TNT Post Groep NV
Vandaag introductie eerste Bedrijvenzegel
24 april 2002
PTT Post geeft samen met V&D de eerste
Bedrijvenzegel uit:
´Zegel van de zaak; Persoonlijk & Exclusief´
De heer M.A.J.M. de Gruyter, Directeur Marketing Vroom & Dreesmann
Warenhuizen, ontvangt vandaag op het filiaal in Amstelveen de eerste
V&D Bedrijvenzegel uit handen van mevrouw mr. drs. H.W.P.M.A.
Verhagen, Directeur Grootzakelijke Markt PTT Post.
De Bedrijvenzegel is een zegel speciaal ontwikkeld en gemaakt voor en
door een bepaald bedrijf. Deze zegel van de zaak voorziet in de
behoefte naar een ´eigen gezicht´. Met dit nieuwe marketinginstrument
kunnen bedrijven mailingen op een unieke en persoonlijke wijze
verzenden.
V&D zegel
V&D heeft de zegel laten ontwikkelen in het kader van de nieuwe
positionering. Het thema `Nederland op z´n breedst` is 1 op 1
vormgegeven op deze, in Engeland gedrukte, zegel. Zo wordt de zegel
door V&D gebruikt in de communicatie van de nieuwe positionering, maar
tevens als communicatiemiddel ter ondersteuning daarvan.
Marketingcommunicatie op de mm2. De zegel zal begin mei voor het eerst
gebruikt worden op een uitnodiging voor een speciale koopavond voor
vaste V&D klanten.
Zegel van de zaak, marketingcommunicatie op de mm2
De Bedrijvenzegel voorziet in de behoefte van bedrijven naar een eigen
gezicht op poststukken. Hiermee kunnen bedrijven mailings op een
unieke en persoonlijke wijze verzenden.
De vormgeving van de zegel wordt met name door het bedrijf bepaald. De
enige kaders die PTT Post aangeeft zijn de vermelding van PTT Post en
port betaald en geen afbeeldingen van controversiële
onderwerpen.Vervolgens kan met een ontwerpbureau, dat samen
geselecteerd wordt, met het eigen thema aan de slag gegaan worden. Op
deze manier wordt de zegel van de zaak een communicatiemiddel. Passend
in het rijtje van de eigen middelen als briefpapier, gebouwen en
bijvoorbeeld vrachtwagens. Het biedt ruimte om naast de vermelding van
het logo en de naam, emotie over te brengen. Een nieuw
marketinginstrument als hulpmiddel om merken te bouwen of bijvoorbeeld
voor een naamswijziging. De mogelijkheden zijn legio. Met de zegel van
de zaak beschikken bedrijven over een instrument waarmee zakelijke
post persoonlijk wordt gemaakt. Zo kan men hiermee ook binnen de eigen
post differentiëren. Directeur Grootzakelijke Markt PTT Post Mevrouw
Verhagen:" De bedrijvenzegel is een zegel van deze tijd: innovatief,
fantasierijk en impactvol. Op deze manier laten we als PTT Post zien
dat de toegevoegde waarde voor onze zakelijke relaties veel verder
gaat dan het verzorgen van het logistieke proces".
Verkrijgbaarheid
De Bedrijvenzegel is exclusief: er worden maximaal 6 verschillende
Bedrijvenzegels per jaar uitgegeven. Verzoeken tot uitgifte van een
Bedrijvenzegel worden op basis van binnenkomst bij PTT Post behandeld.
Introductiecampagne Bedrijvenzegel
PTT Post heeft meerdere activiteiten gepland voor een
introductiecampagne. Naast de uitreiking van de eerste Bedrijvenzegel
aan V&D wordt er ook een mailing verstuurd en worden advertenties
Zegel van de zaak geplaatst in Adformatie, NieuwsTribune, Elsevier,
HP/ de Tijd en Vrij Nederland. Half mei volgt plaatsing in Tijdschrift
voor Marketing.
Achtergronden
De markt gaf aan duidelijk behoefte te hebben aan onderscheid vermogen
in poststromen. Binnen zakelijke post leeft een grote behoefte aan
differentiatie. Bepaalde zakelijke mededelingen zijn wel degelijk
privé en persoonlijk. Ervaring heeft geleerd dat een postzegel het
gevoel van persoonlijke post bij de ontvanger versterkt. De wens werd
uitgesproken voor een zakelijke postzegel. PTT Post is in 2000 aan
deze wens tegemoet gekomen met de ontwikkeling van de
partijenpostzegel. Juist omdat een brief voorzien van een postzegel
persoonlijker overkomt, wordt extra attentiewaarde gecreëerd. Dat
leidt vaak weer tot hogere respons. Inmiddels zijn er drie versies van
de partijenpostzegel ontworpen te weten de ´tulp´, de ´haring´ en de
´euro´. Vanaf het moment van uitgifte heeft PTT Post regelmatig
aanvragen voor een ´eigen´ zegel gekregen. Vanaf vandaag is de eerste
Bedrijvenzegel in Nederland een feit. PTT Post heeft samen met V&D de
eerste, unieke Bedrijvenzegel ontwikkeld.
Koninklijke PTT Post * is onderdeel van TPG dat wereldwijd, onder de
twee merknamen TNT en Koninklijke PTT Post, een breed scala aan post,
express en logistieke diensten verleent. TPG heeft meer dan 141.000
werknemers in 59 landen en is actief in meer dan 200 landen. De totale
omzet van TPG bedroeg in 2001 11,2 miljard. In het eerste kwartaal van
2002 nam de omzet met 8,5% toe. TPG N.V. is aan de beurzen van
Amsterdam, New York, Londen en Frankfurt genoteerd.
*Vanaf mei 2002 zal Koninklijke PTT Post haar naam wijzigen in
Koninklijke TPG Post