Ingezonden persbericht


Logitech boekt record Q4 ter afsluiting van het beste jaar in haar geschiedenis

Q4: omzet $256 miljoen (stijging van 34%); bedrijfswinst $28,1 miljoen (stijging van 114%); nettowinst verdubbelt tot $21,5 miljoen



FJ02: omzet $944 miljoen (stijging van 28%); bedrijfswinst $97 miljoen (stijging van 78%); nettowinst $75 miljoen (stijging van 66%)

Fremont, Californië (Verenigde Staten), Romanel-sur-Morges, Zwitserland 24 april 2002 -- Logitech International (Zwitserland: LOGN, LOGZ) (Nasdaq:LOGI) maakt vandaag wederom een recordkwartaal bekend waarmee het beste jaar tot nu toe wordt afgesloten. Voor Q4 2002, dat op 31 maart 2002 werd afgesloten, bedroeg de omzet van het bedrijf $256 miljoen, een groei van 34 procent ten opzichte van de omzet van $190 miljoen in hetzelfde kwartaal van het afgelopen jaar. De bedrijfswinst was met $28,1 miljoen 114 procent groter dan de bedrijfswinst van het voorgaande jaar. De nettowinst verdubbelde en bereikte $21,5 miljoen ($0,42 per aandeel/ADS). In Q4 van het fiscale jaar 2001 bedroeg de nettowinst nog $10,8 miljoen ($0,23 per aandeel/ADS). De brutowinst van 34,2 procent is met 253 basispunten toegenomen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in het afgelopen jaar.

In het volledige fiscale jaar boekte Logitech een omzet van $944 miljoen, een groei van 28 procent ten opzichte van het fiscale jaar 2001. De bedrijfswinst was met $97 miljoen 78 procent hoger dan de $55 miljoen van het voorgaande jaar, terwijl de nettowinst van $75 miljoen ($1,50 per aandeel/ADS) met 66 procent is toegenomen in vergelijking met de nettowinst van vorig jaar van $45 miljoen ($0,96 per aandeel/ADS). De brutowinst voor het volledige jaar bedroeg 33,4 procent, een stijging met 173 basispunten ten opzichte van de brutowinst van vorig jaar, die 31,7 procent bedroeg. De cashflow uit bedrijfsoperaties bedroeg voor het volledige jaar $113 miljoen, een toename met meer dan $100 miljoen ten opzichte van vorig jaar.

De retail business van Logitech is sterk gebleven en verder gegroeid, met een toename van 35 procent voor het kwartaal en 42 procent voor het jaar. Hoewel de OEM business een algemene teruggang van 15 procent voor het volledige jaar liet zien, heeft deze bedrijfstak zich tijdens het vierde kwartaal hersteld; de OEM business leverde een omzet van $44 miljoen (17 procent van de totale omzet) op, een toename van 33 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het vorige jaar.

Wij zijn zeer verheugd over onze financiële resultaten in Q4 en het volledige fiscale jaar 2002, aldus Guerrino De Luca, president en chief executive officer. Wij zijn sterker dan ooit naar voren gekomen in een jaar dat in het teken stond van belangrijke uitdagingen op het gebied van de wereldwijde maatschappelijke en economische omstandigheden. Tijdens het afgelopen jaar zijn we toegetreden tot diverse nieuwe en veelbelovende zakelijke gebieden, omdat wij ons naast de desktop ook blijven richten op aanvullende platforms en computeromgevingen. Tegelijkertijd blijven onze afdelingen voor draadloze en videoproducten groeien en ook onze audioproducten beginnen vruchten af te werpen. Aan de kant van de OEM hebben wij een begin gemaakt met het realiseren van nieuwe kansen voor het bundelen van producten met een hogere toegevoegde waarde op systeemniveau, zoals draadloze, audio- en optische apparatuur.

Hier volgt een aantal bijzondere hoogtepunten van het vierde kwartaal:


· De omloopsnelheid van de voorraad is toegenomen tot een record van 7,9 keer.
· Netto cashvermogen heeft $138 miljoen bereikt.
· Verkoop van meer dan twee miljoen draadloze producten.
· Verkoop van meer dan één miljoen webcams.
· Tweede externe productiefaciliteit in bedrijf genomen bij PEMSTAR (Guadalajara, Mexico).
· Overeenkomst met het Zweedse Anoto voor de introductie van digitale pen en papier oplossingen voor het PC-platform.
· Introductie van audiosoftware developer s kit voor PlayStation®2 computer entertainment systemen.
Wij zijn optimistisch bij het begin van het nieuwe fiscale jaar, aldus Mr. De Luca. Er zijn nieuwe producten aangekondigd en onderweg voor consumenten achter de desktop, in de woonkamer en onderweg. Wij houden rekening met voortdurende economische uitdagingen en marktuitdagingen en hebben er alle vertrouwen in dat ons huidige en toekomstige productportfolio in staat is onze groei vast te houden. Bovendien kunnen wij onze rijke productaanbod onderbouwen met een solide financiële positie die wordt onderstreept door een gezond voorraadbeheer, een gezonde cashpositie en het aanhoudende vermogen om kostenbeperking te koppelen aan innovatie.

Het bedrijf heeft haar groeidoelstellingen voor het fiscale jaar 2003 naar de hogere kant van het eerder aangegeven bereik bijgesteld. Logitech voorziet een omzet van $1,1 miljard (een toename van 16 procent ten opzichte van het fiscale jaar 2002) en een bedrijfswinst van $120 miljoen (een toename van 23 procent) te bereiken.

In het huidige kwartaal, het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2003, verwacht Logitech een omzet van ongeveer $200 miljoen (een groei van ongeveer 17 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2002) en een bedrijfswinst van ongeveer $11 miljoen (een toename van ongeveer 35 procent ten opzichte van het eerste kwartaal van het fiscale jaar 2002).

Er wordt een vergadering voor investeerders en analisten gehouden in Zürich om 10:00 CET/4:00 A.M. EDT op 24 april om deze resultaten te bespreken en de vooruitzichten van het bedrijf voor Q1 en FJ03 toe te lichten. Een live webcast van deze vergadering is beschikbaar op http://www.logitech.com. De opname van deze webcast is vervolgens tot 26 april beschikbaar op de website van Logitech.

Er wordt eveneens een teleconference over de inkomsten gehouden om 16:00 CET/10:00 A.M. EDT op 24 april. Een live webcast van deze teleconference is toegankelijk via http://www.logitech.com. De opname van deze teleconference is vervolgens tot 3 mei beschikbaar op de website van Logitech.

Opmerking over de financiële statements: Per 1 januari 2002 heeft Logitech de voorwaarden van EITF No. 01-9 van het FASB geïmplementeerd. Deze voorwaarden hebben betrekking op de omgang met bepaalde kosten voor marketingkanalen. Dit heeft geleid tot een vernieuwde classificatie van een aantal verkoop- en marketingkosten, van bedrijfskosten tot een vermindering op de omzet. Het gevolg van deze wijziging is dat de vermelde omzet, brutowinst en kosten voor verkoop en marketing van het bedrijf allemaal met hetzelfde bedrag afnemen. De bedrijfswinst, de nettowinst en de inkomsten per aandeel wijzigen niet. Deze vernieuwde classificatie is effectief voor zowel de huidige periode als alle voorgaande perioden en de cijfers die in dit bericht worden genoemd, reflecteren de aanname van de voorwaarden van het FASB. Aanvullende statements die betrekking hebben op de cijfers van zowel vóór als na de vernieuwde classificatie maken deel uit van de financiële statements bij dit bericht.

Over Logitech: Logitech, dat in 1981 werd opgericht, ontwerpt, produceert en verkoopt innovatieve randapparatuur waarmee mensen op eenvoudige wijze toegang tot de digitale wereld krijgen. De productreeks van het bedrijf omvat Internet videocamera's, muizen en trackballs, toetsenborden, audio- en telefonieproducten en interactieve game controllers en 3D controllers.

Logitech International is een Zwitsers particulier bedrijf met het operationele hoofdkantoor van de Amerikaanse tak van het bedrijf in Fremont, Californië (Verenigde Staten), en regionale hoofdkantoren in Zwitserland, Taiwan en Hong Kong. Logitech is in Zwitserland aan de beurs genoteerd onder de symbolen LOGN en LOGZ en in de Verenigde Staten op het Nasdaq National Market System (LOGI). Het bedrijf beschikt over productiefaciliteiten in Azië en kantoren in belangrijke steden in Noord-Amerika, Europa en Azië.

# # #

Dit persbericht bevat bepaalde voorspellingen, zoals voorspellingen met betrekking tot de verwachte omzet en het bedrijfsinkomen voor het fiscale jaar 2003 en het groeipotentieel van het bedrijf. Deze voorspellingen brengen bepaalde risico's en onzekerheden met zich mee. De daadwerkelijke bedrijfsresultaten kunnen derhalve materialistisch afwijken van de voorspellingen ten gevolge van bepaalde factoren, zoals de timing van nieuwe productintroducties van Logitech en de concurrentie en de marktacceptatie van deze producten, tijdige beschikbaarheid en de prijzen van producten en componenten, prijsprotectie betalingen en product terugave van klanten, de gevolgen van de concurrentie op de gemiddelde verkoopprijzen en bedrijfskosten van het bedrijf, inventaris leiding, de uitkomst van voortdurende disputen inzake intellectueel eigendom, technologische wijzigingen en marktacceptatie ervan, wisselkoersfluctuaties, en de algemene aanvullende factoren die zijn vastgelegd in het Annual Report van het bedrijf op Form 20-F gedateerd op 31 mei 2001 en aanvullend archief , verkrijgbaar op SEC s Edgar database op www.sec.gov en op verzoek bij Logitech op telefoonnummer (510) 713-4220. Logitech actualiseert de voorspellingen en statements niet.

Alle merknamen zijn het eigendom van hun respectievelijke eigenaren. Meer informatie over Logitech en de producten vindt u op de website van het bedrijf op www.logitech.com.

Persinformatie:
Joe Greenhalgh, Director, Investor Relations -- +1 510 713 4430 Kristen Onken, Sr. Vice President & Chief Financial Officer -- +1 510 713 4430 Garreth Hayes, Public Relations Manager, Europe -- +41 21 863 5111 Betty Skov, Director, Corporate Public Relations -- +1 510 713 4463