AutoRai
23-4-2002
Ford met volle kracht op sportieve toer
Het sportieve hart dat bij Ford nooit heeft opgehouden te kloppen, zorgt nu voor een hernieuwde verhoging van de bloeddruk, met de introductie van de Focus ST170, Mondeo ST220 en de Focus RS.
De Focus ST170 is een uiterst krachtige uitvoering, met meer dan 170
pk aan boord, maar vormt wat uitstraling betreft een groot
understatement. De Mondeo ST220 straalt samengebalde kracht uit en
maakt dat image ook volledig waar, met zijn V6 van ruim 220 pk. Eind
dit jaar krijgt dit sportieve tweetal gezelschap van de Focus RS, met
technieken én een uiterlijk die nauw verwant zijn aan Fords
succes-volle World Rally Championship Focus.
Sportieve modellen passen bij Fords nieuwe elan
Sportieve modellen vormen een beduidend deel van de ommekeer die wij
bij Ford Europa bewerkstelligen, zegt vice-president voor
productontwikkeling Martin Leach, zelf een begaafd en actief
autocoureur. We hebben onze cliënten beloofd een verscheidenheid aan
opwindende versies op bestaande en nieuwe - model-len ter zullen
brengen en deze twee interessante uitvoeringen van de zo populaire
Focus zijn daar de eerste voorbeelden van. De letters ST staan voor
Sport Tech-nologies, RS is de befaamde afkorting voor Rally Sport.
De Focus ST 170 en Mondeo ST220 zijn de pioniers van een hele reeks
Fords STs die in de nabije toekomst op een betaalbare wijze
aantrekkelijke sportieve presta-ties en het bijbehorende gevoel van
opwinding bieden. Hiermee onderstreept Ford het streven steviger
emotionele banden met zijn kopers te smeden en bovendien Fords positie
als fabrikant van technisch uitermate hoogwaardige producten te
be-vestigen.
Ford Focus ST170
De Focus ST170 is de wolf in schaapskleren waar Focusrijders die extra
sportieve prestaties wensten, zonder ál te opvallend op weg te zijn,
om hebben gevraagd. Met 40 pk meer dan het huidige topmodel, een
nieuwe zesversnellingsbak, 17-inch lichtmetalen wielen met
laagprofielbanden, krachtiger remmen, aangepast onderstel en een
beschaafde sportieve aankleding, hebben die geïnteresseerden niet voor
niets op het debuut van de ST170 gewacht.
Met een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 8.2 sec. en een topsnelheid
van 215 km/h, is de ST170 voorlopig de snelste straatversie van de
Focus. Als krachtbron dient de 2,0-liter Ford Duratec ST, een variant
van de 130-pk (96kW) Duratec die nu de snelste Focus aandrijft. Fords
Special Vehicle Engineering (SVE) heeft 127 kW/ 173 pk (bij 7.000
omw/min) uit de 16-kleps viercilinder weten te toveren, onder meer
door een nieuwe aluminium cilinderkop met grotere inlaatkleppen en
sportie-vere nokkenassen, met een continu variabele inlaatkleptiming.
Ook is er een twee-traps inlaatspruitstuk, dat meer koppel bij lagere
toerentallen oplevert en meer vermogen in de top. Ook zuigers en
drijfstangen zijn aangepast, terwijl een tweedelig vliegwiel er voor
zorgt dat het motorvermogen soepel wordt afgeleverd. Het
uitlaat-stelsel is van roestvrij staal en akoestische getuned:
liefhebbers zullen niet snel ge-noeg krijgen van het heerlijke geluid
dat de ST170 voortbrengt.
Sportief, maar gedwee
Ondanks het sportieve karakter, is de ST170 gedwee genoeg voor normaal
weg-verkeer, mede doordat 85 procent van het maximumkoppel (195 Nm bij
5.500 omw/min) al bij 2.200 toeren beschikbaar is en een minimum van
190 Nm steeds aanwezig is tussen 2500 en 6.000 toeren. De nieuwe
Getrag zesversnellingsbak van de Focus ST170 maakt het optimaal
benutten van deze trekkracht een waar plezier. Het contact met het
wegdek wordt onderhouden door P215/45R17 banden om fraaie en
exclusieve 12-spaaks, 17x7-inch lichtmetalen wielen.
Het onderstel van de Focus, met zijn control blade wielophanging, is
ideaal voor de dynamische eisen die de prestaties van de ST 170
stellen. De ST170-ingenieurs hebben dikkere stabilisatorstangen,
steviger veren en een unieke schokdemper-afstelling toegepast om de
juiste combinatie tussen optimale wegligging en prettig comfort te
waarborgen. De remkracht van de Focus ST170 is indrukwekkend. Er zijn
grotere remschijven gemonteerd 300 mm. vóór en 280 mm. achter en
spe-ciale remklauwen. Zonder enig probleem kan de ST170 vanaf een
snelheid van 100 km/h binnen slechts 36,3 meter tot stilstand komen.
ABS en tractie-controle zijn standaard.
Stijl: beschaafd
De Focus ST170 is leverbaar als drie- of vijfdeurs, met subtiele
verschillen met de gewone Focus. Een forsere grille met
honingraatstructuur en ventilatieopeningen in de bumper, aparte
koplampen (Xenon = optie) plus ronde mistlampen kenmerken de
voorzijde. Stootlijsten, portiergrepen, plus andere carrosseriedetails
zijn in de wagenkleur gespoten. De Focus ST170 is leverbaar in vier
heldere metallic lakkleu-ren: Magnum Grey, Panther Black, Moondust
Silver en de unieke kleur Imperial Blue.
Het interieur, met een geheel eigen instrumentenpaneel met
zilverkleurige wijzer-platen en aanvullende oliedruk- en
temperatuurmeters, deels met leer beklede Recaro sportstoelen (die van
de bestuurder is elektrisch verstelbaar), metalen race-pedalen en
talloze metallic-accenten, ademt de sfeer van een puur-sportieve
vol-bloed, waarbij alles is gericht op de ergonomie voor de rijder. De
ST170 ademt prestaties, maar laat niets te wensen over aan praktische
bruikbaarheid en hoog-staand comfort. De Ford Focus ST 170 is er vanaf
Euro 30.995, de vijfdeursversie vanaf Euro 31.495. Beide uitvoeringen
komen in aanmerking voor de schoon-premie van Euro 275 en zijn
uitgerust met Traction Control en een Audio 6006 sys-teem met
CD-wisselaar voorin.
Mondeo ST220
De Ford Mondeo ST220 is het nieuwe sportieve vlaggenschip van de
Mondeoreeks. Ook hier is een unieke hoeveelheid power samengebald in
een carrosserie die weliswaar rond voor zijn sportieve aard uitkomt,
maar die net als het geval is bij de Focus ST170 eigenlijk vooral een
understatement vormt. De ST220 is er in alledrie de carrosserievormen
van de Mondeo: sedan, vijfdeurs hatchback en eveneens vijfdeurs Wagon.
De machtige 24-kleps drieliter V6 is een geheel nieuw ontwerp. Deze Duratec ST, met zijn vier bovenliggende nokkenassen is goed voor 166 kW (226 pk) bij 6.150 omw/min en levert over een zeer breed toerengebied een hoog percentage van het maximumkoppel van 280 Nm bij 4.900 omw/min. Het blok heeft een maximumtoe-rental van 6.700 omw/min, maar kan en mag voor korte krachtsuitspattingen 6.900 toeren draaien. Het geeft de ST220 een topsnelheid van 243 km/h en een accelera-tie van 0-100 km/h in 7,1 sec. Daarbij blijft het gemiddelde brandstofverbruik uiter-mate beschaafd: 10,3 l/100 km.
Control blade wielophanging
Uiteraard zijn besturing, onderstel en remmen aan deze indrukwekkende
prestaties aangepast. Het geheel is 15 mm. verlaagd en de control
blade wielophanging op-timaliseert het sportieve weggedrag zonder
enige afbreuk te doen aan het hoge comfortniveau. De ST220 heeft vóór
inwendig geventileerde remschijven met een diameter van 300 mm. en
achter massieve schijven van 280 mm. Lichtmetalen wie-len met zestien
spaken in de maat 18 x 7 inch onderstrepen het sportieve uiterlijk en
in eerste montage is gekozen voor Continental SportContact banden in
de afme-ting 225/40R18. ABS en ESP zijn standaard.
Een van de uiterlijke kenmerken van de ST220 is de honingraatgrille
waarin een groter Ford-ovaal dan bij de standaard Mondeos. Aan de
achterzijde valt de specia-le uitlaat op. Ook het interieur ademt
sportiviteit: grijsmetallic wijzerplaten, een zwartlederen stuurwiel
en versnellingspookknop en lederen bekleding. Voorin zijn standaard
Recaro stoelen met stoelverwarming gemonteerd, waarvan die aan
be-stuurderszijde elektrisch niet alleen in hoogte, maar achtvoudig
verstelbaar is.
Tot de opties behoren elektrische voorruitverwarming, schuifdak,
navigatiesysteem, parkeersensor achter, maar metaallak en Fords Easy
Sound 6006 System met wis-selaar is standaard, net als automatische
airconditioning. Een opmerkelijke optie is het (gratis) weglaten van
de bescheiden achterspoiler. De Ford Mondeo ST220 is er vanaf Euro
44.195, de meerprijs voor de vijfdeurs bedraagt Euro 500 en de Wagon
kost Euro 45.195. De overheidssubsidie schoon bedraagt Euro 275.
Ford Focus RS
De Ford Focus RS zal in een beperkte oplage van 4.500 exemplaren
worden ge-bouwd, waarbij Ford nadrukkelijk de tijd neemt om deze wel
zéér speciale uitvoering tot in perfectie te ontwikkelen. Dit wordt de
ultieme Focus straatversie en geen moeite - maar ook geen tijd - is
gespaard om de afstelling te optimaliseren. Daarom is de lan-cering in
Nederland nu bepaald op eind van dit jaar. Met een 220 pk sterke
turbover-sie van de beproefde tweeliter Zetec-motor,
voorwielaandrijving en een sterk aange-past onderstel, zal de Focus RS
puristen sterk aanspreken, vindt Martin Leach.
Herkenbaar
Van buiten zal de Ford Focus RS herkenbaar zijn aan een aantal
aërodynamische hulpmiddelen (die anders dan bij de rallywagen zorgen
voor downforce bij snelheden ver boven de 100 km/h) die bovendien het
karakteristieke New Edge-design bena-drukken. De luchthappers aan de
voorzijde lijken sterk op die van de rallywagen.
Het interieur is strikt functioneel, met elementen die verwijzen naar
de rally-afkomst, zoals veel steun biedende kuipstoelen, panelen met
koolvezeleffect en zelfs een start-knop net als in de Focus WRC. De
sportieve details zijn talrijk: een speciaal voor de RS vervaardigd
stuurwiel van blauw/zwart leer met ingestikte indicatorlijn en Sparco
geperforeerde metalen pedalen met rubberinleg om een paar te noemen.
Sparco ontwikkelde de racestoelen ook mee, die dezelfde blauw/zwarte
lederen en alcantara elementen bevatten die het hele interieur van de
RS karakteriseren.
Technisch is de RS een buitenbeentje. De 220 pk (162kW) van de met
turbo en inter-koeler opgevoerde tweeliter Duratecmotor en het
maximumkoppel van boven de 300 Nm zorgen voor een acceleratie van
0-100 km/h in 6,7 sec. Dit geweld wordt via een aangepaste MTX75
vijfversnellingsbak naar alléén de voorwielen geleid, waar een Quaife
racedifferentieel tractieverlies voorkomt. Machtige Brembo remklauwen
om 325 mm. schijven (achter 280 mm.) verlenen deze snelste Focus een
onvergelijkbare stopping power. De Focus RS wordt in Nederland
leverbaar vanaf december 2002 en zal vanaf Euro 41.995 geprijsd zijn.