Gemeente Zaanstad
Zaanstad presenteert jaarverslag 2001
dinsdag 23 april 2002
De gemeente Zaanstad sluit het jaar 2001 af met een positief netto
resultaat van fl. 119.000,-- ( 54.000).
Dit blijkt uit het jaarverslag 2001 van de gemeente Zaanstad. Dit
verslag wordt jaarlijks opgesteld en gaat in op de belangrijkste
financiële- en beleidsontwikkelingen in dat jaar.
Financiële positie Zaanstad
De afgelopen jaren is de financiële positie van de gemeente
aanmerkelijk verbeterd. De algemene reserve steeg in 4 jaar van 6 naar
54 miljoen gulden ( 24,5 miljoen) en de stijging van de lokale lasten
bleef onder het landelijk gemiddelde. Toch is de financiële positie
nog steeds als zwak te kwalificeren.
De belangrijkste redenen voor de zwakke financiële situatie van
Zaanstad, is dat Zaanstad ten opzichte van andere gemeenten relatief
weinig gelden van het Rijk ontvangt en weinig eigen inkomsten heeft.
Eind 2001 is onderzoek gedaan naar de belangrijkste risico's en het
eigen vermogen van Zaanstad. Volgens dit onderzoek zou de algemene
reserve op basis van de bestaande risico's met minimaal 35 miljoen
gulden ( 15,88 miljoen) moeten stijgen om financiële risicos op te
kunnen vangen.
Belangrijke beleidsontwikkelingen:
Inverdan (stationsgebied)
In 2001 is er veel vooruitgang geboekt op het project Inverdan. Met
het aantrekken van Sjoerd Soeters als stedenbouwkundig supervisor zal
de kwaliteit en de bekendheid van het project in een stroomversnelling
komen. In het gehele plangebied blijkt plaats voor onder andere
145.000m² kantoren, circa 1.500-2.000 woningen en recreatieve
voorzieningen.
Saendelft
Het langdurig onderhandelingsproces over de schadeafwikkeling
Saendelft is eind 2001/ begin 2002 afgerond. Uitgangspunten en
afspraken over het ontwikkelings- en bouwproces zijn geëvalueerd en
bijgesteld. Verwacht wordt dat de bouw in Saendelft-west in de loop
van 2002 goed op gang zal komen.
Zaankanteling
De organisatie is aangepast aan de wensen van de klanten. De kanteling
is er op gericht om meer vraaggericht te gaan werken. Om dit te kunnen
realiseren zal er een continue intensieve samenwerking nodig zijn
tussen de ambtelijke organisatie enerzijds en bewoners, organisaties
en ondernemers anderzijds. De gemeentelijke organisatie is dan ook
ingedeeld in een Dienst Publiek, Dienst Wijken en Dienst Stad.
Daarnaast zijn er gemeentelijke taken, die zoveel mogelijk
marktconform worden uitgevoerd en taken die te maken hebben met het
functioneren van de organisatie als geheel. Daarom zijn ook de
onderdelen Stadsbedrijven en Concernstaf geformeerd.
* Op het gebied van digitale dienstverlening is een grote sprong
voorwaarts gemaakt. Eind 2001 kon een groot aantal producten
digitaal worden geleverd.
* Er is vooruitgang geboekt in de bestrijding van de palenpest. Zo
krijgt de gemeente tot 2005 ruim 8,0 miljoen ( 3,63 miljoen) van
het Rijk om de funderingsproblemen aan te kunnen pakken en is er
een fonds voor funderingsherstel opgericht.
* De gemeente Zaanstad loopt met haar welstandsbeleid voorop in
Nederland en heeft nog voor het van kracht worden van nieuwe
regelgeving, als eerste gemeente, een toetsbaar welstandsbeleid
ontwikkeld. De nota is door ca 60% van de gemeenten opgevraagd.
* Er is extra geïnvesteerd om de onderhoudsachterstand van de
openbare ruimte te verbeteren.
* In het kader van brandpreventie is de controle op
gebruiksvergunningen van horecagelegenheden, scholen,
kinderdagverblijven e.d. verder geïntensiveerd.
* In 2001 heeft Zaanstad voor het eerst een referendum gehouden.
Onderwerp was het voornemen om een justitiële inrichting in het
westelijk deel van het Vijfhoekpark te vestigen.
Belangrijkste financiële ontwikkelingen in 2001
Inkomsten uit de Algemene Uitkering van het gemeentefonds vallen hoger
uit dan begroot ( 11,3 miljoen, 5,12 miljoen)
* Rentevoordeel (f 2,5 miljoen, ( 1,13 miljoen))
* De schadeclaim van Saendelft is in 2001 afgewikkeld ( 12,7 miljoen
( 5,76 miljoen);
* De afkoopsom achterstallig onderhoud onderwijs is in één keer
afgeschreven (f 10,8 miljoen, 4,9 miljoen)
* Hogere kosten herwaardering onroerend goed (WOZ) (f 1,9 miljoen,
0,86 miljoen)
* Lagere lasten uitkeringen (f 1,0 miljoen; 0,45 miljoen)