Ingezonden persbericht
Merendeel gemeenten haalt overheidsnorm niet voor elektronische dienstverlening aan burgers
Utrecht, 22 april 2002 - Nederlandse gemeenten lopen ver achter met de
ontwikkeling van elektronische dienstverlening aan de burger. De norm van
de centrale overheid - eind 2002 moet minstens een kwart van de publieke
dienstverlening via elektronische weg verlopen - zou op dit moment door
slechts één op de twaalf gemeenten (8 procent) gehaald worden. De
meerderheid van de gemeenten (57 procent) zegt zelfs deze norm ´bij lange
na´ niet te zullen halen. Dit blijkt uit onderzoek van Giarte Research in
opdracht van Novell onder 97 gemeenten.
Het actieprogramma ´Elektronische Overheid´ is door demissionair minister
Rogier van Boxtel in 1998 aan de Tweede Kamer gepresenteerd. In dit
actieprogramma is de doelstelling vastgelegd de publieke sector
efficiënter, effectiever en klantvriendelijker te laten functioneren door
de toepassing van informatie- en communicatietechnologie. Hieraan is de
norm gekoppeld eind 2002 minstens een kwart van de publieke dienstverlening
langs elektronische weg af te handelen. Het onderzoek van Novell en Giarte
Research laat echter zien dat het merendeel van de gemeenten hier helemaal
niet klaar voor is. Dit staat in schril contrast met de verklaring van Van
Boxtel tijdens het begin dit jaar gehouden congres Overheidsloket 2000 dat
deze doelstelling al zou zijn gehaald.
Uit het onderzoek blijkt dat ´e-government´ door ruim de helft (55 procent)
van alle gemeenten hoog op de politieke en bestuurlijke agenda staat. Een
iets kleiner percentage (41 procent) geeft aan het onderwerp positief te
benaderen. Dit leidt tot de conclusie dat er bijna geen gemeente meer te
vinden is die dit onderwerp niet in enigerlei vorm heeft omarmd.
De manier waarop ´e-government´ politiek, ict- of beleidsmatig wordt
ingebed in de organisatie verschilt echter nogal. De meeste gemeenten,
bijna tweederde, hebben de doelstelling om elektronische diensten aan te
bieden opgenomen in het ICT beleidsplan. In iets meer dan de helft van de
gevallen worden de doelstellingen ook onderschreven door de lokale
politiek, of zijn ze verwerkt in een ambtelijk beleidsplan. Slechts iets
meer dan een kwart van de gemeenten adresseert dit onderwerp beleidsmatig
op alle drie de niveaus.
Voornaamste struikelblok bij de technische invoering, lijkt de te volgen
strategie voor het toegankelijk maken van de back-office systemen. Het
besef dat de diverse achterliggende systemen uiteindelijk toegankelijk
moeten worden gemaakt is overal aanwezig. Echter in de meeste gevallen is
hier nog niet aan begonnen. Een belangrijke oorzaak kan worden gevonden in
het feit dat in 59 procent van de gevallen nog geen besluit genomen is over
de te volgen strategie. Dit terwijl bij de meeste gemeenten de
infrastructuur voldoende is toegerust om elektronische diensten aan te
bieden, aldus het onderzoek.
E-government is bovenal ook een organisatieveranderingsproces. Maar slechts
een vijfde van de ondervraagden verklaart dat er organisatorische
aanpassingen zijn geweest om beter elektronische diensten te kunnen
verlenen, terwijl ongeveer hetzelfde aantal zegt dat dit niet het geval is
geweest. Iets meer dan de helft van de respondenten antwoordt dat de
organisatie weliswaar nog niet is aangepast, maar dat dit waarschijnlijk op
termijn nog wel zal moeten gaan gebeuren.
In de praktijk blijkt niet zo zwaar aan de relevantie van
organisatieveranderingen getild te worden. Op de vraag of er een
organisatie-analyse is gemaakt vóórdat men met de technische implementatie
van elektronische dienstverlening begon, antwoordt 40 procent ontkennend,
terwijl een kwart zegt hierop geen zicht te hebben. Slechts 12 procent
antwoordt dat zaken als proces, structuur en cultuur uitgebreid in kaart
zijn gebracht, en bijna een derde dat men dergelijke onderwerpen 'min of
meer' geïnventariseerd heeft.
Over Giarte Research
Giarte Research, onderdeel van Giarte Media Group, is een research bureau
dat gericht is op vraagstukken op het snijvlak van informatietechnologie en
business. Door opbouw van fysieke en online communities van besluitvormers
en experts is Giarte in staat inzichten te bundelen en nieuwe kennis te
vergaren voor zowel topmanagers als de IT-sector.
Over Novell
Novell en haar divisie voor eServices, Cambridge Technologie Partners,
helpen organisaties bij het succesvol integreren en efficiënt toepassen van
netwerken. Hiertoe beschikt Novell over kostenbesparende e-governement
oplossingen en bewezen Net services software. Hiermee vindt de integratie
van de back-office plaats met alle typen netwerken: internet, intranet en
extranet. Dit kan veilig, zonder grootschalig ingrijpen en met behoud van
de bestaande besturingssystemen.
Novell's Net services software vormt het fundament van "one Net" - één
wereldwijd netwerk dat nieuwe applicaties en nieuwe vormen van zakendoen
ondersteunt. Om te komen tot complete Net-oplossingen combineert Novell
haar Net services software met strategische allianties en wereldwijde
channel-, consultancy-, educatie- en technische support-programma's.