Ministerie van Justitie
http://www.justitie.nl
MIN JUST: Tweede voortgangsrapportage drugssmokkel Schiphol
Postadres Postbus 20301, 2500 EH Den Haag
De voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag Bezoekadres
Schedeldoekshaven 100
2511 EX Den Haag
Telefoon (070) 3 70 79 11
Fax (070) 3 70 6607
Telex 34554 mvj nl
Onderdeel Directie Opsporingsbeleid
Contactpersoon
Doorkiesnummer(s)
Datum 22 april 2002
Ons kenmerk 5161668/502/IB
Onderwerp Tweede voortgangsrapportage Plan van aanpak
Drugssmokkel Schiphol
Hierbij bied ik u aan de tweede voortgangsrapportage over de
implementatie van het Plan van aanpak drugssmokkel Schiphol (TK,
2001-2002, 28 192, nr. 1). Ik heb de inhoud er van enigszins beperkt
gehouden, gelet op het feit dat ik nog onlangs met uw Kamer overleg
heb gevoerd over dit onderwerp, naar aanleiding van het eerste
voortgangsbericht (TK, 2001 . 2002, 28 192, nr. 8), alsmede naar
aanleiding van mijn brief d.d. 26 maart 2002 inzake de toepassing van
bijzondere opsporingsmethoden.
1. Actuele situatie
In de eerste drie maanden van dit jaar zijn ruim 600 drugskoeriers op
Schiphol aangehouden. Door de beschikbaarheid van de noodcapaciteit
kon elke aangehouden verdachte worden ingesloten. Doch, ondanks de
forse stijging van het aantal aanhoudingen ten opzichte van vorig
jaar, toen er in totaal 1200 drugskoeriers zijn aangehouden, blijft de
stroom drugskoeriers die via Schiphol drugs proberen te smokkelen
groot. In de lijn van het Plan van aanpak wordt het aantal te treffen
maatregelen dan ook uitgebreid, en de intensiteit daarvan waar
mogelijk en nodig vergroot. Een belangrijke randvoorwaarde daarbij is
het tempo waarin de aangekondigde uitbreiding van capaciteit bij het
Schipholteam, de douane, het openbaar ministerie en de zittende
magistratuur kan plaats vinden. Te dien aanzien kan ik u het volgende
melden.
De uitbreiding van het Schipholteam is conform plan per 2 april 2002
gerealiseerd. Het gaat om in totaal 30 plaatsen. De desbetreffende
medewerkers zullen na een opleidingsperiode van twee weken
successievelijk worden ingezet. Dit maakt het nu ook mogelijk over te
gaan tot de aangekondigde uitbreiding van de douane met 21
formatieplaatsen.
De stand van zaken met betrekking tot de uitbreiding van het openbaar
ministerie is als volgt. Met ingang van 1 juli 2002 wordt het parket
te Haarlem met 3 officieren van justitie uitgebreid en op 1 augustus
2002 volgt een vierde officier van justitie. Daarnaast is de werving
voor enkelvoudige officieren van justitie in volle gang. Inmiddels is
een aantal personeelsleden ter ondersteuning van de officieren van
justitie met hun werkzaamheden begonnen. Naar verwachting zal de
uitbreiding van het parket te Haarlem derhalve op 1 juli 2002 nagenoeg
gerealiseerd zijn.
De werving van rechters en ondersteunend personeel bij de rechtbank
Haarlem is inmiddels in volle gang. Het aantrekken en opleiden van met
name rechters neemt zoveel tijd in beslag, dat thans geïnventariseerd
wordt of de overige rechtbanken de rechtbank Haarlem kunnen
ondersteunen. Dit kan door rechters of ondersteunend personeel op
detacheringbasis ter beschikking te stellen of door zaken van de
rechtbank Haarlem over te nemen. In de volgende voortgangsrapportage
zal ik u de uitkomsten van de inventarisatie en de stand van zaken van
de werving melden.
Ter overbrugging wordt thans een beroep gedaan op rechter
plaatsvervangers en bijvoorbeeld voormalige politierechters van de
rechtbank Haarlem en rechters van omringende rechtbanken om bij de
rechtbank Haarlem zittingen te doen. Om deze .extra. capaciteit in te
kunnen zetten, wordt vanaf 15 maart 2002 gebruik gemaakt van een
alternatieve zittingszaal (de gymzaal) waar wekelijks 20 extra
strafzaken tegen drugskoeriers worden afgedaan.
Ten aanzien van het Hof Amsterdam kan gemeld worden dat ook daar de werving in volle gang is. Een eerste indruk is dat deze werving succesvol verloopt. In de volgende voortgangsrapportage kan ik een beeld geven van de uitkomsten van de wervingsactie.
Maatregelen in het arrondissement Haarlem
Met ingang van 15 maart 2002 worden in het arrondissement Haarlem
extra zittingen gehouden om de strafzaken tegen drugskoeriers te
kunnen afhandelen. Als aanvullende maatregel op deze extra zittingen,
is de maximale rek die de gewone zittingen bieden benut door middel
van het opvullen daarvan met extra strafzaken tegen drugskoeriers.
Gelet op de grote werkdruk op het arrondissementsparket te Haarlem
wordt inmiddels vanuit andere arrondissementen ondersteuning verleend
om al deze zittingen te kunnen realiseren.
2. Celcapaciteit
Door mij zijn drie locaties aangewezen als bijzondere noodvoorziening,
zoals geregeld in de noodwetgeving. Het gaat om de medische
voorziening in Bloemendaal voor de eerste opvang van aangehouden
bolletjesslikkers (plm. 60 plaatsen), het Grenshospitium in Amsterdam
(plm. 175 plaatsen) en het voormalige Huis van Bewaring in Roermond
(plm. 175 plaatsen). Voorbereidingen zijn in volle gang voor de bouw
van een politiecellencomplex op Schiphol (in combinatie met de bouw
van tijdelijke zittingscapaciteit), en de inrichting van het Kamp van
Zeist, dat zal worden aangewezen als bijzondere noodvoorziening voor
detentie van aangehouden drugskoeriers. Het tempo waarin de
desbetreffende lokale overheden de ruimtelijke ordeningsprocedures
kunnen afwikkelen, is bepalend voor het moment waarop met de bouw en
ingebruikneming van deze faciliteiten kan worden begonnen. Het is niet
uitgesloten dat het tempo waarin er in zal worden geslaagd de nieuwe
capaciteit te creëren zich niet verdraagt met de voortdurende aanwas
van drugskoeriers die worden aangehouden. Omdat ook de capaciteit van
het reguliere gevangeniswezen op dit moment geen ruimte biedt, heb ik
mij beraden op de situatie die ontstaat wanneer er sprake is van
onvoldoende celcapaciteit. Het uitgangspunt dat de controles op
Schiphol onverminderd moeten worden gecontinueerd en dat van
heenzendingen door het openbaar ministerie geen sprake kan zijn, wordt
daarbij niet verlaten. Wel heb ik ingestemd met het voorstel van het
College van procureurs-generaal in bepaalde gevallen en onder strikt
geformuleerde voorwaarden bij de rechter schorsing van de voorlopige
hechtenis van drugskoeriers te vorderen. Ik ben van oordeel dat het
schorsen van de voorlopige hechtenis door de rechter de voorkeur
verdient boven heenzending door het openbaar ministerie. Het
eindoordeel of de verdachte in voorlopige hechtenis dient te blijven
of dat de voorlopige hechtenis, al dan niet onder voorwaarden, kan
worden geschorst, wordt hierdoor immers voorbehouden aan de
onafhankelijke rechter.
3. Intensivering van controle en opsporing
Het uitblijven van voldoende afschrikwekkende werking van de tot nu
toe getroffen maatregelen hebben geleid tot het met grote
voortvarendheid in uitvoering nemen van meer maatregelen. Het gaat
daarbij om intensivering van controlemaatregelen op Schiphol, in het
bijzonder door het uitvoeren van de zogenaamde 100%-controles en het
uitvoeren van pre-flight-controles op uitgaande vluchten naar de
Nederlandse Antillen. Voorts gaat het om maatregelen die zijn gericht
op het aanpakken van de criminele organisaties die zijn betrokken bij
de smokkel van drugs.
Pre flight controles
Op 15 april jl. is bij wijze van proef begonnen met het uitvoeren van
pre flight controles op vluchten vanaf de luchthaven Schiphol naar
Curaao. Over de uitvoering van deze pre flight controles zijn
afspraken gemaakt tussen het openbaar ministerie te Haarlem, mijn
ministerie en de KLM. Deze afspraken hebben er in geresulteerd dat
afgelopen week een viertal vluchten van de KLM naar Curaao aan
een pre flight controle zijn onderworpen. De Koninklijke marechaussee
heeft daarbij, op basis van door de KLM van te voren ter beschikking
gestelde passagierslijsten van de betreffende vluchten, in combinatie
met de door het openbaar ministerie te Haarlem vastgestelde objectieve
criteria en de bevraging van passagiers, de KLM in 102 gevallen een .
niet bindend . negatief reisadvies heeft gegeven. Daarnaast is een
aanzienlijk hoger aantal passagiers dan normaal niet komen opdagen.
De adviezen van de Konklijke marechaussee zijn overigens niet bindend,
omdat het immers aan de KLM is om de betrokken passagiers op basis van
de door de KLM gehanteerde vervoerswaarden al dan niet het vervoer te
weigeren. De KLM draagt dan ook de civielrechtelijke aansprakelijkheid
die eventueel uit een weigering voortvloeit. Deze week vindt direct
een evaluatie van de pre flight controles plaats.
De minister van Justitie van de Nederlandse Antillen heeft eveneens
met de KLM afspraken gemaakt over het uitvoeren van pre flight
controles op vluchten vertrekkend vanaf Curaao naar Nederland.
Ook met deze controles is op 15 april gestart. Van de Antilliaanse
autoriteiten heb ik vernomen dat de pre flight controles aldaar hebben
geleid tot 157 negatieve reisadviezen aan de KLM. Daarnaast is ook op
de vluchten van de KLM van Curaao naar Nederland een
aanzienlijk hoger aantal passagiers dan normaal niet komen opdagen.
100% controles op inkomende risico-vluchten
Op incidentele basis vinden al 100% controles op inkomende
risico-vluchten plaats. Het aantal controles zal successievelijk
worden uitgebreid, uiteraard met inachtneming van de daarvoor
noodzakelijke capaciteit in de justitieketen. Voor de uitvoering van
deze controles heeft de douane, in samenspraak met de Koninklijke
marechaussee, inmiddels een handleiding opgesteld. Ik wijs er ten
slotte op dat voor het uitvoeren van de 100% controles gelijke tred
moet worden gehouden met de beschikbare celcapaciteit.
Aanpak criminele organisaties
Ter zake verwijs ik u naar mijn brief over dit onderwerp d.d. 26 maart
2002, en het naar aanleiding daarvan gevoerde overleg met de vaste
commissie voor Justitie d.d. 28 maart 2002. Inmiddels heeft de
Koninklijke marechaussee een eerste analyse gemaakt op basis van de
verhoren van aangehouden drugskoeriers, waarbij gebruik wordt gemaakt
van de speciaal hiervoor ontwikkelde vragenlijst. Deze analyse maakt
onderdeel uit van het opsporingsplan en de criminaliteitsbeeldanalyse,
die thans onder het gezag van de hoofdofficier van justitie te Haarlem
worden opgesteld.
4. Samenwerking binnen het Koninkrijk
In de afgelopen weken is zowel op ministerieel als op ambtelijk niveau
sprake geweest van intensief overleg over samenwerking binnen het
Koninkrijk. Dit overleg kon deels worden afgerond, doordat afspraken
konden worden gemaakt over een pakket aan maatregelen en
voorzieningen, te treffen in en door de Nederlandse Antillen en Aruba.
Onderdeel hiervan is de levering en installering van een aantal
kofferscans op alle internationale luchthavens, alsmede andere
benodigde apparatuur, zoals laboratoriumapparatuur en computers. De
eerste drie scans zijn inmiddels geleverd aan de Nederlandse Antillen.
De overige vijf volgen zeer binnenkort.
Voor een ander deel wordt het overleg nog voortgezet. Onderwerpen die
daarbij centraal staan zijn de samenwerking tussen de landen met
betrekking tot de uitvoering van pre-flight-controles op de
luchthavens, op het gebied van justitiële informatie-uitwisseling en
met betrekking tot het in uitvoering nemen van gezamenlijke
politieonderzoeken. Ook de overdracht van executie van strafoplegging
behoeft nadere uitwerking.
De capaciteit van politie, douane, justitie en gevangeniswezen op de
Nederlandse Antillen en Aruba is schaars. Ondersteuning in de vorm van
financiële bijdragen of anderszins vanuit Nederland kan de
problematiek op het gebied van de rechtshandhaving, waarvoor de
betrokken autoriteiten zich gesteld zien, verlichten. In het
afgesproken pakket aan maatregelen en voorzieningen is dan ook
voorzien in het zo nodig leveren van technische bijstand aan de douane
van de Nederlandse Antillen en zal een uitwisselingsprogramma tussen
douaniers van de Nederlandse Antillen en Aruba en Nederland worden
opgestart. Ook zal het openbaar ministerie van de Nederlandse Antillen
tijdelijke worden versterkt met een aantal parketsecretarissen.
Daarnaast zal toch ook een flinke eigen bijdrage, in financiële en
capacitaire zin, van de Antillen en Aruba nodig zijn om een bijdrage
te leveren aan de bestrijding van het probleem van de drugssmokkel
naar Nederland. De omvang van deze bijdrage is uiteindelijk ter
bepaling van de regeringen van de Nederlandse Antillen en Aruba. Ik
zal mij, samen met de staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties, bij voortduring blijven inspannen om het overleg
met beide landen over dit dossier met grote intensiteit te voeren,
waarbij ik er naar streef de gezamenlijkheid van belangen, die dit
dossier onmiskenbaar heeft, zoveel mogelijk te benadrukken en ter zake
naar adequate oplossingen te streven.
Gemengde werkgroep Luchthavens
Op 8 en 9 april 2002 heeft op Aruba een bijeenkomst van de gemengde
werkgroep Luchthavens plaatsgevonden. Deze bijeenkomst is voornamelijk
aangewend om de gemaakte afspraken over het pakket aan maatregelen en
voorzieningen, zoals dat hierboven is aangegeven, uit te werken
Daarnaast is afgesproken dat de gemeenschappelijke analyse op basis
van de verhoren van aangehouden drugskoeriers in mei 2002 gereed
is.
Overdracht strafvervolging en . executie
In de eerste voortgangsrapportage van het Plan van aanpak heb ik
bericht dat onherroepelijk veroordeelden van Nederlandse nationaliteit
op vrijwillige basis hun strafrestant kunnen uitzitten in het land
waar zij minstens vijf jaar ingezetenen zijn. In het hierboven al
aangegeven voort te zetten overleg met de Nederlandse Antillen en
Aruba wordt bezien of er, ter ontlasting van het gevangeniswezen van
de Nederlandse Antillen en Aruba, nog meer onherroepelijk
veroordeelden voor overdracht van strafexecutie naar Nederland in
aanmerking komen dan thans het geval is. Daarbij zal rekening moeten
worden gehouden met de eveneens in Nederland schaarse
detentiecapaciteit.
Aan de uitvoering van overdracht van strafvervolging kleeft een aantal
bezwaren van meer praktische aard, die de overdracht thans niet
opportuun maakt. Allereerst levert overdracht van strafvervolging, ten
gevolge van het divergerende strafvorderlijke beleid ten aanzien van
aangehouden drugskoeriers van met name de Nederlandse Antillen en
Nederland, een ongelijke behandeling op van bepaalde groepen
drugskoeriers. Zo kunnen bijvoorbeeld op de Nederlandse Antillen
aangehouden drugskoeriers, die daar met dagvaarding zijn heengezonden,
niet alsnog in Nederland in voorlopige hechtenis worden geplaatst met
het oog op hun strafvervolging hier ten lande, terwijl alle in
Nederland aangehouden drugskoeriers wel in voorlopige hechtenis zitten
in afwachting van de behandeling van hun strafzaak door de rechter.
Daarnaast valt niet uit te sluiten dat de verdediging getuigen van de
Nederlandse Antillen en Aruba in Nederland ter zitting of ter plaatse
zou willen horen, hetgeen hoge kosten en vertraging in de afhandeling
van de strafzaak zal opleveren. Tot slot moet worden onderkend dat de
processen-verbaal die door Antilliaanse en Arubaanse ambtenaren zijn
opgesteld, voor wie het Nederlands een tweede taal is en die bij de
lezer (lokale) kennis veronderstellen, door de Nederlandse rechter
onvoldoende feitelijk kunnen worden bevonden, waardoor vrijspraken
zullen volgen.
Desalniettemin zal ik, op het moment dat de omstandigheden over en
weer veranderen, onder andere vanwege de afgesproken tijdelijke
personele bijstand die aan de Antillen zal worden geleverd, waardoor
de bezwaren die er nu zijn, grotendeels kunnen komen te vervallen, in
overleg met de Antillen en Aruba bezien in hoeverre er tot overdracht
van strafvervolging kan worden overgegaan.
4. Overige punten
a. Toepassing paspoortintrekking
Door het openbaar ministerie is in overleg met de Basisadministratie
persoonsgegevens en reisdocumenten van het ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties een handleiding opgesteld inzake het
inhouden van een reisdocument door het openbaar ministerie en de
vervallenverklaring daarvan door de tot vervallenverklaring bevoegde
autoriteiten. Op grond van artikel 18 van de Paspoortwet kan op
verzoek van het openbaar ministerie tot vervallenverklaring van een
reisdocument worden overgegaan .indien het gegronde vermoeden bestaat
dat een persoon,
a. die wordt verdacht van het plegen van een strafbaar feit waarvoor
een bevel tot voorlopige hechtenis is toegelaten, of
b. die onherroepelijk veroordeeld is tot een vrijheidsstraf of
vrijheidsbenemende maatregel van zes maanden of meer, of een geldboete
van de derde categorie of hoger, dan wel een daarmee overeenkomende
geldboete in de Nederlandse Antillen of Aruba, of
c. die de bijzondere voorwaarden aan een voorwaardelijke veroordeling,
een voorwaardelijke terbeschikkingstelling of een voorwaardelijke
gratieverlening niet naleeft,
zich door verblijf buiten de grenzen van een der landen van het
Koninkrijk aan vervolging dan wel tenuitvoerlegging van de straf zal
onttrekken.. De Paspoortwet voorziet voorts niet in de mogelijkheid om
buitenlandse reisdocumenten in te houden danwel vervallen te
verklaren. Zodra de Basisadministratie persoonsgegevens en
reisdocumenten, naar verwachting nog deze maand, de tot
vervallenverklaring bevoegde autoriteiten middels een circulaire heeft
voorgelicht over de te treffen paspoortmaatregelen tegen
drugskoeriers, zal het openbaar ministerie in voorkomende gevallen
daaraan actief toepassing geven.
Naast de mogelijkheden die de Paspoortwet biedt, kan een reisdocument,
mits deze kan worden beschouwd als middel om het drugstransport
mogelijk te maken, bijvoorbeeld in het geval van recent afgegeven
paspoorten van aangehouden drugskoeriers of recidive, verbeurd worden
verklaard en dientengevolge op basis van artikel 94 van het Wetboek
van Strafvordering inbeslag worden genomen. Anders dan bij de
maatregel die mogelijk is op basis van de Paspoortwet, kunnen bij de
strafvorderlijke inbeslagneming ook buitenlandse paspoorten inbeslag
worden genomen. In de praktijk wordt bezien in hoeverre deze maatregel
effectief kan worden toegepast.
b. Internationale activiteiten
In februari 2002 heeft Nederland in de daarvoor bestemde overleggremia
binnen de Europese Unie reeds het initiatief genomen om binnen de
Europese Unie te komen tot een gemeenschappelijke aanpak van
drugssmokkel via de luchthavens. De eerste verdere inhoudelijke
besprekingen in diverse werkgroepen van de Europese Unie zijn
inmiddels gevoerd. Daarbij is mij gebleken dat een aantal andere
lidstaten het belang van onderkenning van de problematiek
onderstreept, waarbij is aangegeven dat ook zij op soortgelijke
problemen zijn gestuit zoals die zich thans in Nederland voordoen. De
Parliamentary under Secretary of State van het Britse Home Office
heeft mij dat ook schriftelijk laten weten. Ook de verantwoordelijke
commissaris van de Europese Commissie heeft nadrukkelijke steun
betuigd aan de Nederlandse aanpak. In de werkgroep Air Port Control
van de Raad van Europa heeft Nederland voorts, samen met het Verenigd
Koninkrijk, een presentatie over onderhavige materie verzorgd. Ook
hier werd de problematiek her- en erkend. Om uiteindelijk binnen de
Europese Unie te kunnen komen tot een verbeterde samenwerking op het
terrein van de drugssmokkel via de luchthavens door het niveau van
drugsbeveiliging beter op elkaar af te stemmen, verplaatsingseffecten
tussen luchthavens binnen de Europese Unie tegen te gaan en
multilaterale samenwerking met bron- en transito landen tot stand te
brengen, zal Nederland het initiatief nemen tot het organiseren van
een expert meeting. Hierbij zal de insteek allereerst zijn om binnen
de Europese Unie een gemeenschappelijke erkenning en draagvlak voor de
geconstateerde problematiek te creëren. Dit is een noodzakelijke
voorwaarde om in EU-verband te komen tot het treffen van adequate
maatregelen en tot multilaterale samenwerking met de belangrijkste
bron- en transitolanden.
c. Evaluatie
In de bijzondere noodvoorzieningen wordt thans ervaring opgedaan met
behandelregimes en werkwijzen, die afwijkend zijn van het reguliere
gevangeniswezen. Het gaat dan om zaken als het plaatsen van meer
gevangenen in een ruimte, en de inschakeling van particuliere
gevangenbewaarders. Ik heb het WODC verzocht ter zake een
evaluatiestudie uit te voeren, die mettertijd kan worden betrokken bij
de algemene evaluatie van de uitvoering van het Plan van aanpak.
d. Scanapparatuur voor personen
Zoals u reeds is medegedeeld vindt voortdurend en systematisch
onderzoek plaats naar de beschikbaarheid c.q. ontwikkeling van
scanapparatuur voor personen die binnen het juridisch kader op
vliegvelden kan worden ingezet. Het Nederlands Forensisch Instituut is
door mij belast met de uitvoering en coördinatie hiervan. Resultaten
van dit onderzoek hoop ik u in een volgend voortgangsbericht te kunnen
melden.
De Minister van Justitie,
22 apr 02 16:05