Ministerie van Verkeer en Waterstaat
http://www.minvenw.nl
MINVenW: afspraken over dijkteruglegging Lent bekrachtigd
Rijk, gemeente Nijmegen en Waterschap Rivierenland bekrachtigen
afspraken over dijkteruglegging Lent
Staatssecretaris De Vries van Verkeer en Waterstaat heeft vandaag
samen met de gemeente Nijmegen, het Waterschap Rivierenland en het
Knooppunt Arnhem-Nijmegen de afspraken bekrachtigd over de
dijkteruglegging bij Lent. De provincie Gelderland zal de overeenkomst
later deze week tekenen. Ook zijn de handtekeningen gezet onder
afspraken tussen het Rijk en de gemeente over een tweede
oeververbinding bij Nijmegen.
De dijkteruglegging bij Lent is noodzakelijk omdat de Waalbocht bij
Nijmegen een flessenhals vormt, die bij hoogwater de waterafvoer
belemmert. Om de veiligheid van het gebied bij Nijmegen tijdens
hoogwater te garanderen, is besloten om deze flessenhals te
verwijderen. Dit besluit heeft grote en vertragende gevolgen gehad
voor de reeds geplande en gestarte ontwikkeling van de VINEX-locatie
Waalsprong. Volgens de nu getekende overeenkomst zal het Rijk de
kosten van de dijkverlegging en de schade wegens de aanpassing van de
VINEX-locatie Waalsprong op zich nemen. De overeenkomst is mede
ondertekend door staatssecretaris Remkes van VROM.
In de tweede overeenkomst tussen de gemeente en het Rijk staan
afspraken over een bijdrage van 90.756 miljoen euro (200 miljoen
gulden) aan een nieuwe oeververbinding over de Waal voor het
Waalsprong-, stedelijk en regionaal verkeer. De Waalbrug bij Nijmegen
moet worden verlengd om een breder uiterwaardengebied te overbruggen.
Een deel van het landhoofd (de aarden baan) zal worden afgegraven en
door een brug op pijlers (aanbrug) worden vervangen. De bereikbaarheid
van Nijmegen en de Waalsprong wordt tijdens het werk aan de dijk extra
bemoeilijkt. Voor een duurzame verbetering van de bereikbaarheid van
gemeente en regio tijdens en na afloop van de uitvoering stelt de
minister van Verkeer en Waterstaat 90,756 miljoen euro beschikbaar.
Deze nieuwe oeververbinding zal volgens plan begin 2007 gereed zijn,
zodat aansluitend de dijkteruglegging van start kan gaan.De partners
willen alle procedures en de bouw van de nieuwe oeververbinding in
2006 gereed hebben, zodat de dijk kan worden verlegd in de jaren
2007-2009.
Dijkteruglegging Veur-Lent
De vandaag getekende overeenkomst 'dijkteruglegging te Lent (gemeente
Nijmegen)' is een vervolg op de eind vorig jaar gemaakte bestuurlijke
afspraken. De overeenkomst regelt de wijze van voorbereiding en
uitvoering van het plan, financiering en schadeafwikkeling.
De nieuwe dijk zal landinwaarts worden aangelegd, maar de bestaande
dijk zal voor een deel blijven liggen. Dat wordt een nieuw, bebouwd
'eiland' tussen afgegraven uiterwaarden. Het 'eiland' krijgt een
hoogwatervrije verbinding over de nieuwe nevengeul met het vasteland.
Andere bebouwing tussen de 'oude' en 'nieuwe' dijk zal worden
gesloopt. Nieuwbouw in de Waalsprong die wijkt voor de dijk, wordt
elders in het gebied gepleegd.
Rijkswaterstaat zal in nauwe samenwerking met het waterschap de
milieu-effectrapportage voor de dijkteruglegging uitvoeren. Ook andere
oplossingen dan het verleggen van de dijk worden daarbij onderzocht.
Wanneer de MER-procedure uitwijst dat dijkteruglegging de beste
oplossing is, zal hiervoor het plan hiervoor worden uitgewerkt,
evenals het voorontwerp-bestemmingsplan en het herinrichtingsplan voor
het uiterwaardengebied. De inrichting van het 'eiland' is een
bevoegdheid van de gemeente, het ontwerp en de aanleg van de nieuwe
dijk is de verantwoordelijkheid van het waterschap.
De schade die de gemeente en andere belanghebbenden hebben geleden
door de vertraging en aanpassing van de Waalsprong, zal nog nader
worden vastgesteld en binnen één jaar door Verkeer en Waterstaat
worden vergoed. Daarnaast zijn er afspraken gemaakt over de
planschade.
Voor verdere informatie:
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Wim van der Weegen 070-3517044
Gemeente Nijmegen,
Wijnand Kok, 024-3299142
Waterschap Rivierenland
Inge Lucas, 0481-367145
22 apr 02 14:55