Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Einde alcoholverkoop aan te jonge kopers
Detailhandel mobiliseert kwart miljoen medewerkers
Samen met burgemeester Cohen start Jeroen Smits, voorzitter van de stichting Platform Verkoop alcoholhoudende Dranken voor Thuisgebruik (PVAD), op woensdag 24 april in Amsterdam het landelijk offensief " Soms moet je nee verkopen" tegen de alcoholverkoop aan te jonge kopers. "De gezamenlijke detailhandel mobiliseert met de landelijke campagne alle winkelmedewerkers die betrokken zijn bij de verkoop van alcohol", aldus Smits. Een kwart miljoen medewerkers in 10.000 supermarkten, ketenslijterijen en speciaalzaken wordt ingezet. "Door consequent te vragen naar leeftijdsbewijzen moet het jongeren onder de 16 of 18 jaar duidelijk worden dat zij niet hoeven te proberen om alcohol te kopen omdat zij weten dat dit toch kansloos is."
"Soms moet je nee verkopen"
Jongeren onder de 16 jaar die alcohol willen kopen gaan merken dat winkelmedewerkers "nee" verkopen als zij niet met een leeftijdsbewijs bij de kassa kunnen aantonen dat zij 16 of ouder zijn. Voor sterk alcoholische dranken geldt de leeftijdsgrens van 18 jaar. Om de winkelmedewerkers te informeren en te trainen is de campagne "Soms moet je nee verkopen" ontwikkeld met 10.000 instructievideo's en DVD's, 50.000 brochures en campagnekranten. De campagne wordt via directies en het management van de winkelbedrijven uitgerold en kan daarmee rekenen op een breed draagvlak. Alle winkeliers en medewerkers gaan zich inzetten voor een stevig landelijk offensief tegen de alcoholverkoop aan te jonge kopers. Het naleven van de leeftijdsgrenzen geldt ook voor de verkoop van tabak.
Volgende week worden de campagnematerialen verspreid onder de winkels.
Ontmoedigen is het credo
Door bij twijfel consequent naar een leeftijdsbewijs te vragen, wordt de te jonge koper ontmoedigd. Hiervoor zet de detailhandel 250.000 medewerkers in. Ontmoedigen is het credo. Een hoge weigerkans aan de kassa - en een duidelijke waarschuwing bij het alcoholschap met een leeftijdsticker - werkt preventief. Dan laat je het als jongere de volgende keer wel uit je hoofd om te proberen alcohol of tabak te kopen.
Strategie en uitgangspunten
De campagne is een gecoördineerde actie. Het argument "ik wil wel, maar mijn buurman verkoopt gewoon" moet de wereld uit. Er is een nauwe samenwerking tussen de deelnemers en één, duidelijke campagneboodschap "Soms moet je nee verkopen". De stichting PVAD, het samenwerkingsverband van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de vereniging van Nederlandse Groothandelaren in Gedistilleerd en Likeuren (Grohad), NSO brancheorganisatie voor de tabaksdetailhandel en de Vereniging Drankenhandel Nederland (VDN) vertegenwoordigt supermarkten, ketenslijterijen, speciaalzaken die alcohol verkopen en de groothandel. Maar ook het ministerie van VWS, de Keuringsdienst van Waren, het HBD en STIVA ondersteunen de campagne.
Ingezonden persbericht