Heliview Marketingservices
heliview
Business-to-business marktonderzoek & marketingadvies
A NEED TO KNOW
COMPANY(TM)
Ruim eenderde van de automobilisten belt zonder carkit
Ongeveer een halve maand na de verplichting van handsfree bellen in de
auto belt nog steeds ruim één op de drie automobilisten uit de losse
hand. En meer dan de helft van deze groep (58 procent) is ook niet van
plan een carkit aan te schaffen.
Dit blijkt uit het door Heliview Marketingservice uitgevoerde
onderzoek naar de invloed van de nieuwe wetgeving omtrent mobiel
bellen in de auto op het belgedrag van automobilisten. Het onderzoek
heeft plaatsgevonden onder 600 mobiele bellers.
Nederland is in zeer ruime mate bekend met de overheidsmaatregel: ongeveer 97 procent van de gsm-bezitters weet dat de carkit met ingang van 1 april 2002 verplicht is. Slechts 28 procent heeft op dit moment echter daadwerkelijk een carkit aangeschaft. Ongeveer 34 procent belt wel in de auto, maar zonder carkit. Ten slotte zegt circa 38 procent van de geïnterviewde gsm-bezitters niet in de auto te telefoneren.
De overheidsmaatregel heeft geen groot effect op het belgedrag in de
auto, dat wil zeggen: men gaat er niet echt minder door bellen. Maar
liefst 85 procent van de gsm-bellers die reeds over een carkit
beschikken of plannen hebben deze op korte termijn aan te schaffen
geeft aan evenveel in de auto te gaan bellen als voorheen. Dit geldt
voor tweederde van de gsm-bezitters zonder carkit. Wel invloed heeft
de maatregel op 10 procent van de carkit-bezitters en op ongeveer
eenderde van de gsm-bellers zonder carkit.
Over Heliview
Heliview Marketingservice bv is een full-service marketingorganisatie,
gespecialiseerd in de business-to-business-markt op het gebied van
o.a. ICT, financiële dienstverlening en kantoorbenodigdheden.
Voor meer informatie over dit persbericht, de ICT Monitor(TM) of de
producten van Heliview kunt u contact opnemen met dhr. Thanassis
Vassiliadis, tel.: 076-548 40 00.