Vereniging Milieudefensie


Gezamenlijk persbericht van Milieudefensie,
Stichting Natuur en Milieu, Platform Leefmilieu
Regio Schiphol en Milieufederatie Noord-Holland

Eerste Kamer moet vasthouden aan zorgvuldige besluitvorming Wet Luchtvaart

Milieu- en bewonersorganisaties: oproep Netelenbos aan senaat ongepast

Amsterdam, 22 april 2002 --- De wijze waarop minister Netelenbos de Eerste Kamer nu onder druk zet over de Wet Luchtvaart, is ongepast. Dat stellen Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu, Platform Leefmilieu Regio Schiphol en Milieufederatie Noord-Holland in reactie op de smeekbrief die Netelbos vrijdag aan de Kamer stuurde. Netelenbos heeft de impasse rond de besluitvorming van de milieuregels voor de vijfde baan op Schiphol aan zichzelf te danken.

Minister Netelenbos negeerde stelselmatig alle kritiek, ook van diverse deskundige commissies, op de slappe milieuregels die zij voorstelt in de nieuwe Luchtvaartwet. Ze speelde hoog spel en weigerde tegemoet te komen aan de wens van de Eerste Kamer om de wet opnieuw voor advies voor te leggen aan de Raad van State. Ook weigert ze normen op te nemen om mensen die verder weg wonen van Schiphol te beschermen tegen geluidsoverlast, zoals de Eerste Kamer wil.

De milieu- en bewonersorganisaties willen dat de milieuregels in de wet worden aangescherpt en dat de rechtsbescherming voor burgers in de wet goed wordt geregeld. Zo moet de toezegging van Netelenbos voor meer geluidhandhavingspunten nu al in de wet worden vastgelegd, en niet pas over een paar jaar zoals de minister wil. De senaat vroeg duidelijkheid over deze punten, maar heeft nooit een bevredigend antwoord van de minister gekregen. Daarop bestempelden de verkeerswoordvoerders de Wet Luchtvaart als controversieel. Terecht, aldus de milieu- en bewonersorganisaties. Zij rekenen erop dat de fractievoorzitters hun besluit morgen bevestigen en niet toegeven aan de druk van de minister.

Vijfde baan schadelijk voor milieu en omwonenden De organisaties bestrijden de suggestie die wordt gewekt door Schiphol dat de vijfde baan milieuwinst zou opleveren. De baan is bedoeld om extra capaciteit mogelijk te maken, en niet om het milieu te dienen. De baan moet een groei mogelijk maken tot zeker 600.000 vluchten, tegen 430.000 nu. Dat levert extra vervuiling, gevaar en lawaai op, zoals het RIVM ook heeft aangetoond. De milieu- en bewonersorganisaties erkennen dat er tijdelijk minder herrie zal zijn in bepaalde gebieden, maar constateren dat bij de voortgaande groei van het aantal vluchten de herrie terugkeert in Aalsmeer, Buitenveldert, Amstelveen en Amsterdam centrum. Ook het gevaar van crashes boven woongebieden neemt toe.

De milieu- en bewonersorganisaties verbazen zich er verder over dat de besluitvorming in de Tweede Kamer over de uitvoeringsbesluiten die bij de Luchtvaartwet horen, gewoon doorgaat. Aanstaande woensdag worden de uitvoeringsbesluiten in de Tweede Kamer behandeld. De organisaties zouden het logisch vinden als de invulling van de wet pas plaatsvindt als het kader duidelijk is. Dat is nog lang niet het geval.

###