Partij van de Arbeid
Den Haag, 23 april 2002
Partij van de Arbeid Kamerlid Dijsselbloem over verwerping mobiliteitsplan
Vandaag heeft de VVD onverwacht tegen de Planologische kernbeslissing
"Nationaal Verkeers- en Vervoersplan" gestemd en daarmee de oppositie onder
leiding van het CDA aan een meerderheid geholpen. Dit plan zou de
planologische basis bieden om de komende jaren tientallen nieuw
infrastructuurprojecten te kunnen starten.
Doordat de Kamer de PKB onverwacht op het laatste moment verwierp zijn vier
jaar voorbereidend werk wegggooid. De planologische basis is weggeslagen
onder plannen als de nieuwe Zuiderzeelijn, het Rondje Randstad , A4
Midden-Delfland, de verbinding A6-A9 en A13-A16. Maar ook de aanpak van de
N35 bij Zwolle, de N31 bij Leeuwarden, N18 richting Enschede, de A4 bij
Bergen op Zoom, de N57 bij Middelburg etc.
Er is minimaal 1 jaar en maximaal 4 jaar vertraging ontstaan voordat een
nieuwe PKB in stemming kan komen in de Kamer. Dus minimaal 1 jaar vertraging
voor al deze broodnodige investeringen. Terwijl juist de lange procedurele
voorbereiding van infrastructuurprojecten een snelle aanpak in de weg staat.
De VVD motiveerde haar tegenstem met het argument dat het plan financieel niet onderbouwd zou zijn. Geld is echter het minste probleem op dit moment. Er is voor de komende jaren 39 mrd Euro beschikbaar.
Verder stelde woordvoerder Hofstra van de VVD dat er geen overeenstemming is
tussen de Minister en het de samenwerkende provincies en gemeenten. Dit is
echter feitelijk onjuist. Tenslotte wil de VVD een doelstelling voor
trajectsnelheid op filegevoelige trajecten op de snelwegen in het NVVP
opnemen van 90 ipv 60 km/uur: Deze volstrekt onrealistische wens kost
tientallen miljarden euro extra. Maar de VVD maakt slechts 1 miljard euro
vrij voor nieuwe wegen in de komende jaren.
Conclusie: Kiezersbedrog nog vóór de verkiezingen. Een effectieve aanpak van
de mobiliteit is door de VVD en het CDA voor jaren op achterstand gezet.
Woordvoerder: Jeroen Dijsselbloem 06-10094782