Ingezonden persbericht
23 april 2002
'COLLABORATIVE TECHNOLOGIES' SPEERPUNT IN IT-STRATEGIE VOOR FINANCIELE SECTOR
Amsterdam - 86 procent van de IT-directeuren bij financiële dienstverleners
denkt dat technologieën voor samenwerking (collaborative technologies),
zoals Instant Messaging (IM), een belangrijke invloed op de sector zullen
hebben in de komende drie jaren. Dat blijkt uit een onderzoek dat in
opdracht van Reuters - leverancier van informatie, nieuws en technologie -
is uitgevoerd door Gartner Consulting.
Voor de studie sprak Gartner Consulting met senior IT-directeuren van 28
grote financiële dienstverleners en putte uit de continue research die zij
uitvoert op het gebied van collaborative technologies en de
financiële-dienstensector. Volgens de studie hebben deze technologieën de
potentie om groot voordeel te bieden op het gebied van real-time
communicatie en zakelijke processen. Echter, om die voordelen concreet te
behalen, zullen financiële instellingen een strategie moeten bedenken voor
de inzet van deze technologieën. In 70 procent van de onderzochte
instellingen gebeurt dit nog niet.
Gartner definieert collaboration als 'het samenwerken met een
gemeenschappelijk doel waarbij de deelnemers zich hebben gebonden en
afhankelijk van elkaar zijn, en er individuele en collectieve
verantwoordelijkheid bestaat voor de resultaten'. In het onderzoek wordt de
rol van technologieën op dit gebied onderzocht en nagegaan hoe financiële
instellingen deze kunnen inzetten.
De belangrijkste resultaten.
* 75 procent van de financiële instellingen noemt verbetering van onderlinge
samenwerking door de inzet van IT als belangrijk en bedrijfskritisch. Meer
dan de helft verwacht de komende twee jaren meer te besteden aan deze
activiteit.
* De belangrijkste redenen om collaborative technologies in te zetten, zijn
het verbeteren van de klantenservice, productiviteit en efficiencywinst. De
belangrijkste barrières zijn gebruikersgedrag en weerstand tegen
verandering, de mogelijkheid om return-on-investment aan te tonen en zorgen
over de beveiliging.
* Meer dan de helft van de ondervraagden verwacht een groei in het gebruik
van IM-oplossingen in de komende een of twee jaar. Gartner voorspelt dat in
2005 IM in de helft van de applicaties voor interactie met klanten is
opgenomen.
* Meer dan 50 procent gebruikt of test op dit moment IM binnen de
organisatie en heeft als doel dit uit te breiden naar partners en klanten.
* 94 procent noemt 'presence', de mogelijkheid voor gebruikers om te kunnen
zien of partners ook on line zijn, de belangrijkste mogelijkheid van IM.
* In 2003 zal gratis IM (IM via het internet) in 70 procent van de bedrijven
in gebruik zijn, zonder dat de organisatie dit heeft goedgekeurd of
ondersteund.
* De risico's van gratis IM zijn onder meer de niet-gegarandeerde
betrouwbaarheid, gebrek aan beveiliging door gebruik van openbare netwerken,
de gevoeligheid voor spam en het gebrek aan methoden om berichten
automatisch vast te leggen en te kunnen volgen, zoals verplicht is in de
financiële sector.
Gartner Consulting komt tot de conclusie dat collaboration een primair
businessmodel en een belangrijke 'business imperative' vormt. In het rapport
worden verschillende aanbevelingen gedaan aan financiële instellingen.
* Om alle voordelen te kunnen benutten, moeten financiële instellingen
collaborative technologies op strategisch niveau in de gehele organisatie
beoordelen.
* Zet collaborative technologies in om specifieke pijnpunten op te lossen,
zoals klantenservice, back-office-activiteiten of productontwikkeling.
* Haal voordeel uit IM, maar vermijdt gratis diensten die risico's met zich
mee brengen.
* Stel bedrijfsrichtlijnen op met het oog op een juist gebruik van IM en
zorg ervoor dat de systemen voldoen aan de regelgeving voor de financiële
sector.
Ed Cordin, Director Gartner Consulting, merkt naar aanleiding van het
onderzoek op: "Financiële instellingen moeten zoeken naar oplossingen die
gecontroleerd kunnen worden door de organisatie en die inspelen op issues
als gebrek aan beveiliging, het ontbreken van auditing- en
logging-mogelijkheden en betrouwbaarheid. Wij raden financiële instellingen
aan om strategisch te gaan denken. Gebruik Instant Messaging als onderdeel
van een reëel businessmodel en dan zullen bedrijven er de vruchten van
plukken."
Reuters kondigde in maart 2001 aan dat zij samen met Microsoft werkt aan
Reuters Instant Messaging, een Instant Messaging-dienst voor de financiële
sector. Na bètatesten bij banken als ABN AMRO, Citigroup, Salamon Smith
Barney, Credit Agricole Indosuez, Deutsche Bank, DKB Information Systems,
Dresdner Kleinwort Wassersteun, HSBC, Société Générale en Tokai
International Securities, is deze service naar verwachting later in 2002
beschikbaar.
Het rapport is op te vragen bij Lammers van Toorenburg PR, Evelien van
Dongen, op telefoonnummer: 030 65 65 070 of per e-mail: evelien@lvtpr.nl
Over Reuters
Reuters (www.about.reuters.com) is leverancier van financiële informatie,
nieuws en technologie aan financiële instellingen, media, bedrijven en
particulieren. De kracht van Reuters ligt in de combinatie van content,
technologie en connectiviteit. Reuters heeft haar toonaangevende positie
weten te vestigen door voortdurende technologische innovatie en haar
reputatie voor snelheid, accuratesse, integriteit en onafhankelijkheid.
Reuters heeft ruim 19.000 werknemers in 97 landen, waartoe een nieuwsstaf
van 2.500 werknemers in 230 bureaus behoort, die 150 landen bedient. Reuters
is hiermee de grootste multimedia-nieuwsorganisatie in de wereld. In 2001
behaalde het bedrijf een omzet van 3,9 miljard Britse pond.