PERSBERICHT - 18 APRIL 2002

Landelijke campagne tegen de nieuwe publiekstrekkers

Attractiewereld zet aanval in op concurrentie

De Nederlandse attractiewereld (pretparken, dierentuinen en musea) gaat in de aanval tegen de nieuwe concurrenten, zoals meubelboulevards, tuincentra en andere vormen van funshopping.

Maandag start in samenwerking met Toerisme Recreatie Nederland (TRN) in de 50-jarige Efteling een landelijke campagne, waarna ons land wekenlang in de ban zal zijn van het Nationaal Attractie-spel.

Tijdens deze startbijeenkomst zal in aanwezigheid van ruim zeshonderd basisscholieren uit het hele land het speciaal door Paul van Loon geschreven boek `De Magische Attractie-toer' worden gedoopt. Het is de bedoeling dat deze campagne, net als de Boekenweek, een jaarlijkse traditie wordt.

Onder druk
"Het probleem is dat de vrije tijd van de Nederlander meer en meer onder druk komt te staan", aldus een woordvoerder van TRN. "De mensen hebben wel genoeg geld voor daguitjes, maar de concurrentie naast de attractieparken, de dierentuinen en de musea is enorm toegenomen".

Volgens TRN zijn het niet alleen de bezoeken aan meubelboulevards, die meer en meer als een uitje worden beschouwd. Ook tuincentra en grote winkelcentra trekken steeds meer recreatieve klanten. "Als de Nederlander een keer voor iets anders kiest, dan heeft hij gewoon geen tijd meer om naar de overige attractiepunten te gaan". Het bezoek aan de reguliere attractieparken en dierentuinen is mede daardoor de afgelopen jaren gestabiliseerd. Met de nieuwe, landelijke campagne Nederland Attractieland wordt geprobeerd de klanten vast te houden.

Uniek

Jaarlijks trekken de pretparken, dierentuinen en musea in Nederland ruim 45 miljoen bezoekers. Dat betekent dat elke Nederlander bijna drie keer per jaar zo'n dagevenement bezoekt. Vaststaat verder dat qua attractiedichtheid Nederland heel hoog scoort en dat het aanbod daardoor uniek is te noemen.

Aan de campagne werkt een groot aantal van de belangrijkste Nederlandse attracties mee. Kinderen moeten in dit concept verzamelkaarten met een magische code ophalen bij de VVV's en later op andere (nu nog geheime) plaatsen.

Vragen
Via internet (www.attractiespel.nl) en telefoon (0909 288 7228) kunnen daarmee vragen over De Magische Attractie-toer worden opgevraagd. "We hebben welbewust voor plekken gekozen waar heel veel publiek komt, voornamelijk kinderen met hun ouders". De slotmanifestatie zal tijdens een soort Nationaal Attractieweekend op 22 en 23 juni in alle deelnemende parken plaatsvinden.

TRN is ervan overtuigd dat de campagne een succes zal worden, zeker ook omdat er dit seizoen in een groot aantal attractieparken en dierentuinen veel nieuwe dingen zijn te bezoeken. "Nederlanders gaan er graag naartoe, zo weten we, en met deze campagne willen we bereiken dat dat zo blijft".