Ingezonden persbericht

Postbus51 wint Usability Award 2002

UTRECHT, 20020425 -- Postbus51 is de winnaar van de Usability Award 2002. Deze prijs wordt jaarlijks uitgereikt aan de meest gebruikersvriendelijke website.

Postbus 51 werd niet alleen winnaar in de categorie Overheid / Non-profit, maar ook overall winnaar. Alle categorie winnaars:


- Shop: BOL (www.nl.bol.com)

- Bedrijven: TPG (www.tpg.nl)

- Overheid / Non-profit: Postbus51 (www.postbus51.nl)
- Nieuws / Informatie: Intermediair.nl (www.intermediair.nl)
De websites die mee streden om de Award zijn aangemeld door Internetgebruikers. In totaal zijn er meer dan 750 websites aangemeld.

Allereerst bepaalde de publieksjury, waarvoor iedereen zich kon aanmelden, welke websites er naar de eindronde doorgingen. Daarna heeft de vakjury de eindbeoordeling verricht. De vakjury bestond uit:


- Prof. Dr. Robert Stegwee (Universiteit Twente, CGEY)
- Edwin Feldmann (Nu.nl, winnaar 2001)

- Bastiaan Klooster (2C, usability expert)

- Wouter van den Berg (2C, organisatie Award)

Van de top 5 van websites in de vier categorieën is een ingekorte versie van het juryrapport na te lezen op de website van de award: www.usability.nl

De websites zijn beoordeeld op de volgende 10 criteria:


- navigatie

- vindbaarheid

- consistentie

- snelheid

- links

- content

- design

- zoekmachine / sitemap

- veroudere informatie

- interactie

Een verder uitleg over de inhoud van deze criteria kunt u op de website van de Award vinden.

De Usability Award is een iniatief van 2C Communication Consultancy en is bedoeld om de aandacht voor gebruikersvriendelijkheid van websites te vergroten. In 2001 won de nieuwssite Nu.nl.



Ingezonden persbericht