Programmabureau CIC
Reacties op Multimedia: het gezicht van de toekomst (2)
Arnold Smeulders, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam:
Multimedia raakt zijn spruitjeslucht kwijt.
Veel waardering voor het NGS
Multimedia en het dagelijks leven
Nationaal 'Center of Excellence'
Brokerage event 'Business on Broadway'
Veel waardering voor het NGS
Ik heb veel waardering voor het Next generation scenario Multimedia,
zegt Arnold Smeulders, hoogleraar aan de Universiteit van Amsterdam.
Ik deel de visie dat multimedia veel groter en belangrijker wordt dan
de reputatie die het tot nu toe vaak heeft: de reputatie dat het
vooral een toepassing is voor computerspelletjes. Met dit scenario
raakt het begrip multimedia eindelijk zijn spruitjeslucht kwijt.
Multimedia en het dagelijks leven
Eén van de zaken uit het scenario die Smeulders aanspreekt, is dat er
wordt geschetst hoe multimedia in het dagelijks leven zal worden
opgenomen. Door de steeds groter wordende capaciteit van de netwerken
zal electronische informatie steeds vaker de vorm krijgen van beelden,
geluid en vrije taal. En dat is precies wat mensen willen: wij willen
zien, spreken en horen. Ik zie ook binnen vijf jaar electronische
zakenbrieven ontstaan met stukjes video en geluid. Al die
netwerkcapaciteit die eraan komt krijg je eigenlijk ook alleen maar
gevuld met plaatjes en video - met geschreven tekst lukt je dat echt
niet.
Nationaal 'Center of Excellence'
Met de aanbeveling uit het scenario om een nationaal center of
excellence te vormen is Smeulders het van harte eens. We moeten in
Nederland de krachten bundelen, anders worden we afhankelijk van
ontwikkelingen uit het buitenland van wat Bill Gates nu weer verzint.
Zon nationaal centrum zou zich bezig moeten houden met de ontwikkeling
van showcases, waarbij iedereen vervolgens zelf ziet hoe die nieuwe
zaken in de eigen bedrijfsvoering geïncorporeerd kunnen worden.
Brokerage event 'Business on Broadway'
Smeulders hoopt dat er veel verschillende soorten bedrijven meedoen
aan de komende brokerage Business on Broadway. De kleine innovatieve
multimediabedrijven, maar ook de enablers: de IT-industrie. Eigenlijk
vind ik dat de grote Nederlandse IT-bedrijven het onderwerp multimedia
hebben laten liggen. Al zijn ze nu bezig met een inhaalslag. Verder
verwacht ik op de brokerage ook informatie-verhandelaars, zoals
uitgeverijen. En tenslotte zullen er ook vertegenwoordigers zijn van
grote bedrijven voor wie multimedia geen core business is, maar die
wel inzien dat multimedia van groot belang kan zijn voor hun interne
communicatie en voor de communicatie met hun klanten.