AutoRai

24-4-2002

Opel Corsa Eco: zuinig, schoon en betaalbaar

Met de lancering van de nieuwe Corsa Eco laat Opel zien dat vooruitstrevende milieutechniek niet onbetaalbaar hoeft te zijn. De nieuwe telg kost net iets meer dan 12.000 euro en komt in aanmerking voor de overheidssubsidie schoon en zuinig.

Met de Corsa Eco voegt Opel een belangrijk nieuw model aan zijn Eco-modellenlijn toe. Hij is in deze zeer populaire klasse één van de zuinigste autos met benzinemotor van dit moment en kan dan ook in belangrijke mate bijdragen aan het terugdringen van het gebruik van zogenaamde fossiele, niet vernieuwbare brandstoffen.

De Corsa Eco realiseert een in de dagelijkse praktijk heel goed haalbaar MVEG normverbruik van 4,9 liter op 100 kilometer gemiddeld, in klassieke termen gunstiger dan één op twintig dus. Dat is des te opmerkelijker wanneer je meetelt dat de ontwikkelingstechnici bij de totstandkoming van de Corsa Eco bewust geen praktische aspecten hebben opgeofferd. De Corsa Eco is een auto die zich net als zijn naamgenoten uitstekend leent voor dagelijks gebruik. De nieuwe Eco noteert een nieuw record wanneer het gaat om de CO2 uitstoot: 118 gram per kilometer.

Ontwikkelingstopman Hans Demant: Net als de Astra Eco 4 is alles erop gericht dit soort geavanceerde milieutechnieken op grote schaal in te voeren, dat vind je terug in zijn praktische bruikbaarheid, maar bijvoorbeeld tevens in de voordelige prijsstelling. Het past allemaal binnen de Opel filosofie dat je deze mogelijkheden zo snel mogelijk aan zoveel mogelijk mensen beschikbaar moet maken om milieutechnisch echt resultaten te scoren. In dat verhaal past ook aandacht voor andere economische aspecten. De Corsa Eco is niet alleen zuinig, maar vraagt ook weinig onderhoud en is bij een onverhoopte schade bijvoorbeeld even voordelig te repareren als een iedere andere Corsa.

Aandrijving en aërodynamica
De aandacht van projectleider Martin Holzhofer richtte zich vooral op aspecten als het nog verder terugdringen van de luchtweerstand en het optimaliseren van de toch al extreem zuinige 1-litermotor. De Corsa
1.0 kent zo immers al een zeer laag verbruik van 5,6 liter op 100 kilometer gemiddeld. Een van de beste waarden in zijn segment. De lichtmetalen ECOTEC krachtbron is bijzonder modern, zeer licht (mede dankzij details als de holle nokkenassen weegt hij 82,5 kilogram), biedt bijvoorbeeld door zijn speciale gelagerde tuimelaars voor de klepbediening een ongekend lage draaiweerstand en maakt gebruik van olie met de zeer lage viscositeit 0W30. Een dermate sterk pakket dat de technici de geavanceerde krachtbron verder ongemoed hebben gelaten.

Om de Corsa aërodynamisch te verbeteren werden de volgende maatregelen doorgevoerd: montage van de spoilers en zijskirts van de Corsa Sport, grotere wieldoppen die de lucht gelijkmatiger langs de wielen geleiden, een aërodynamisch paneel onder de motorruimte dat de lucht ook daar met zo weinig mogelijk wervelingen verder geleidt, kleinere luchthappers voorop en een 10 millimeter verlaagde positie van het koetswerk. Alles bij elkaar dringt dat de Cw-waarde terug van een op zich al uitstekende 0.32 naar een in deze klasse uitzonderlijk gunstige waarde van 0.30.

Optimale afstemming
Uiteraard zijn onder de motorkap klinkende technische prestaties te melden. Daarbij speelt de innovatieve Easytronic versnellingsbak een belangrijke rol. Hij biedt het beste van twee werelden: dynamiek en comfort. De Easytronic kreeg zijn primeur in de Corsa 1.2 en is sinds kort ook in de 1-literversie beschikbaar. In de Corsa Eco is zijn schakelprogramma zodanig voorgeprogrammeerd dat de motor waar mogelijk met het gunstigst mogelijke toerental wordt belast. Daarvoor zijn ook de overbrengingsverhoudingen in de versnellingsbak aangepast.

De zeer moderne transmissie kent een kickdownstand die optimale acceleratie biedt als het gaspedaal flink wordt ingetrapt. Net als de gangbare Corsa 1-literversie is de Corsa Eco een vlotte auto. Dat vind je ook terug in zijn topsnelheid van 157 kilometer per uur en de acceleratie naar 100 kilometer per uur in 18, 5 seconden. Zijn top ligt dankzij de gunstige aërodynamica zelfs iets hoger dan bij een Corsa 1.0 met Easytronic.

Uiteraard spelen ook de verminderde rolweerstand van de speciale 175/65 R 14 banden (om 5,5 inch brede velgen) een rol als het gaat om verbruik en prestaties.

Een zaak van gewicht
Projectleider Holzhofer: Niet alleen motorisch profiteren we van de bijzonder moderne techniek in de Corsa, ook zaken als de elektrische stuurbekrachtiging vormen een uitstekend uitgangspunt voor ons. Die techniek is veel lichter - de hele unit weegt net 8 kilogram - en verbruikt alleen energie wanneer er daadwerkelijk wordt gestuurd. Alleen dat scheelt al 2 tot 5 procent in het verbruik.

Andere zaken uit de Corsa-techniek tellen eveneens mee. Denk aan het gebruik van extra sterke staalsoorten voor de carrosseriestructuur, bijna de helft zelfs, en de toepassing van maatwerk carrosserie panelen. Afgestemd op de belasting op die specifieke plek in het koetswerk. Ook de magnesium versterkingsbalk achter het dashboard en de aluminium energie absorberende crashboxen verdienen vermelding.

Het feit dat de Corsa Eco perfect geschikt is voor dagelijks gebruik, wordt nog eens onderstreept door de beschikbare varianten en uitrustingsmogelijkheden. De Eco is leverbaar als drie- en vijfdeurs hatchback en kent de volledige range van opties. Inclusief een energievriendelijke airconditioning.

Motor 1.0 ECOTEC
Cilinder inhoud 973 cc
Aantal cilinders / kleppen 3 / 4 per cilinder
Vermogen 43 kW (58 pk)
Koppel 85 Nm bij 3800 tpm
Transmissie Easytronic automatische transmissie Overbrengingsverhoudingen (:1)

1st / 2de / 3de / 4de / 5de versnelling 3.73 / 1.96 / 1.31 / 0.95 / 0.76
Eindoverbrenging (:1) 3.94
Acceleratie 0 100 km/h 18.5 s
Topsnelheid 157 km/h
Luchtweerstandscoëfficiënt 0.30
Frontaal oppervlak (m2) 2.02
Luchtweerstand index Cw x oppervlak 0.61
Brandstofverbruik
( EU 1999/100, l/100 km) Stad: 6.5
Cyclus buitenwegen: 4.0
Totaal: 4.9
CO2 emissie (g/km) 118
Uitlaatgas emissie categorie Euro 4