AutoRai
22-4-2002
Suzuki Liana nu ook als sedan
Suzuki introduceert na de vijfdeurs-Liana nu ook een sedan-uitvoering
van het model.
De Suzuki Liana Sedan de naam is een afkorting van Life In A New Age,
ofwel leven in een nieuw tijdperk is een stijlvolle auto. De nieuw
ontworpen lijnen maken van de auto een harmonieus geheel. Maar niet
alleen het uiterlijk maakt de Liana Sedan uniek. Het is ook een auto
met veel praktische toepassingen. De Liana Sedan is daardoor de
perfecte aanvulling op het veelzijdige gamma van Suzuki. Deze aanwinst
betekent dat Suzuki een nog grotere doelgroep tot zijn potentiële
klantenkring mag gaan rekenen.
Het eerste wat de bestuurder opvalt aan de Liana Sedan is de
makkelijke instap. Dankzij de hoge daklijn is diep bukken om in de
auto te komen verleden tijd. De stoelen helpen het lichaam ook een
handje. Deze zijn namelijk iets hoger gepositioneerd dan gebruikelijk
bij een personenauto en verschaffen daardoor een ideale en natuurlijke
zitpositie. Ruim voldoende hoofdruimte blijft door het hoge dak ook
gewaarborgd.
De grote, ver naar voren doorlopende ruit zorgt voor een goed zicht op
de weg en geeft daarnaast de inzittenden ook een gevoel van ruimte.
Kenmerkend voor de Liana in vijfdeursversie, en nu ook voor de Sedan,
is het dashboard met digitale meters. Wat betreft de afwerking van het
dashboard is deze futuristische toepassing een mooie punt op de i. Het
dashboard is overzichtelijk vormgegeven en voorzien van verschillende
handige opbergvakken. De consequente lijnvoering maakt van de
verschillende dashboard-elementen een mooi, afgewerkt geheel.
Een temperamentvolle motor met een inhoud van 1.6 liter vormt het kloppend hart van de Liana Sedan. Een vermogen van 76kw/103pk verzekert de bestuurder van een soepele acceleratie. Suzuki heeft gebruiksvriendelijkheid vooropgesteld. De versnellingsbak schakelt licht en de koppeling grijpt soepel aan. De besturing vergt niet de minste moeite dankzij de fijne stuurbekrachtiging. In bochten helt de carrosserie nauwelijks over. De automaat is tegen meerprijs leverbaar.
De Sedan is speciaal ontworpen voor mensen die een voorkeur hebben
voor een auto met een van het passagierscompartiment gescheiden
bagageruimte. De ontwerpers van Suzuki hebben daarom alles in het werk
gesteld om de kofferbak zo functioneel mogelijk te maken. Wat te
denken van een inhoud van liefst 447 liter (VDA-norm). Bovendien is de
kofferbak lekker diep en heeft hij een hoog kofferdeksel, waardoor
forse voorwerpen er probleemloos in passen. Is er extra ruimte nodig?
Even de achterbank neerklappen (in twee delen) en er ontstaat een zee
aan ruimte. Dat gaat overigens in een oogwenk.
De Sedan staat als GLX-uitvoering aan de top van de Liana-familie, wat
betekent dat hij heel compleet is. Een anti-blokkeerremsysteem (ABS),
een elektronische remkrachtverdeler (EBD) en een airbag voor
bestuurder en passagier maken deel uit van de standaarduitrusting. De
veiligheid is dus dik voor elkaar.
Dat geldt ook voor de luxe. Zo beschikt de Sedan over elektrisch
bedienbare ramen voor en achter, centrale deurvergrendeling met
afstandsbediening, een digitaal klokje, regelbare interval op
ruitenwissers, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel en in hoogte
verstelbaar stuurwiel. Als optie is een elektronisch gestuurde
viertrapsautomaat met lock-up leverbaar.
In april staat de Suzuki Liana Sedan bij de dealer. De prijs van deze
veelzijdige auto bedraagt Euro 15.899,-. De Sedan met automaat kost
Euro 17.349,-.