FNV BONDGENOTEN
FNV Bondgenoten: 10 vragen aan de politiek over het spoor
In het kader van de komende verkiezingen ontvangen alle politieke
partijen vandaag tien vragen over de toekomst van het Nederlandse
spoor. FNV Bondgenoten vraagt zich af of de regering en de Tweede
Kamer wel weten wat de gevolgen zijn van hun beslissingen,
bijvoorbeeld marktwerking in het openbaar vervoer en de opsplitsing
van verschillende NS-onderdelen. Daarom heeft de vakbond een aantal
zaken op een rijtje gezet. Dat heeft tien vragen opgeleverd. FNV
Bondgenoten roept de politieke partijen op om voor maandag 6 mei de
vragen te beantwoorden. De partijprogramma's geven, volgens de bond,
onvoldoende inzicht in de plannen van de politieke partijen met het
spoor. FNV Bondgenoten zal de reacties van de politieke partijen op
haar website vermelden, zodat kiezers dit mee kunnen nemen in hun keus
op 15 mei.
De tien vragen aan de politiek zijn:
1. ONTMENSELIJKING - De ontmenselijking van het spoor is een
belangrijke oorzaak van problemen met de sociale veiligheid:
vandalisme, berovingen, zakkenrollen, en andere vormen van
criminaliteit en overlast. Is uw partij bereid te investeren in de
aanwezigheid van meer (spoorweg)politie en andere vormen van bewaking?
Of laat u het aan NS over?
2. GEEN CONDUCTEUR - De conducteur op de trein is belangrijk voor
sociale controle, begeleiding, hulp in noodgevallen, EHBO en
informatieverstrekking. Dat vindt NS-directeur Noordzij eigenlijk ook,
maar hij moet misschien toch de conducteur van de trein halen.
Conducteurloos rijden heeft er bij vervoermaatschappij Noordned toe
geleid dat er na 20.00 uur geen hond meer in de trein zit. Vindt uw
partij dat op elke trein een conducteur aanwezig moet zijn? En bent u
bereid daarvoor te betalen als dat nodig is?
3. AANBESTEDINGSELLENDE EN GEVAAR - De aanbesteding van
spoorlijnen in Nederland heeft tot nu toe weinig goeds gebracht: te
korte treinen, minder treinen, stampvolle treinen, defecte treinen,
bussen in plaats van treinen, geen eerste klas, minder of geen
toiletten, problemen met aansluitingen waar vroeger een doorgaande
trein reed. Het buitenland, met name Engeland, is een goed voorbeeld
van de ellende die aanbestedingen in het slechtste geval kunnen
aanrichten. Alles draait om geld, en dat heeft al geleid tot ernstige
ongelukken met veel doden. Heeft u zich op de hoogte gesteld van deze
ellende in binnen- en buitenland? En bent u bereid om zich in te
zetten voor behoud van één integraal NS-bedrijf?
4. NUTTELOZE OVERSTAP - De versnippering die ontstaat door al de
vervoerbedrijven met hun eigen gebiedjes leidt niet alleen voor de
reiziger, maar ook voor het personeel tot een vervelende overstap.
Duizenden NS'ers moeten straks misschien bij een ander vervoerbedrijf
gaan werken, en dat terwijl het helemaal niet zeker is dat dit tot een
verbetering van het vervoer zal leiden. Heeft u goed nagedacht over
deze nodeloze overstappen?
5. HOGERE KOSTEN - Extra administratie, ingewikkelder
geldstromen, periodiek schrijven van bestekken voor aanbesteding,
verdeelsleutel voor de inkomsten bij het rijden over trajecten van
verschillende vervoerbedrijven, meer ambtenaren nodig bij de
provinciale overheden, meer infra nodig om elke vervoerder zijn eigen
plaats te geven: allemaal geldverspilling die ontstaat door het
aanbestedingscircus. De kleine vervoerders hebben al bij de Tweede
Kamer aangeklopt voor toestemming voor een prijsverhoging van hun
kaartjes. Heeft u een adequaat antwoord hierop?
6. WINSTBEJAG IN DE TOEKOMST? - Krijgen wij in de toekomst
misschien vervoerders die helemaal hun eigen gang kunnen gaan? Hoe
lang denkt u bedrijven in de hand te kunnen houden die hier komen
omdat ze op termijn grove winst denken te kunnen maken? We hebben
gezien dat de politieke verhoudingen in korte tijd ingrijpend kunnen
wijzigen. Aanbesteding van spoorlijnen: wie wind zaait, zal storm
oogsten.
7. ONDERHOUDSACHTERSTAND - De overheid klopt zich de laatste tijd
op de borst over de investeringen in de infrastructuur voor het spoor.
Het meeste geld is echter naar de megaprojecten als Betuwelijn en
Hogesnelheidslijn gegaan. In het bestaande spoor is juist minder
geïnvesteerd: daardoor is er een grote onderhoudsachterstand ontstaan,
waar de reiziger dagelijks last van heeft. Seinstoringen,
wisselstoringen, kapotte bovenleiding, spoorstaafbreuken: overlast en
gevaar. Kunt u concreet aangeven wat u hiermee gaat doen?
8. ZORGEN OVER VEILIGHEID - Wat gaat u doen met de opmerkingen
van de voorzitter van de Raad voor de Transportveiligheid, de heer
Pieter van Vollenhoven? Hij maakt zich, net als FNV Bondgenoten,
ernstig zorgen over de veiligheid op het spoor: infrastructuur,
materieel en communicatie zijn niet goed. Gevolgen van politieke
besluitvorming?! Wat gaan we daaraan doen?
9. VOORUITGANG VOOR DE KLANT? - Vindt u ook dat de klant er op
vooruit moet gaan en niet achteruit?
10. PLEZIER - Gaat u nog wel met plezier met de trein? En hoe is
dat straks?
Meer informatie:
Andries van den Berg, bestuurder FNV Bondgenoten,
030-2336002/06-22973930
Ingrid van den Berg, voorlichter FNV Bondgenoten,
030-2738478/06-51405832
24 apr 02 09:31