 april 2002 verplicht is. Slechts 28 procent heeft op dit moment echter daadwerkelijk een carkit aangeschaft. Ongeveer 34 procent belt wel in de auto, maar zonder carkit. Ten slotte zegt circa 38 procent van de geïnterviewde gsm-bezitters niet in de auto te telefoneren.

De overheidsmaatregel heeft geen groot effect op het belgedrag in de auto, dat wil zeggen: men gaat er niet echt minder door bellen. Maar liefst 85 procent van de gsm-bellers die reeds over een carkit beschikken of plannen hebben deze op korte termijn aan te schaffen geeft aan evenveel in de auto te gaan bellen als voorheen. Dit geldt voor tweederde van de gsm-bezitters zonder carkit. Wel invloed heeft de maatregel op 10 procent van de carkit-bezitters en op ongeveer eenderde van de gsm-bellers zonder carkit.

Over Heliview

Heliview Marketingservice bv is een full-service marketingorganisatie, gespecialiseerd in de business-to-business-markt op het gebied van o.a. ICT, financiële dienstverlening en kantoorbenodigdheden.

Voor meer informatie over dit persbericht, de ICT Monitor(TM) of de producten van Heliview kunt u contact opnemen met dhr. Thanassis Vassiliadis, tel.: 076-548 40 00.