Gemeente Zaanstad

Zaanstad presenteert jaarverslag 2001

dinsdag 23 april 2002

De gemeente Zaanstad sluit het jaar 2001 af met een positief netto resultaat van fl. 119.000,-- ( 54.000).
Dit blijkt uit het jaarverslag 2001 van de gemeente Zaanstad. Dit verslag wordt jaarlijks opgesteld en gaat in op de belangrijkste financiële- en beleidsontwikkelingen in dat jaar.

Financiële positie Zaanstad
De afgelopen jaren is de financiële positie van de gemeente aanmerkelijk verbeterd. De algemene reserve steeg in 4 jaar van 6 naar 54 miljoen gulden ( 24,5 miljoen) en de stijging van de lokale lasten bleef onder het landelijk gemiddelde. Toch is de financiële positie nog steeds als zwak te kwalificeren.

De belangrijkste redenen voor de zwakke financiële situatie van Zaanstad, is dat Zaanstad ten opzichte van andere gemeenten relatief weinig gelden van het Rijk ontvangt en weinig eigen inkomsten heeft. Eind 2001 is onderzoek gedaan naar de belangrijkste risico's en het eigen vermogen van Zaanstad. Volgens dit onderzoek zou de algemene reserve op basis van de bestaande risico's met minimaal 35 miljoen gulden ( 15,88 miljoen) moeten stijgen om financiële risicos op te kunnen vangen.

Belangrijke beleidsontwikkelingen:

Inverdan (stationsgebied)

In 2001 is er veel vooruitgang geboekt op het project Inverdan. Met het aantrekken van Sjoerd Soeters als stedenbouwkundig supervisor zal de kwaliteit en de bekendheid van het project in een stroomversnelling komen. In het gehele plangebied blijkt plaats voor onder andere 145.000m² kantoren, circa 1.500-2.000 woningen en recreatieve voorzieningen.

Saendelft
Het langdurig onderhandelingsproces over de schadeafwikkeling Saendelft is eind 2001/ begin 2002 afgerond. Uitgangspunten en afspraken over het ontwikkelings- en bouwproces zijn geëvalueerd en bijgesteld. Verwacht wordt dat de bouw in Saendelft-west in de loop van 2002 goed op gang zal komen.

Zaankanteling
De organisatie is aangepast aan de wensen van de klanten. De kanteling is er op gericht om meer vraaggericht te gaan werken. Om dit te kunnen realiseren zal er een continue intensieve samenwerking nodig zijn tussen de ambtelijke organisatie enerzijds en bewoners, organisaties en ondernemers anderzijds. De gemeentelijke organisatie is dan ook ingedeeld in een Dienst Publiek, Dienst Wijken en Dienst Stad. Daarnaast zijn er gemeentelijke taken, die zoveel mogelijk marktconform worden uitgevoerd en taken die te maken hebben met het functioneren van de organisatie als geheel. Daarom zijn ook de onderdelen Stadsbedrijven en Concernstaf geformeerd.
* Op het gebied van digitale dienstverlening is een grote sprong voorwaarts gemaakt. Eind 2001 kon een groot aantal producten digitaal worden geleverd.

* Er is vooruitgang geboekt in de bestrijding van de palenpest. Zo krijgt de gemeente tot 2005 ruim 8,0 miljoen ( 3,63 miljoen) van het Rijk om de funderingsproblemen aan te kunnen pakken en is er een fonds voor funderingsherstel opgericht.
* De gemeente Zaanstad loopt met haar welstandsbeleid voorop in Nederland en heeft nog voor het van kracht worden van nieuwe regelgeving, als eerste gemeente, een toetsbaar welstandsbeleid ontwikkeld. De nota is door ca 60% van de gemeenten opgevraagd.
* Er is extra geïnvesteerd om de onderhoudsachterstand van de openbare ruimte te verbeteren.

* In het kader van brandpreventie is de controle op gebruiksvergunningen van horecagelegenheden, scholen, kinderdagverblijven e.d. verder geïntensiveerd.
* In 2001 heeft Zaanstad voor het eerst een referendum gehouden. Onderwerp was het voornemen om een justitiële inrichting in het westelijk deel van het Vijfhoekpark te vestigen.

Belangrijkste financiële ontwikkelingen in 2001 Inkomsten uit de Algemene Uitkering van het gemeentefonds vallen hoger uit dan begroot ( 11,3 miljoen, 5,12 miljoen)

* Rentevoordeel (f 2,5 miljoen, ( 1,13 miljoen))
* De schadeclaim van Saendelft is in 2001 afgewikkeld ( 12,7 miljoen ( 5,76 miljoen);

* De afkoopsom achterstallig onderhoud onderwijs is in één keer afgeschreven (f 10,8 miljoen, 4,9 miljoen)

* Hogere kosten herwaardering onroerend goed (WOZ) (f 1,9 miljoen, 0,86 miljoen)

* Lagere lasten uitkeringen (f 1,0 miljoen; 0,45 miljoen)