Ministerie van Verkeer en Waterstaat


http://www.minvenw.nl

MINVenW: afspraken over dijkteruglegging Lent bekrachtigd

Rijk, gemeente Nijmegen en Waterschap Rivierenland bekrachtigen afspraken over dijkteruglegging Lent

Staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag samen met de gemeente Nijmegen, het Waterschap Rivierenland en het Knooppunt Arnhem-Nijmegen de afspraken bekrachtigd over de dijkteruglegging bij Lent. De provincie Gelderland zal de overeenkomst later deze week tekenen. Ook zijn de handtekeningen gezet onder afspraken tussen het Rijk en de gemeente over een tweede oeververbinding bij Nijmegen.

De dijkteruglegging bij Lent is noodzakelijk omdat de Waalbocht bij Nijmegen een flessenhals vormt, die bij hoogwater de waterafvoer belemmert. Om de veiligheid van het gebied bij Nijmegen tijdens hoogwater te garanderen, is besloten om deze flessenhals te verwijderen. Dit besluit heeft grote en vertragende gevolgen gehad voor de reeds geplande en gestarte ontwikkeling van de VINEX-locatie Waalsprong. Volgens de nu getekende overeenkomst zal het Rijk de kosten van de dijkverlegging en de schade wegens de aanpassing van de VINEX-locatie Waalsprong op zich nemen. De overeenkomst is mede ondertekend door staatssecretaris Remkes van VROM.

In de tweede overeenkomst tussen de gemeente en het Rijk staan afspraken over een bijdrage van 90.756 miljoen euro (200 miljoen gulden) aan een nieuwe oeververbinding over de Waal voor het Waalsprong-, stedelijk en regionaal verkeer. De Waalbrug bij Nijmegen moet worden verlengd om een breder uiterwaardengebied te overbruggen. Een deel van het landhoofd (de aarden baan) zal worden afgegraven en door een brug op pijlers (aanbrug) worden vervangen. De bereikbaarheid van Nijmegen en de Waalsprong wordt tijdens het werk aan de dijk extra bemoeilijkt. Voor een duurzame verbetering van de bereikbaarheid van gemeente en regio tijdens en na afloop van de uitvoering stelt de minister van Verkeer en Waterstaat 90,756 miljoen euro beschikbaar. Deze nieuwe oeververbinding zal volgens plan begin 2007 gereed zijn, zodat aansluitend de dijkteruglegging van start kan gaan.De partners willen alle procedures en de bouw van de nieuwe oeververbinding in 2006 gereed hebben, zodat de dijk kan worden verlegd in de jaren 2007-2009.

Dijkteruglegging Veur-Lent
De vandaag getekende overeenkomst 'dijkteruglegging te Lent (gemeente Nijmegen)' is een vervolg op de eind vorig jaar gemaakte bestuurlijke afspraken. De overeenkomst regelt de wijze van voorbereiding en uitvoering van het plan, financiering en schadeafwikkeling. De nieuwe dijk zal landinwaarts worden aangelegd, maar de bestaande dijk zal voor een deel blijven liggen. Dat wordt een nieuw, bebouwd 'eiland' tussen afgegraven uiterwaarden. Het 'eiland' krijgt een hoogwatervrije verbinding over de nieuwe nevengeul met het vasteland. Andere bebouwing tussen de 'oude' en 'nieuwe' dijk zal worden gesloopt. Nieuwbouw in de Waalsprong die wijkt voor de dijk, wordt elders in het gebied gepleegd.

Rijkswaterstaat zal in nauwe samenwerking met het waterschap de milieu-effectrapportage voor de dijkteruglegging uitvoeren. Ook andere oplossingen dan het verleggen van de dijk worden daarbij onderzocht. Wanneer de MER-procedure uitwijst dat dijkteruglegging de beste oplossing is, zal hiervoor het plan hiervoor worden uitgewerkt, evenals het voorontwerp-bestemmingsplan en het herinrichtingsplan voor het uiterwaardengebied. De inrichting van het 'eiland' is een bevoegdheid van de gemeente, het ontwerp en de aanleg van de nieuwe dijk is de verantwoordelijkheid van het waterschap.

De schade die de gemeente en andere belanghebbenden hebben geleden door de vertraging en aanpassing van de Waalsprong, zal nog nader worden vastgesteld en binnen één jaar door Verkeer en Waterstaat worden vergoed. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over de planschade.

Voor verdere informatie:

Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Wim van der Weegen 070-3517044

Gemeente Nijmegen,
Wijnand Kok, 024-3299142

Waterschap Rivierenland
Inge Lucas, 0481-367145

22 apr 02 14:55