AutoRai
19-4-2002
Avantime breidt aanbod uit met 2.0 turbo 16v benzinemotor en
2.2 dCi 16v turbodiesel met common rail
De Renault Avantime werd eind 2001 in Frankrijk op de markt gebracht
en vanaf begin dit jaar ook in de belangrijkste Europese landen,
waaronder Nederland. Het is een nieuw concept auto dat comfort en
rijplezier met elkaar combineert.
De Avantime is een coupé met een avant-gardistische stijl en
vormgeving die de innoverende ontwerptraditie van het merk Renault
volgt en zijn gebruikers uitnodigt om lange reizen te maken en daarvan
optimaal te genieten. De Avantime werd destijds bij de lancering
aangeboden met een 3.0 V6 24v motor gekoppeld aan een handgeschakelde
6-versnellingsbak en breidt nu het aanbod uit met twee
viercilindermotoren, de 2.0 16v turbobenzinemotor en de 2.2 16v dCi
turbodieselmotor met common rail. Bovendien is de 3.0 V6 24v versie nu
verkrijgbaar in combinatie met de pro-actieve 5-trapsautomaat. Met de
introductie van het nieuwe uitrustingsniveau Expression, gecombineerd
met de viercilindermotoren, kan er voortaan een Avantime gereden
worden vanaf 35.000 euro incl. BTW.
Avantime, een nieuw coupéconcept
De Avantime geeft het coupéconcept een nieuwe dimensie en een nieuwe
kijk op reizen in de auto. Hij onderscheidt zich met name door zijn
innovatieve vormgeving: een ontbrekende middenstijl, een zichtbare
aluminium bovenbouw, dubbelscharnierende portieren en het grootste
glazen, panoramische schuifdak op de markt. Dit vernieuwende
coupéconcept met een innovatieve vormgeving maakt het voor de Avantime
mogelijk om prestaties te bieden die uniek zijn voor een coupé.
Ruimte, licht en zicht naar buiten zijn nieuwe begrippen voor het
coupé-segment. Ook de combinatie van de exclusieve en persoonlijke
interieurambiance met de luxueuze comfortuitrustingen onderscheiden de
Avantime van zijn concurrenten.
De Avantime is bedoeld voor echte topsegment klanten en voldoet daarom
aan de basisnormen van dit segment technische en mechanische
prestaties, actieve en passieve veiligheid, betrouwbaarheid en
zichtbare kwaliteit waarbij hij zijn eigen sterke persoonlijkheid
behoudt.
Een uitgebreid motorengamma
Plezierig reizen combineren met dynamisch rijden, dat is de filosofie
achter de Avantime. Meer nog dan naar ultiem vermogen is er gestreefd
naar souplesse en rijplezier. De Avantime werd bij de introductie op
de markt gebracht met de 3.0 V6 24v motor gekoppeld aan de
handgeschakelde 6-versnellingsbak en breidt nu het gamma uit met de
komst van twee nieuwe viercilindermotoren, de 2.0 16v turbo
benzinemotor en de 2.2 dCi 16v turbodieselmotor met common rail.
Bovendien is de 3.0 V6 24v motor voortaan verkrijgbaar in combinatie
met de pro-actieve 5-trapsautomaat.
Een nieuwe 2.0 16v turbomotor voor meer rijplezier en een lager
brandstofverbruik
Deze nieuwe viercilinder 2.0 turbomotor met 16 kleppen is gebaseerd op
de 2.0 16v motor F4R en biedt een comfortabel vermogen van 165 pk (120
kW) en een constant koppel van 250 Nm tussen de 2.000 en 4.250 t/min,
dankzij de speciale aandacht die werd besteed aan de turbocompressor.
Met deze door Renault ontwikkelde turbocompressor wordt het rijcomfort
van een atmosferische motor van 2.5 liter geboden en wordt het
brandstofverbruik met 15 tot 20% verlaagd bij gemengd gebruik volgens
Europese normen. De turbocompressor kenmerkt zich met name door een
turbo met dubbele inlaat (Twin Scroll). Gecombineerd met een
compressieverhouding die hoog is voor een turbomotor (9.5/1) zorgt dit
voor een hoger rendement en een lagere uitstoot.
Zoals bekend verbetert deze nieuwe techniek het rendement, terwijl het aanzuigen van verbrande gassen wordt beperkt dankzij de aansluiting van cilinder 1 en 4 op de eerste inlaat van de turbine en van cilinder 2 en 3 op de tweede inlaat. Het klassieke probleem van de wisselwerking tussen cilinders bij de uitlaat (bijvoorbeeld: aanzuigen in cilinder 1 - die bijna leeg was met uitlaatgassen van cilinder 3, die net begint met legen) wordt zo voorkomen, wat zorgt voor een betere vulling met zuivere lucht. Deze nieuwe generatie turbos bevat een aantal aanzienlijke ontwikkelingen waarmee hij onder de meest extreme omstandigheden kan werken, dankzij koeling met water en met olie. Zo wordt de turbo ook na het uitzetten van het contact nog de nodige tijd gekoeld door een elektrische pomp om thermische overbelasting, die schade kan aanrichten, te vermijden. Bij volledige belasting bereikt de turbo werkingstemperaturen van rond de 1.000 C° en rotatiesnelheden van meer dan 190.000 t/min. Het huis van de Twin Scroll turbo, het uitlaatspruitstuk en de kleppen zijn vervaardigd uit staal dat tegen zeer hoge temperaturen bestand is.
Door het hogere koppel in de lage toerentallen dat zo verkregen is,
sluiten de overbrengingsverhoudingen beter op elkaar aan, waardoor het
brandstofverbruik omlaag wordt gebracht. Meer dan 70 motoronderdelen
zijn verstevigd (ontwikkeling van de geometrie of de materialen)
vergeleken met de atmosferische versie. Zo zijn de drijfstangen en
zuigers vernieuwd, zijn de kleppen uitgevoerd in nimonicum en het
turbinehuis in roestvast staal. Op akoestisch gebied zorgt het dubbele
vliegwiel voor minder geluid bij de aandrijflijn. Ook de gewijzigde
timingdiagrammen en een speciale spanner voor de distributieriem
zorgen voor een beperking van hinderlijke motorgeluiden. Met deze 2.0
16v turbomotor laat de Avantime een gemiddeld brandstofverbruik bij
gemengd gebruik zien van slechts 9,2 l/100 km en voldoet hij aan de
Euro 2000 emissienorm (Euro 3). Hij voldoet ook aan de IF 05 norm (D4
in Duitsland).
Deze nieuwe motor zal in eerste instantie worden gekoppeld aan de
handgeschakelde 6-versnellingsbak die al leverbaar is op de V6 motor.
Deze 2.0 16v turbomotor zal later ook leverbaar zijn met de
pro-actieve 5-trapsautomaat met sequentiële bediening.
Een krachtige en zuinige turbodieselmotor met common rail
De 2.2 16v dCi turbodieselmotor (G9T) wordt nog vóór de zomer in
Frankrijk op de markt gebracht en is overgenomen van de Laguna en de
Vel Satis. Met een vermogen van 150 pk bij 4.000 t/min (110 kW) en een
ruim koppel van 320 Nm vanaf 1.750 t/min levert deze motor rijcomfort
op hoog niveau, een uiterst stille motor en een beperkt
brandstofverbruik. De commonrail wordt van brandstof voorzien door
middel van een nieuwe inspuitpomp met variabele opbrengst, de Bosch
CP3, die exact de benodigde hoeveelheid brandstof inspuit. De
aluminium cilinderkop beschikt over aparte inlaatkanalen voor iedere
klep. De commonrail inspuiting wordt aangevuld met een multilamellen
variabele turbo die pneumatisch aangestuurd wordt door een klep met
een variabel dutycycle signaal.
Op het gebied van akoestiek zorgen balansassen in het motorblok voor
aanzienlijk minder lawaai en vibraties bij hoge toerentallen, eigen
aan de architectuur met de vier in lijn opgestelde cilinders. Tevens
is deze motor voorzien van een akoestisch schild. Het akoestisch
schild is bekleed met geluidsisolerend polyurethaan, en het dubbele
vliegwiel beperkt het geluid afkomstig van de aandrijflijn. Een
smoorklep in de luchtinlaatleiding voorkomt het heen en weer bewegen
van de motor als het contact wordt uitgezet. Deze motor is conform de
Euro 2000 (Euro 3) norm en bevat een elektrisch EGR-systeem waarmee
door middel van het herinspuiten van verbrande uitlaatgassen de
NOx-vorming wordt tegengegaan. Met deze motor verbruikt de Avantime
5,9 l/100 km bij gebruik buiten de stad en 7,3 l/100 km bij gemengd
gebruik. Gekoppeld aan de handgeschakelde 6-versnellingsbak vormt deze
2.2 dCi motor in Frankrijk de kern van het Avantime gamma met een
geschatte mix van bijna 60% van de verkoop. In Nederland is de 2.2 dCi
vanaf nu leverbaar met een geschatte mix van ongeveer 10 %.
De 3.0 V6 24v motor is voortaan leverbaar in combinatie met de
pro-actieve 5-trapsautomaat
De 3.0 V6 motor met 24 kleppen kan voortaan gecombineerd worden met de
pro-actieve 5-trapsautomaat. Zoals bekend ontwikkelt deze motor een
vermogen van 210 pk bij 6.000 t/min en een koppel van 285 Nm bij 3.750
t/min, waarvan 90% beschikbaar is vanaf 2.500 t/min. De pro-actieve
5-trapsautomaat past perfect bij de filosofie van de Avantime en het
ruime koppel van deze motor. Deze transmissie draagt direct bij aan
het rijplezier, doordat hij automatisch terugschakelt als het
rempedaal wordt ingetrapt en de huidige versnelling behoudt als de
voet abrupt van het pedaal wordt gehaald. De rekeneenheid analyseert
voortdurend de rijstijl, de staat van de weg en de werking van de
motor om op ieder moment de meest ideale versnelling te kunnen
bepalen. Met name dankzij de zelfontkoppelingsfunctie in stilstand
wordt het brandstofverbruik beperkt: de bak schakelt in neutraal
indien bij stilstand de voetrem wordt bediend, waardoor de motor dus
onbelast draait Ten slotte beschikt deze automatische versnellingsbak
over een sequentiële bedieningsmodus waarmee de bestuurder ook zelf
kan schakelen door de hendel naar links te bewegen vanuit de drive
stand.
Een uitgebreider gamma
De komst van de viercilindermotoren valt samen met de introductie van
het nieuwe uitrustingsniveau Expression. Zo bereikt de Avantime een
grotere klantengroep met een basisprijs van 35.000 euro incl. BTW.
Services die voldoen aan het verwachtingspatroon van de
topsegmentklant
Net als bij de Vel Satis heeft de Avantime ook allerlei bijzondere
services waarmee de klant zorgeloos van zijn auto kan genieten. Aan de
Renault plaatwerkgarantie van 12 jaar, de Renault lakgarantie van 3
jaar en de Renault reparatie- en onderdelengarantie van 1 jaar wordt
nog de Renault garantie van 2 jaar zonder kilometerbeperking
toegevoegd.
Tijdens onderhoudswerkzaamheden of in geval van een ongeval wordt er
bovendien voor de mobiliteit van de klant gezorgd. Als de auto
tijdelijk niet gebruikt kan worden, wordt er vervangend vervoer van
minstens het type Renault Scénic aangeboden, of een treinreis 1e klas
of per vliegtuig, business class. In dat geval wordt er ook voor
reparatie ter plaatse, wegsleepdiensten en verblijf in een 4 sterren
hotel voor alle passagiers gezorgd.
Ten slotte profiteert de Avantime klant van een persoonlijke
behandeling door middel van het Signe programma: De Signe
Klantenservice (0 810 766 766 in Frankrijk) garandeert hem een
persoonlijke ontvangst in de werkplaats.