Productschap Tuinbouw

Kamerplant geliefd bij Duitse ouderen, jongeren minder positief

Vijftigplussers in Duitsland zijn erg positief over kamerplanten. Ze beleven echt plezier aan de planten en kunnen er niet buiten. Duitse consumenten tussen de dertig en vijftig jaar roemen de decoratieve waarde van kamerplanten, maar het huis gezellig maken met iets anders kan volgens deze groep ook. Jongeren onder de dertig hebben eigenlijk geen tijd, ruimte of geld voor kamerplanten. Dit blijkt uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT), dat op verzoek van Bloemenbureau Holland werd uitgevoerd.

De helft van de Duitse bevolking kocht in 2000 een kamerplant. De groep vijftigplussers heeft een aandeel van zestig procent in de totale bestedingen aan kamerplanten. Groene kamerplanten zijn bij jonge Duitsers meer in trek dan bloeiende. De meeste planten worden gekocht voor eigen gebruik. Niet iedereen vindt een kamerplant een geschikt cadeau. Sommigen vinden het afgezaagd om met een plant aan te komen, anderen weten niet goed welke plant het meest geschikt is als cadeau.

De Duitse consument haalt een kamerplant het vaakst bij de bloemist. Vooral als het gaat om een plant als cadeau is dit aankoopkanaal favoriet. Het advies van de bloemist is hierbij een pre. Het tuincentrum wordt gewaardeerd om het grote assortiment en gevoel van keuzevrijheid. De planten moeten wel overzichtelijk uitgestald zijn, anders zien vooral de jongeren door de bomen het bos niet meer. De kwekerij als aankoopplaats heeft als nadeel dat er weinig sfeer is in vergelijking met de bloemist, zo blijkt uit het PT-onderzoek. Duitsland is met een exportaandeel van ruim veertig procent de belangrijkste afzetmarkt van Nederlandse potplanten.

Telers en handelaren kunnen het rapport "De Duitse consument van kamerplanten" (rapportnummer PT 2002-04) gratis bestellen bij het Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer 079-3470633 of e-mail j.claassen@tuinbouw.nl