AutoRai

22-4-2002

Suzuki Liana nu ook als sedan

Suzuki introduceert na de vijfdeurs-Liana nu ook een sedan-uitvoering van het model.

De Suzuki Liana Sedan de naam is een afkorting van Life In A New Age, ofwel leven in een nieuw tijdperk is een stijlvolle auto. De nieuw ontworpen lijnen maken van de auto een harmonieus geheel. Maar niet alleen het uiterlijk maakt de Liana Sedan uniek. Het is ook een auto met veel praktische toepassingen. De Liana Sedan is daardoor de perfecte aanvulling op het veelzijdige gamma van Suzuki. Deze aanwinst betekent dat Suzuki een nog grotere doelgroep tot zijn potentiële klantenkring mag gaan rekenen.

Het eerste wat de bestuurder opvalt aan de Liana Sedan is de makkelijke instap. Dankzij de hoge daklijn is diep bukken om in de auto te komen verleden tijd. De stoelen helpen het lichaam ook een handje. Deze zijn namelijk iets hoger gepositioneerd dan gebruikelijk bij een personenauto en verschaffen daardoor een ideale en natuurlijke zitpositie. Ruim voldoende hoofdruimte blijft door het hoge dak ook gewaarborgd.

De grote, ver naar voren doorlopende ruit zorgt voor een goed zicht op de weg en geeft daarnaast de inzittenden ook een gevoel van ruimte. Kenmerkend voor de Liana in vijfdeursversie, en nu ook voor de Sedan, is het dashboard met digitale meters. Wat betreft de afwerking van het dashboard is deze futuristische toepassing een mooie punt op de i. Het dashboard is overzichtelijk vormgegeven en voorzien van verschillende handige opbergvakken. De consequente lijnvoering maakt van de verschillende dashboard-elementen een mooi, afgewerkt geheel.

Een temperamentvolle motor met een inhoud van 1.6 liter vormt het kloppend hart van de Liana Sedan. Een vermogen van 76kw/103pk verzekert de bestuurder van een soepele acceleratie. Suzuki heeft gebruiksvriendelijkheid vooropgesteld. De versnellingsbak schakelt licht en de koppeling grijpt soepel aan. De besturing vergt niet de minste moeite dankzij de fijne stuurbekrachtiging. In bochten helt de carrosserie nauwelijks over. De automaat is tegen meerprijs leverbaar.

De Sedan is speciaal ontworpen voor mensen die een voorkeur hebben voor een auto met een van het passagierscompartiment gescheiden bagageruimte. De ontwerpers van Suzuki hebben daarom alles in het werk gesteld om de kofferbak zo functioneel mogelijk te maken. Wat te denken van een inhoud van liefst 447 liter (VDA-norm). Bovendien is de kofferbak lekker diep en heeft hij een hoog kofferdeksel, waardoor forse voorwerpen er probleemloos in passen. Is er extra ruimte nodig? Even de achterbank neerklappen (in twee delen) en er ontstaat een zee aan ruimte. Dat gaat overigens in een oogwenk.

De Sedan staat als GLX-uitvoering aan de top van de Liana-familie, wat betekent dat hij heel compleet is. Een anti-blokkeerremsysteem (ABS), een elektronische remkrachtverdeler (EBD) en een airbag voor bestuurder en passagier maken deel uit van de standaarduitrusting. De veiligheid is dus dik voor elkaar.

Dat geldt ook voor de luxe. Zo beschikt de Sedan over elektrisch bedienbare ramen voor en achter, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, een digitaal klokje, regelbare interval op ruitenwissers, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel en in hoogte verstelbaar stuurwiel. Als optie is een elektronisch gestuurde viertrapsautomaat met lock-up leverbaar.

In april staat de Suzuki Liana Sedan bij de dealer. De prijs van deze veelzijdige auto bedraagt Euro 15.899,-. De Sedan met automaat kost Euro 17.349,-.