PERSBERICHT - 18 APRIL 2002
Landelijke campagne tegen de nieuwe publiekstrekkers
Attractiewereld zet aanval in op concurrentie
De Nederlandse attractiewereld (pretparken, dierentuinen en musea)
gaat in de aanval tegen de nieuwe concurrenten, zoals
meubelboulevards, tuincentra en andere vormen van funshopping.
Maandag start in samenwerking met Toerisme Recreatie Nederland (TRN) in de 50-jarige Efteling een landelijke campagne, waarna ons land wekenlang in de ban zal zijn van het Nationaal Attractie-spel.
Tijdens deze startbijeenkomst zal in aanwezigheid van ruim zeshonderd
basisscholieren uit het hele land het speciaal door Paul van Loon
geschreven boek `De Magische Attractie-toer' worden gedoopt. Het is de
bedoeling dat deze campagne, net als de Boekenweek, een jaarlijkse
traditie wordt.
Onder druk
"Het probleem is dat de vrije tijd van de Nederlander meer en meer
onder druk komt te staan", aldus een woordvoerder van TRN. "De mensen
hebben wel genoeg geld voor daguitjes, maar de concurrentie naast de
attractieparken, de dierentuinen en de musea is enorm toegenomen".
Volgens TRN zijn het niet alleen de bezoeken aan meubelboulevards, die meer en meer als een uitje worden beschouwd. Ook tuincentra en grote winkelcentra trekken steeds meer recreatieve klanten. "Als de Nederlander een keer voor iets anders kiest, dan heeft hij gewoon geen tijd meer om naar de overige attractiepunten te gaan". Het bezoek aan de reguliere attractieparken en dierentuinen is mede daardoor de afgelopen jaren gestabiliseerd. Met de nieuwe, landelijke campagne Nederland Attractieland wordt geprobeerd de klanten vast te houden.
Uniek
Jaarlijks trekken de pretparken, dierentuinen en musea in Nederland
ruim 45 miljoen bezoekers. Dat betekent dat elke Nederlander bijna
drie keer per jaar zo'n dagevenement bezoekt. Vaststaat verder dat qua
attractiedichtheid Nederland heel hoog scoort en dat het aanbod
daardoor uniek is te noemen.
Aan de campagne werkt een groot aantal van de belangrijkste
Nederlandse attracties mee. Kinderen moeten in dit concept
verzamelkaarten met een magische code ophalen bij de VVV's en later op
andere (nu nog geheime) plaatsen.
Vragen
Via internet (www.attractiespel.nl) en telefoon (0909 288 7228) kunnen
daarmee vragen over De Magische Attractie-toer worden opgevraagd. "We
hebben welbewust voor plekken gekozen waar heel veel publiek komt,
voornamelijk kinderen met hun ouders". De slotmanifestatie zal tijdens
een soort Nationaal Attractieweekend op 22 en 23 juni in alle
deelnemende parken plaatsvinden.
TRN is ervan overtuigd dat de campagne een succes zal worden, zeker
ook omdat er dit seizoen in een groot aantal attractieparken en
dierentuinen veel nieuwe dingen zijn te bezoeken. "Nederlanders gaan
er graag naartoe, zo weten we, en met deze campagne willen we bereiken
dat dat zo blijft".