TNT Post Groep NV
TPG: geen verhoging van prijs Nederlandse postzegels
25 april 2002
TPG gaat de prijs van een Nederlandse postzegel voor een brief dit
jaar niet verhogen. Wij melden dit als reactie op berichten in de
Nederlandse pers, waarin ten onrechte melding werd gemaakt van een
dergelijk voornemen.
Dit berust op een onjuiste conclusie naar aanleiding van een
conference call van TPG met analisten ter toelichting van de eerste
kwartaalcijfers 2002. Daar werd gesproken over het regelgevend kader
waarbinnen TPG voor haar tarieven opereert.
De prijs van een postzegel voor een brief is op 1 juli 2001 verhoogd
van NLG 0,80 naar NLG 0,85 cent (sinds 1 januari 2002 EUR 0,39). Dit
was de eerste verhoging van het tarief voor briefpost sinds 10 jaar,
waardoor de postzegel, gecorrigeerd voor inflatie, in het afgelopen
decennium goedkoper is geworden.
De tarieven voor brieven in Nederland behoren tot de laagste van de
landen in de Europese Unie. De prijs/kwaliteitsverhouding van de
dienstverlening is, gecorrigeerd voor koopkracht, in Nederland het
beste van alle EU-landen.
TPG N.V. verleent wereldwijd, onder de twee merknamen TNT en
Koninklijke PTT Post*, een breed scala aan post- express- en
logistieke diensten. TPG heeft meer dan 141.000 werknemers in 59
landen en is actief in meer dan 200 landen. De totale omzet van TPG
bedroeg in 2001 11,2 miljard. In het eerste kwartaal van 2002 nam de
omzet toe met 8,5 procent. TPG N.V. is aan de beurzen van Amsterdam,
New York, Londen en Frankfurt genoteerd.
*Vanaf mei 2002 zal Koninklijke PTT Post haar naam wijzigen in
Koninklijke TPG Post