Ingezonden persbericht

23 april 2002

'COLLABORATIVE TECHNOLOGIES' SPEERPUNT IN IT-STRATEGIE VOOR FINANCIELE SECTOR

Amsterdam - 86 procent van de IT-directeuren bij financiële dienstverleners denkt dat technologieën voor samenwerking (collaborative technologies), zoals Instant Messaging (IM), een belangrijke invloed op de sector zullen hebben in de komende drie jaren. Dat blijkt uit een onderzoek dat in opdracht van Reuters - leverancier van informatie, nieuws en technologie - is uitgevoerd door Gartner Consulting.

Voor de studie sprak Gartner Consulting met senior IT-directeuren van 28 grote financiële dienstverleners en putte uit de continue research die zij uitvoert op het gebied van collaborative technologies en de financiële-dienstensector. Volgens de studie hebben deze technologieën de potentie om groot voordeel te bieden op het gebied van real-time communicatie en zakelijke processen. Echter, om die voordelen concreet te behalen, zullen financiële instellingen een strategie moeten bedenken voor de inzet van deze technologieën. In 70 procent van de onderzochte instellingen gebeurt dit nog niet.

Gartner definieert collaboration als 'het samenwerken met een gemeenschappelijk doel waarbij de deelnemers zich hebben gebonden en afhankelijk van elkaar zijn, en er individuele en collectieve verantwoordelijkheid bestaat voor de resultaten'. In het onderzoek wordt de rol van technologieën op dit gebied onderzocht en nagegaan hoe financiële instellingen deze kunnen inzetten.

De belangrijkste resultaten.

* 75 procent van de financiële instellingen noemt verbetering van onderlinge samenwerking door de inzet van IT als belangrijk en bedrijfskritisch. Meer dan de helft verwacht de komende twee jaren meer te besteden aan deze activiteit.

* De belangrijkste redenen om collaborative technologies in te zetten, zijn het verbeteren van de klantenservice, productiviteit en efficiencywinst. De belangrijkste barrières zijn gebruikersgedrag en weerstand tegen verandering, de mogelijkheid om return-on-investment aan te tonen en zorgen over de beveiliging.

* Meer dan de helft van de ondervraagden verwacht een groei in het gebruik van IM-oplossingen in de komende een of twee jaar. Gartner voorspelt dat in 2005 IM in de helft van de applicaties voor interactie met klanten is opgenomen.

* Meer dan 50 procent gebruikt of test op dit moment IM binnen de organisatie en heeft als doel dit uit te breiden naar partners en klanten.
* 94 procent noemt 'presence', de mogelijkheid voor gebruikers om te kunnen zien of partners ook on line zijn, de belangrijkste mogelijkheid van IM.
* In 2003 zal gratis IM (IM via het internet) in 70 procent van de bedrijven in gebruik zijn, zonder dat de organisatie dit heeft goedgekeurd of ondersteund.

* De risico's van gratis IM zijn onder meer de niet-gegarandeerde betrouwbaarheid, gebrek aan beveiliging door gebruik van openbare netwerken, de gevoeligheid voor spam en het gebrek aan methoden om berichten automatisch vast te leggen en te kunnen volgen, zoals verplicht is in de financiële sector.

Gartner Consulting komt tot de conclusie dat collaboration een primair businessmodel en een belangrijke 'business imperative' vormt. In het rapport worden verschillende aanbevelingen gedaan aan financiële instellingen.
* Om alle voordelen te kunnen benutten, moeten financiële instellingen collaborative technologies op strategisch niveau in de gehele organisatie beoordelen.

* Zet collaborative technologies in om specifieke pijnpunten op te lossen, zoals klantenservice, back-office-activiteiten of productontwikkeling.
* Haal voordeel uit IM, maar vermijdt gratis diensten die risico's met zich mee brengen.

* Stel bedrijfsrichtlijnen op met het oog op een juist gebruik van IM en zorg ervoor dat de systemen voldoen aan de regelgeving voor de financiële sector.

Ed Cordin, Director Gartner Consulting, merkt naar aanleiding van het onderzoek op: "Financiële instellingen moeten zoeken naar oplossingen die gecontroleerd kunnen worden door de organisatie en die inspelen op issues als gebrek aan beveiliging, het ontbreken van auditing- en logging-mogelijkheden en betrouwbaarheid. Wij raden financiële instellingen aan om strategisch te gaan denken. Gebruik Instant Messaging als onderdeel van een reëel businessmodel en dan zullen bedrijven er de vruchten van plukken."

Reuters kondigde in maart 2001 aan dat zij samen met Microsoft werkt aan Reuters Instant Messaging, een Instant Messaging-dienst voor de financiële sector. Na bètatesten bij banken als ABN AMRO, Citigroup, Salamon Smith Barney, Credit Agricole Indosuez, Deutsche Bank, DKB Information Systems, Dresdner Kleinwort Wassersteun, HSBC, Société Générale en Tokai International Securities, is deze service naar verwachting later in 2002 beschikbaar.

Het rapport is op te vragen bij Lammers van Toorenburg PR, Evelien van Dongen, op telefoonnummer: 030 65 65 070 of per e-mail: evelien@lvtpr.nl

Over Reuters
Reuters (www.about.reuters.com) is leverancier van financiële informatie, nieuws en technologie aan financiële instellingen, media, bedrijven en particulieren. De kracht van Reuters ligt in de combinatie van content, technologie en connectiviteit. Reuters heeft haar toonaangevende positie weten te vestigen door voortdurende technologische innovatie en haar reputatie voor snelheid, accuratesse, integriteit en onafhankelijkheid. Reuters heeft ruim 19.000 werknemers in 97 landen, waartoe een nieuwsstaf van 2.500 werknemers in 230 bureaus behoort, die 150 landen bedient. Reuters is hiermee de grootste multimedia-nieuwsorganisatie in de wereld. In 2001 behaalde het bedrijf een omzet van 3,9 miljard Britse pond.