Gemeente Enschede
B. en W.-bericht 2002- 16
Collegevergadering van dinsdag 23 april 2002
Gescheiden inzameling luiers op proef
De gemeente Enschede doet mee aan een drie maanden durende regionale
proef voor het gescheiden inzamelen van luiers. Tien
kinderdagverblijven in Almelo, Enschede, Hengelo en Oldenzaal gaan de
eigen volle luiers tezamen met ingeleverde luiers van klanten apart
inleveren. Ingezamelde luiers worden gerecycled. In de gemeente
Enschede ontstaat naar schatting jaarlijks 1200 ton luierafval.
De proef is een initiatief van de Provincie Overijssel en het Arnhemse
bedrijf Knowaste, dat met succes eenzelfde proef in Arnhem heeft
gedaan. Inzameling en verwerking kost naar schatting 825 euro per
kinderdagverblijf per jaar. Doordat echter bespaard wordt op de
verbrandingskosten, blijft er 450 euro over aan meerkosten. Als de
proef slaagt, neemt de gemeente deze meerkosten (naar schatting 1.350
euro) voor de deelnemende Enschedese kinderdagverblijven voor haar
rekening.
Huishoudens met kinderen hebben ongeveer 30 tot 60 % van de capaciteit
van de grijze rolcontainer nodig voor luiers. Sommige gezinnen hebben
al een tweede rolcontainer aangevraagd. Ervaringen met de proef in
Arnhem leren dat huishoudens en kinderdagverblijf allebei ongeveer
evenveel luiers inleveren, namelijk ongeveer 3.000 kilo per jaar.
Het bedrijf Knowaste heeft aangekondigd via een persbericht te laten
weten welke kinderdagverblijven meedoen aan de proef.
---
EOD zoekt bommen onder voormalige Klanderij
Op het terrein van de voormalige Klanderij zal binnenkort worden
gezocht naar explosieven. De Explosieven Opruimingsdienst EOD heeft
daartoe geadviseerd omdat op die plaats geheid gaat worden om
nieuwbouw mogelijk te maken. Blijkens schadekaarten uit het archief is
het niet geheel uitgesloten dat op de plaats van de voormalige
Klanderij explosieven in de grond zitten. De kosten van de
bommendetectie bedragen 320.000 en worden voor negentig procent door
het rijk vergoed. Voor dat bedrag kan maximaal één eventuele bom
worden geruimd. De prijs per bom extra is 33.000 per stuk.
---
Gemeente wil versnelde samenwerking SME en FBK
De Stichting Marathon Enschede (SME) wordt gevraagd nog dit jaar een
toekomstplan op te stellen voor de samenwerking met de Fanny Blankers
Koen Games (FBK) uit Hengelo. Zo luidt een van de randvoorwaarden
waaronder het college van B en W een bedrag van 36.000 euro toekent
aan de SME. De financiële reserves van de SME zijn onder druk komen te
staan door enkele opeenvolgende tegenslagen, zoals het afgelasten van
de marathon in verband met de vuurwerkramp en vorig jaar de
MKZ-crisis. Voor de Internationale Twente Marathon van dit jaar is al
een begrotingstekort van 40.000 euro. De Twente Marathon is de oudste
marathon in Nederland.
Eerder hebben de SME en de FBK-Games al aangegeven uiterlijk vanaf
2004 samen te gaan werken om zowel de marathon als het
atletiekevenement beter te kunnen promoten. Door het organiseren van
een atletiekweek tussen beide evenementen, willen de organisaties
sportdeelname in de regio bevorderen. Met de subsidievoorwaarde wil de
gemeente Enschede de samenwerking bespoedigen.
---
Bouwprogramma 2002-2005 sluit aan bij woningmarktonderzoek
Het bouwprogramma voor 2002-2005 sluit goed aan bij wat de
woonconsument zoekt in Enschede. Relatief veel en wat duurdere
koopwoningen (boven 170.000 euro), het liefst aan de stadsrand, met
voldoende ruimte en van een goede kwaliteit, maar ook
starters-woningen en huurwoningen in de middensector. Het
bouwprogramma geeft een inventarisatie weer van de bestaande
bouwplannen in Enschede. In totaal rekent het woningbouwprogramma op
ongeveer 5.000 woningen. De helft daarvan wordt in de Eschmarke
gerealiseerd. In het bouwprogramma zijn onder andere ook de plannen
voor Roombeek, Boddenkamp, de binnenstad (Van Heekplein), de
Horstlanden en Laares meegenomen. Het bouwprogramma omvat ongeveer 20%
huurwoningen en 80 % koopwoningen.
Het woningmarktonderzoek `bouwen aan imago', gehouden in 2001,
bevestigt dat de bouwplannen voldoen aan wat de consument wenst.
Ondanks grote verschillen in leefstijlen, stelt bijna 65% van de
bevolking prijs op een rustige woonomgeving met veel privacy.
Daarnaast geeft bijna 60% van de woningzoekenden de voorkeur aan een
koopwoning, het liefst op een vrije kavel. Jongeren hebben eveneens
liever een koopwoning dan een huurwoning.
De vraag naar wat luxere woningen als 2-onder1-kap, vrijstaande
woningen en bungalows overtreft het aanbod, terwijl bij koopwoningen
onder de 150.000 euro het aanbod groter is dan de vraag. Ook bij
huurwoningen is de vraag naar het middensegment (tussen 300 en 440
euro) groter dan het aanbod. Het woningmarktonderzoek concludeert
verder dat er te weinig doorstroommogelijkheden zijn voor mensen die
in een relatief goedkope huurwoning wonen en over willen stappen naar
een koopwoning (de zogenaamde "starters").
---
Financiering `wachters van Roombeek' eindelijk rond
De gemeente heeft alsnog een oplossing gevonden om haar aandeel in de
restauratie van de 18 karakteristieke woningen aan de Lasondersingel,
de `wachters van Roombeek', bij te dragen. Na een raadsdiscussie had
de gemeente aan de Woningcorporatie Domijn aangegeven dat het behoud
van deze woningen als symbool voor de wederopbouw een gezamenlijke
verantwoordelijkheid is. Het vinden van de daaraan verbonden centen
kostte echter nogal wat moeite. Het Rijk besloot juist voor dit
onderdeel van een subsidieaanvraag `kwaliteitsimpuls' geen extra geld
vrij te maken. Andere middelen leken lange tijd niet voorhanden. Nu is
de bijdrage aan Domijn verwerkt in de totale baten en lasten van het
Ontwikkelingsplan Roombeek. De gemeente draagt in totaal 612.000 euro
bij aan de restauratie van de poortwachterwoningen.
---
Projectplan vraagt rijksgeld voor forse stimulans vrijwilligerswerk
Het college van B en W is akkoord gegaan met het indienen van een
aanvraag bij het Ministerie van WVS voor 272.000 euro om het lokale
vrijwilligerswerk te stimuleren tot en met 2004. De aanvraag bestaat
uit vier sterk samenhangende projecten die zowel het imago van
vrijwilligerswerk als de deelname aan alle soorten vrijwilligerswerk
moeten bevorderen. De aanvraag wordt ingediend in het kader van de
Tijdelijke Wet Stimuleringsregeling Vrijwilligerswerk. In Enschede
zijn momenteel ongeveer 35.000 vrijwilligers actief.
Voor het uitwisselen van kennis en ervaringen tussen de ongeveer 500
lokale vrijwilligersorganisaties noemt het projectplan het organiseren
van een `kenniscafé'. In een kleinschaliger opzet kunnen dan cursussen
en voorlichting worden gegeven. Vrijwilligersorganisaties ontkomen
niet aan wettelijke regels en verplichtingen, onder andere over
statuten, verzekering en aansprakelijkheid, financiële verslaglegging
en dergelijke. Om tegemoet te komen aan de wens om een plek te hebben
waar organisaties terecht kunnen met onder andere dit soort vragen, is
ook de opzet van een deskundig `vrijwilligersloket' in het projectplan
opgenomen.
Uit onderzoek blijkt dat mensen steeds minder bereid zijn zich voor
langere tijd te binden aan vrijwilligerswerk. Nieuwe doelgroepen als
jongeren en allochtonen vragen om een andere manier van werken. Door
deze ontwikkelingen is het steeds moeilijker voor organisaties om aan
vrijwilligers te komen. Het deelproject `nieuwe doelgroepen' wil dit
tij op twee manieren keren. Enerzijds door vrijwilligersorganisaties
te stimuleren hun taken flexibeler en aantrekkelijker te maken.
Anderzijds door ondersteuning te bieden bij een betere koppeling van
vraag en aanbod van vrijwilligers.
Het vierde deelproject `vinger aan de pols' moet in de gaten houden of
en hoeveel effect de andere deelprojecten opleveren. Monitoring is één
van de belangrijke voorwaarden die de Tijdelijke Wet
Stimuleringsregeling Vrijwilligerswerk aan ingediende projectplannen
stelt.
---
Woonkeur label voor woningbouw
Het College van B en W heeft besloten om alle nieuw te bouwen woningen
in Enschede te toetsen aan de eisen van het nieuwe Woonkeur label.
Woonkeur is een nieuw keurmerk waarin verschillende reeds bestaande
keurmerken zijn samengevoegd. Woonkeur bestaat uit twee pakketten: een
basispakket en een ` pluspakket veiligheid'. Het pluspakket bevat ook
de eisen van het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Een gemeentelijke
toetsingscommissie aanpasbaar bouwen zal de adviserende rol vervullen.
Woonkeur is een landelijk label voor woningbouw dat zich richt op een
breed scala van "woontechnische kwaliteiten". Een woning met Woonkeur
heeft een hoog niveau aan gebruikskwaliteit, inbraak- en sociale
veiligheid, valveiligheid, toegankelijkheid en flexibiliteit. Een
woning met Woonkeur heeft ook een hogere toekomstwaarde doordat deze
geschikt is voor meerdere generaties bewoners of eenvoudig aangepast
kan worden.
Tot aan de invoering van Woonkeur werden woningen nog gekeurd op basis
van diverse eisenpakketten, zoals het Seniorenlabel, het Handboek
Toegankelijkheid, het Politiekeurmerk Veilig Wonen en de
VAC-kwaliteitswijzer. Deze pakketten overlappen op verschillende
punten. Dit had veel onduidelijkheid tot gevolg over wat waar werd
toegepast, soms met gevolg dat controle achterwege bleef. Woonkeur
voegt deze pakketten samen tot één allesomvattend pakket. Overigens
blijft het wel mogelijk de afzonderlijke keurmerken aan te vragen. Met
de Enschedese Woningcorporaties is inmiddels al de afspraak gemaakt
dat alle nieuwbouw in zowel de huur- als de koopsector in principe zal
voldoen aan het Woonkeur.
---
Burgers vanaf 14 jaar krijgen recht van 'burgerinitiatief'
Burgers van Enschede van 14 jaar en ouder krijgen vanaf 1 september
het recht om zelf onderwerpen op de agenda van de gemeentepolitiek te
plaatsen. Deze 'burgerinitiatieven' moeten betrekking hebben op
voorstellen om het woon- en leefklimaat in de straat, de wijk of het
stadsdeel te verbeteren. De bedoeling van het burgerinitiatief is dat
de participatie van de burgers toeneemt. Daarmee beantwoordt het
initiatief aan het belangrijkste doel van de Wet dualisering.
Een burgerinitiatief moet worden ondersteund door minstens vijf
medeburgers van 14 jaar of ouder. Het voorstel wordt ingediend bij de
stadsdeelmanagers, die ondersteuning bieden bij de formulering en
dergelijke, maar ook aan kunnen geven of er geen andere, kortere weg
te gaan valt om hetzelfde doel te bereiken. In eerste instantie komt
een burgerinitiatief op de agenda van een stadsdeelcommissie. Besluit
die positief, dan gaat het voorstel door naar het college van B en W
en vervolgens naar de gemeenteraad.
Burgerinitiatieven kunnen niet over alle onderwerpen worden ingediend.
Zo is het weinig zinvol om burgerinitiatieven te starten over zaken
waarover de raad of het stadsdeel geen bevoegdheid heeft. Onderwerpen
die betrekking hebben op stedelijk beleid, op kwesties met een sterk
privébelang of op beleid dat reeds in uitvoering is, komen evenmin in
aanmerking voor een burgerinitiatief, evenmin als eerder door de raad
afgewezen voorstellen, waarin zich geen nieuwe feiten hebben
voorgedaan. Voor klachten of bezwaren tegen de gemeente komt een
andere procedure in aanmerking.
---
Polaroid handhaaft distributie aan Oldenzaalsestraat
De uitgifte in erfpacht van zo'n 31.000 vierkante meter
bedrijfsterrein aan de IJzersteden (industrieterrein Marssteden) aan
Polaroid Europe bv gaat niet door. Polaroid, dat plannen had voor
verplaatsing van zijn distributiecentrum van de Oldenzaalsestraat naar
Marssteden, ziet af van de verplaatsing en kiest voor handhaving van
het distributiecentrum op de huidige locatie. De gemeente kan daardoor
weer vrij beschikken over het bedrijfsterrein aan de IJzersteden.
---
3,2 miljoen euro voor voortzetting beleid onderwijsachterstanden
Voor de komende vier jaar is in Enschede jaarlijks ruim 3,2 mln
beschikbaar voor het terugdringen van onderwijsachterstanden. Het geld
wordt onder meer gebruikt om taalachterstanden weg te werken, om
vroegtijdig schoolverlaten terug te dringen en het aantal allochtone
leerlingen op havo en vwo te laten toenemen. Het grootste deel van het
geld, 2,99 mln, komt van de rijksoverheid, de rest wordt bijgepast
door de gemeente.
Het gemeentelijk beleid voor terugdringing van onderwijsachterstanden
is niet nieuw. De verantwoordelijkheid hiervoor is door de
rijksoverheid belegd bij de gemeenten. Zij moeten telkens voor een
periode van vier jaar een plan vaststellen. Op 1 augustus aanstaande
eindigt de huidige planperiode. Voor de nieuwe planperiode 2002-2006
heeft het college de uitgangspunten vastgesteld. Daarbij zijn
duidelijk meetbare doelstellingen geformuleerd.
In de lopende planperiode is meer geld beschikbaar voor
onderwijsachterstandenbeleid. Het totaalbedrag is uitgebreid met geld
voor- en vroegschoolse educatie en onderwijskansen. Op beide terreinen
zijn al convenanten tussen gemeente en het onderwijsveld afgesloten.
Voor de voor- en vroegschoolse educatie is 1,17 mln beschikbaar.
Daarvan zullen de komende jaren zo'n 1.500 kinderen van 2 tot 6 jaar
(de helft van de doelgroep) kunnen deelnemen aan programma's om
(taal)achterstanden in groep drie van het primair onderwijs te
voorkomen.
Aan het convenant onderwijskansen, dat eveneens eerder dit jaar is
ondertekend, wordt 0,67 mln uitgegeven. Met dit geld wil de gemeente
een toename van het aantal allochtone leerlingen op havo en vwo met 4%
bevorderen en het aantal voortijdige schoolverlaters met 30%
terugdringen. Nu gaat nog jaarlijks 3,7% zonder diploma van school.
Voor het beleid gericht op 0-12 jarigen en 12 jaar en ouder kan nog
0,77 mln respectievelijk 0,51 mln worden toegekend. Behalve de zeven
basisscholen die al een plan hebben ontwikkeld, zal aan vijftien
andere basisscholen worden gevraagd een plan in te dienen. Dat zijn
allemaal basisscholen waarvan meer dan 50% van de leerlingen afkomstig
is uit de doelgroep van het onderwijsachterstandenbeleid. De scholen
moeten in de plannen meetbare doelstellingen opnemen. Ook zal het
wijkwelzijn worden ingeschakeld voor projecten gericht op
opvoedingsondersteuning.
Voor de groep oudere leerlingen (vanaf 12 jaar) heeft het Stedelijk
Lyceum (Schuttersveld / ISK) al een plan ontwikkeld. In de nieuwe
periode zal in elk geval de VMBO-afdeling van het Bonhoeffer College
gevraagd worden een plan in te dienen. In beide scholen voor
voortgezet onderwijs behoort minstens een kwart van de leerlingen tot
de doelgroep. De doorstroming naar lagere schooltypes - nu nog zo'n 8
à 10% tussen het eerste en het derde leerjaar - moet omlaag naar
maximaal 3%. Behalve de scholen voor voortgezet onderwijs, zullen ook
de ROC's en het jeugd- en jongerenwerk op dit beleidsterrein een
bijdrage leveren.
---
Anderhalf miljoen extra voor taalcursussen
De gemeente Enschede krijgt van het ministerie van BZK anderhalf
miljoen euro extra voor taalcursussen aan zogenaamde `oudkomers'. Dit
zijn allochtonen die al in Nederland waren toen cursussen in de
Nederlandse taal in 1998 verplicht werden. Het geld zal worden ingezet
voor projecten gericht op allochtone opvoeders en werklozen.
Het college heeft een plan vastgesteld voor besteding van het extra
geld, dat zoveel mogelijk zal worden ingezet om bestaande projecten te
versterken. Enschede kreeg daarvoor al eerder twee miljoen euro
toegewezen. In totaal zullen met de nieuwe subsidie zo'n duizend
allochtonen in Enschede worden bereikt.
Als specifieke doelgroepen voor de extra subsidie heeft het ministerie
opvoeders en werklozen aagewezen. De taalcursussen zullen worden
gecombineerd met opvoedingsthema's of scholing. Een voorbeeld is een
taalcursus gericht op opvoedingsondersteuning van oudere allochtone
kinderen. Daarmee kunnen bijvoorbeeld ouders worden ondersteund die in
het gezin worden geconfronteerd met normen en waarden uit de
Nederlandse samenleving. Een ander voorbeeld is de combinatie van een
taalcursus met een opleiding tot peuterleidster. Eenmaal aan het werk,
zouden deze leidsters kunnen bijdragen aan het terugdringen van
achterstanden onder allochtone peuters.
---
Op vrijdag kunt u de officiële besluitenlijst vinden