Gemeente Enschede

B. en W.-bericht 2002- 16

Collegevergadering van dinsdag 23 april 2002

Gescheiden inzameling luiers op proef
De gemeente Enschede doet mee aan een drie maanden durende regionale proef voor het gescheiden inzamelen van luiers. Tien kinderdagverblijven in Almelo, Enschede, Hengelo en Oldenzaal gaan de eigen volle luiers tezamen met ingeleverde luiers van klanten apart inleveren. Ingezamelde luiers worden gerecycled. In de gemeente Enschede ontstaat naar schatting jaarlijks 1200 ton luierafval. De proef is een initiatief van de Provincie Overijssel en het Arnhemse bedrijf Knowaste, dat met succes eenzelfde proef in Arnhem heeft gedaan. Inzameling en verwerking kost naar schatting 825 euro per kinderdagverblijf per jaar. Doordat echter bespaard wordt op de verbrandingskosten, blijft er 450 euro over aan meerkosten. Als de proef slaagt, neemt de gemeente deze meerkosten (naar schatting 1.350 euro) voor de deelnemende Enschedese kinderdagverblijven voor haar rekening.
Huishoudens met kinderen hebben ongeveer 30 tot 60 % van de capaciteit van de grijze rolcontainer nodig voor luiers. Sommige gezinnen hebben al een tweede rolcontainer aangevraagd. Ervaringen met de proef in Arnhem leren dat huishoudens en kinderdagverblijf allebei ongeveer evenveel luiers inleveren, namelijk ongeveer 3.000 kilo per jaar. Het bedrijf Knowaste heeft aangekondigd via een persbericht te laten weten welke kinderdagverblijven meedoen aan de proef.
---

EOD zoekt bommen onder voormalige Klanderij
Op het terrein van de voormalige Klanderij zal binnenkort worden gezocht naar explosieven. De Explosieven Opruimingsdienst EOD heeft daartoe geadviseerd omdat op die plaats geheid gaat worden om nieuwbouw mogelijk te maken. Blijkens schadekaarten uit het archief is het niet geheel uitgesloten dat op de plaats van de voormalige Klanderij explosieven in de grond zitten. De kosten van de bommendetectie bedragen 320.000 en worden voor negentig procent door het rijk vergoed. Voor dat bedrag kan maximaal één eventuele bom worden geruimd. De prijs per bom extra is 33.000 per stuk.
---

Gemeente wil versnelde samenwerking SME en FBK
De Stichting Marathon Enschede (SME) wordt gevraagd nog dit jaar een toekomstplan op te stellen voor de samenwerking met de Fanny Blankers Koen Games (FBK) uit Hengelo. Zo luidt een van de randvoorwaarden waaronder het college van B en W een bedrag van 36.000 euro toekent aan de SME. De financiële reserves van de SME zijn onder druk komen te staan door enkele opeenvolgende tegenslagen, zoals het afgelasten van de marathon in verband met de vuurwerkramp en vorig jaar de MKZ-crisis. Voor de Internationale Twente Marathon van dit jaar is al een begrotingstekort van 40.000 euro. De Twente Marathon is de oudste marathon in Nederland.
Eerder hebben de SME en de FBK-Games al aangegeven uiterlijk vanaf 2004 samen te gaan werken om zowel de marathon als het atletiekevenement beter te kunnen promoten. Door het organiseren van een atletiekweek tussen beide evenementen, willen de organisaties sportdeelname in de regio bevorderen. Met de subsidievoorwaarde wil de gemeente Enschede de samenwerking bespoedigen.

---

Bouwprogramma 2002-2005 sluit aan bij woningmarktonderzoek Het bouwprogramma voor 2002-2005 sluit goed aan bij wat de woonconsument zoekt in Enschede. Relatief veel en wat duurdere koopwoningen (boven 170.000 euro), het liefst aan de stadsrand, met voldoende ruimte en van een goede kwaliteit, maar ook starters-woningen en huurwoningen in de middensector. Het bouwprogramma geeft een inventarisatie weer van de bestaande bouwplannen in Enschede. In totaal rekent het woningbouwprogramma op ongeveer 5.000 woningen. De helft daarvan wordt in de Eschmarke gerealiseerd. In het bouwprogramma zijn onder andere ook de plannen voor Roombeek, Boddenkamp, de binnenstad (Van Heekplein), de Horstlanden en Laares meegenomen. Het bouwprogramma omvat ongeveer 20% huurwoningen en 80 % koopwoningen.
Het woningmarktonderzoek `bouwen aan imago', gehouden in 2001, bevestigt dat de bouwplannen voldoen aan wat de consument wenst. Ondanks grote verschillen in leefstijlen, stelt bijna 65% van de bevolking prijs op een rustige woonomgeving met veel privacy. Daarnaast geeft bijna 60% van de woningzoekenden de voorkeur aan een koopwoning, het liefst op een vrije kavel. Jongeren hebben eveneens liever een koopwoning dan een huurwoning.
De vraag naar wat luxere woningen als 2-onder1-kap, vrijstaande woningen en bungalows overtreft het aanbod, terwijl bij koopwoningen onder de 150.000 euro het aanbod groter is dan de vraag. Ook bij huurwoningen is de vraag naar het middensegment (tussen 300 en 440 euro) groter dan het aanbod. Het woningmarktonderzoek concludeert verder dat er te weinig doorstroommogelijkheden zijn voor mensen die in een relatief goedkope huurwoning wonen en over willen stappen naar een koopwoning (de zogenaamde "starters").

---

Financiering `wachters van Roombeek' eindelijk rond De gemeente heeft alsnog een oplossing gevonden om haar aandeel in de restauratie van de 18 karakteristieke woningen aan de Lasondersingel, de `wachters van Roombeek', bij te dragen. Na een raadsdiscussie had de gemeente aan de Woningcorporatie Domijn aangegeven dat het behoud van deze woningen als symbool voor de wederopbouw een gezamenlijke verantwoordelijkheid is. Het vinden van de daaraan verbonden centen kostte echter nogal wat moeite. Het Rijk besloot juist voor dit onderdeel van een subsidieaanvraag `kwaliteitsimpuls' geen extra geld vrij te maken. Andere middelen leken lange tijd niet voorhanden. Nu is de bijdrage aan Domijn verwerkt in de totale baten en lasten van het Ontwikkelingsplan Roombeek. De gemeente draagt in totaal 612.000 euro bij aan de restauratie van de poortwachterwoningen.
---

Projectplan vraagt rijksgeld voor forse stimulans vrijwilligerswerk Het college van B en W is akkoord gegaan met het indienen van een aanvraag bij het Ministerie van WVS voor 272.000 euro om het lokale vrijwilligerswerk te stimuleren tot en met 2004. De aanvraag bestaat uit vier sterk samenhangende projecten die zowel het imago van vrijwilligerswerk als de deelname aan alle soorten vrijwilligerswerk moeten bevorderen. De aanvraag wordt ingediend in het kader van de Tijdelijke Wet Stimuleringsregeling Vrijwilligerswerk. In Enschede zijn momenteel ongeveer 35.000 vrijwilligers actief. Voor het uitwisselen van kennis en ervaringen tussen de ongeveer 500 lokale vrijwilligersorganisaties noemt het projectplan het organiseren van een `kenniscafé'. In een kleinschaliger opzet kunnen dan cursussen en voorlichting worden gegeven. Vrijwilligersorganisaties ontkomen niet aan wettelijke regels en verplichtingen, onder andere over statuten, verzekering en aansprakelijkheid, financiële verslaglegging en dergelijke. Om tegemoet te komen aan de wens om een plek te hebben waar organisaties terecht kunnen met onder andere dit soort vragen, is ook de opzet van een deskundig `vrijwilligersloket' in het projectplan opgenomen.
Uit onderzoek blijkt dat mensen steeds minder bereid zijn zich voor langere tijd te binden aan vrijwilligerswerk. Nieuwe doelgroepen als jongeren en allochtonen vragen om een andere manier van werken. Door deze ontwikkelingen is het steeds moeilijker voor organisaties om aan vrijwilligers te komen. Het deelproject `nieuwe doelgroepen' wil dit tij op twee manieren keren. Enerzijds door vrijwilligersorganisaties te stimuleren hun taken flexibeler en aantrekkelijker te maken. Anderzijds door ondersteuning te bieden bij een betere koppeling van vraag en aanbod van vrijwilligers.
Het vierde deelproject `vinger aan de pols' moet in de gaten houden of en hoeveel effect de andere deelprojecten opleveren. Monitoring is één van de belangrijke voorwaarden die de Tijdelijke Wet Stimuleringsregeling Vrijwilligerswerk aan ingediende projectplannen stelt.

---

Woonkeur label voor woningbouw
Het College van B en W heeft besloten om alle nieuw te bouwen woningen in Enschede te toetsen aan de eisen van het nieuwe Woonkeur label. Woonkeur is een nieuw keurmerk waarin verschillende reeds bestaande keurmerken zijn samengevoegd. Woonkeur bestaat uit twee pakketten: een basispakket en een ` pluspakket veiligheid'. Het pluspakket bevat ook de eisen van het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Een gemeentelijke toetsingscommissie aanpasbaar bouwen zal de adviserende rol vervullen. Woonkeur is een landelijk label voor woningbouw dat zich richt op een breed scala van "woontechnische kwaliteiten". Een woning met Woonkeur heeft een hoog niveau aan gebruikskwaliteit, inbraak- en sociale veiligheid, valveiligheid, toegankelijkheid en flexibiliteit. Een woning met Woonkeur heeft ook een hogere toekomstwaarde doordat deze geschikt is voor meerdere generaties bewoners of eenvoudig aangepast kan worden.
Tot aan de invoering van Woonkeur werden woningen nog gekeurd op basis van diverse eisenpakketten, zoals het Seniorenlabel, het Handboek Toegankelijkheid, het Politiekeurmerk Veilig Wonen en de VAC-kwaliteitswijzer. Deze pakketten overlappen op verschillende punten. Dit had veel onduidelijkheid tot gevolg over wat waar werd toegepast, soms met gevolg dat controle achterwege bleef. Woonkeur voegt deze pakketten samen tot één allesomvattend pakket. Overigens blijft het wel mogelijk de afzonderlijke keurmerken aan te vragen. Met de Enschedese Woningcorporaties is inmiddels al de afspraak gemaakt dat alle nieuwbouw in zowel de huur- als de koopsector in principe zal voldoen aan het Woonkeur.

---

Burgers vanaf 14 jaar krijgen recht van 'burgerinitiatief' Burgers van Enschede van 14 jaar en ouder krijgen vanaf 1 september het recht om zelf onderwerpen op de agenda van de gemeentepolitiek te plaatsen. Deze 'burgerinitiatieven' moeten betrekking hebben op voorstellen om het woon- en leefklimaat in de straat, de wijk of het stadsdeel te verbeteren. De bedoeling van het burgerinitiatief is dat de participatie van de burgers toeneemt. Daarmee beantwoordt het initiatief aan het belangrijkste doel van de Wet dualisering. Een burgerinitiatief moet worden ondersteund door minstens vijf medeburgers van 14 jaar of ouder. Het voorstel wordt ingediend bij de stadsdeelmanagers, die ondersteuning bieden bij de formulering en dergelijke, maar ook aan kunnen geven of er geen andere, kortere weg te gaan valt om hetzelfde doel te bereiken. In eerste instantie komt een burgerinitiatief op de agenda van een stadsdeelcommissie. Besluit die positief, dan gaat het voorstel door naar het college van B en W en vervolgens naar de gemeenteraad.
Burgerinitiatieven kunnen niet over alle onderwerpen worden ingediend. Zo is het weinig zinvol om burgerinitiatieven te starten over zaken waarover de raad of het stadsdeel geen bevoegdheid heeft. Onderwerpen die betrekking hebben op stedelijk beleid, op kwesties met een sterk privébelang of op beleid dat reeds in uitvoering is, komen evenmin in aanmerking voor een burgerinitiatief, evenmin als eerder door de raad afgewezen voorstellen, waarin zich geen nieuwe feiten hebben voorgedaan. Voor klachten of bezwaren tegen de gemeente komt een andere procedure in aanmerking.

---

Polaroid handhaaft distributie aan Oldenzaalsestraat De uitgifte in erfpacht van zo'n 31.000 vierkante meter bedrijfsterrein aan de IJzersteden (industrieterrein Marssteden) aan Polaroid Europe bv gaat niet door. Polaroid, dat plannen had voor verplaatsing van zijn distributiecentrum van de Oldenzaalsestraat naar Marssteden, ziet af van de verplaatsing en kiest voor handhaving van het distributiecentrum op de huidige locatie. De gemeente kan daardoor weer vrij beschikken over het bedrijfsterrein aan de IJzersteden.
---

3,2 miljoen euro voor voortzetting beleid onderwijsachterstanden Voor de komende vier jaar is in Enschede jaarlijks ruim 3,2 mln beschikbaar voor het terugdringen van onderwijsachterstanden. Het geld wordt onder meer gebruikt om taalachterstanden weg te werken, om vroegtijdig schoolverlaten terug te dringen en het aantal allochtone leerlingen op havo en vwo te laten toenemen. Het grootste deel van het geld, 2,99 mln, komt van de rijksoverheid, de rest wordt bijgepast door de gemeente.
Het gemeentelijk beleid voor terugdringing van onderwijsachterstanden is niet nieuw. De verantwoordelijkheid hiervoor is door de rijksoverheid belegd bij de gemeenten. Zij moeten telkens voor een periode van vier jaar een plan vaststellen. Op 1 augustus aanstaande eindigt de huidige planperiode. Voor de nieuwe planperiode 2002-2006 heeft het college de uitgangspunten vastgesteld. Daarbij zijn duidelijk meetbare doelstellingen geformuleerd. In de lopende planperiode is meer geld beschikbaar voor onderwijsachterstandenbeleid. Het totaalbedrag is uitgebreid met geld voor- en vroegschoolse educatie en onderwijskansen. Op beide terreinen zijn al convenanten tussen gemeente en het onderwijsveld afgesloten. Voor de voor- en vroegschoolse educatie is 1,17 mln beschikbaar. Daarvan zullen de komende jaren zo'n 1.500 kinderen van 2 tot 6 jaar (de helft van de doelgroep) kunnen deelnemen aan programma's om (taal)achterstanden in groep drie van het primair onderwijs te voorkomen.
Aan het convenant onderwijskansen, dat eveneens eerder dit jaar is ondertekend, wordt 0,67 mln uitgegeven. Met dit geld wil de gemeente een toename van het aantal allochtone leerlingen op havo en vwo met 4% bevorderen en het aantal voortijdige schoolverlaters met 30% terugdringen. Nu gaat nog jaarlijks 3,7% zonder diploma van school. Voor het beleid gericht op 0-12 jarigen en 12 jaar en ouder kan nog 0,77 mln respectievelijk 0,51 mln worden toegekend. Behalve de zeven basisscholen die al een plan hebben ontwikkeld, zal aan vijftien andere basisscholen worden gevraagd een plan in te dienen. Dat zijn allemaal basisscholen waarvan meer dan 50% van de leerlingen afkomstig is uit de doelgroep van het onderwijsachterstandenbeleid. De scholen moeten in de plannen meetbare doelstellingen opnemen. Ook zal het wijkwelzijn worden ingeschakeld voor projecten gericht op opvoedingsondersteuning.
Voor de groep oudere leerlingen (vanaf 12 jaar) heeft het Stedelijk Lyceum (Schuttersveld / ISK) al een plan ontwikkeld. In de nieuwe periode zal in elk geval de VMBO-afdeling van het Bonhoeffer College gevraagd worden een plan in te dienen. In beide scholen voor voortgezet onderwijs behoort minstens een kwart van de leerlingen tot de doelgroep. De doorstroming naar lagere schooltypes - nu nog zo'n 8 à 10% tussen het eerste en het derde leerjaar - moet omlaag naar maximaal 3%. Behalve de scholen voor voortgezet onderwijs, zullen ook de ROC's en het jeugd- en jongerenwerk op dit beleidsterrein een bijdrage leveren.

---

Anderhalf miljoen extra voor taalcursussen
De gemeente Enschede krijgt van het ministerie van BZK anderhalf miljoen euro extra voor taalcursussen aan zogenaamde `oudkomers'. Dit zijn allochtonen die al in Nederland waren toen cursussen in de Nederlandse taal in 1998 verplicht werden. Het geld zal worden ingezet voor projecten gericht op allochtone opvoeders en werklozen. Het college heeft een plan vastgesteld voor besteding van het extra geld, dat zoveel mogelijk zal worden ingezet om bestaande projecten te versterken. Enschede kreeg daarvoor al eerder twee miljoen euro toegewezen. In totaal zullen met de nieuwe subsidie zo'n duizend allochtonen in Enschede worden bereikt.
Als specifieke doelgroepen voor de extra subsidie heeft het ministerie opvoeders en werklozen aagewezen. De taalcursussen zullen worden gecombineerd met opvoedingsthema's of scholing. Een voorbeeld is een taalcursus gericht op opvoedingsondersteuning van oudere allochtone kinderen. Daarmee kunnen bijvoorbeeld ouders worden ondersteund die in het gezin worden geconfronteerd met normen en waarden uit de Nederlandse samenleving. Een ander voorbeeld is de combinatie van een taalcursus met een opleiding tot peuterleidster. Eenmaal aan het werk, zouden deze leidsters kunnen bijdragen aan het terugdringen van achterstanden onder allochtone peuters.

---

Op vrijdag kunt u de officiële besluitenlijst vinden