Gemeente Oostzaan


- 22 april 2002
22 april 2002

Gemeentehuis gesloten
Het gemeentehuis is op de volgende dagen gesloten: maandag 29 april, Koninginnedag 30 april, de Dag van de Arbeid 1 mei, Hemelvaart donderdag 9 mei en vrijdag 10 mei. Op woensdag 24 april is het gemeentehuis van 12.30 tot 14.00 uur gesloten in verband met een interne activiteit.

Extra raadsvergadering 26 april Op vrijdagavond 26 april 2002 wordt er door de gemeenteraad van Oostzaan een extra raadsvergadering gehouden. Eerder is woensdag 24 april als mogelijke datum voor een bijeenkomst genoemd, maar die gaat dus niet door.
Dit heeft voornamelijk te maken met de afrondende fase van de collegeonderhandelingen. Daarnaast is van belang dat de gemeente Oostzaan graag voor de komende vakantie weer een voltallig college heeft. De openbare raadsvergadering begint om 19.30 uur en vindt plaats in De Lishof (Lisweg 253). U bent van harte welkom om bij deze vergadering aanwezig te zijn. De onderwerpen uit de agenda staan hieronder, onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.
- Voorstel inzake benoeming commissie onderzoek geloofsbrieven nieuwe raadsleden

- Schorsing

- Verslag commissie geloofsbrieven
- Installatie nieuwe raadsleden
- Terugkoppeling collegeonderhandelingen
- Behandeling en vaststelling raadsprogramma
- Voorstel inzake benoeming wethouders
- Installatie nieuwe wethouders Tijdens de raadsvergadering is er de gelegenheid om vragen te stellen. Meldt dit vooraf aan de griffier / gemeentesecretaris. De stukken liggen ter inzage op het gemeentehuis.

Agenda raadsvergadering 22 april Op maandagavond 22 april 2002 wordt door de gemeenteraad van Oostzaan vergaderd. Deze openbare raadsvergadering begint om 19.30 uur en vindt plaats in De Lishof (Lisweg 253). U bent van harte welkom om bij deze vergaderingen aanwezig te zijn. De onderwerpen uit de agenda staan hieronder, onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.
- Voorstel inzake een vrijstellingsprocedure als bedoeld in art. 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor het perceel Grashof 15

- Voorstel inzake een vrijstellingsprocedure als bedoeld in art. 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor het perceel Westerstijfselmakerspad 12
- Voorstel inzake het instellen van een parkeerverbod op de Kerkbuurt ter hoogte van nummer 116
- Voorstel inzake wijziging van de verordening subsidiebeleid Wiw
- Voorstel inzake financiering tijdelijk brandweercommando
- Voorstel inzake bestuursopdracht quickscan juridische kwaliteitszorg
- Voorstel inzake wijziging gemeenschappelijke regeling ROA in verband met dualisme
Tijdens de raadsvergadering is er de gelegenheid om vragen te stellen. Meldt dit vooraf aan de griffier / gemeentesecretaris. De stukken liggen ter inzage op het gemeentehuis.

Oostzaan gaat voor kwaliteit
Een belangrijke gemeentelijke verantwoordelijkheid is de zorg voor de openbare orde en de veiligheid van haar inwoners. Vanuit die verantwoordelijkheid dient de gemeente er onder meer op toe te zien, dat de vergunningverlening op het gebied van openbare orde en veiligheid in orde is. Dan moeten vergunningen natuurlijk worden nageleefd en als dit niet gebeurt, moet er handhavend worden opgetreden. De afgelopen jaren hebben zich een aantal gebeurtenissen in Nederland voorgedaan die duidelijk hebben gemaakt wat er kan gebeuren met de inwoners van een gemeente als deze kwaliteitseis wordt losgelaten. Denk maar aan de gebeurtenissen in Enschede, Volendam en Tiel.

Burgemeester en wethouders van Oostzaan stellen de gemeenteraad nu voor om via een kort onderzoek, de quickscan, te kijken hoe het gesteld is met de kwaliteit van de gemeentelijke producten. Hiertoe behoren o.a. vergunningen op het gebied van openbare orde en veiligheid waarbij inwoners betrokken zijn. Denk verder aan:
- openbare orde en veiligheid

- bijzondere wetgeving

- ruimtelijke ordening

- woningwet

- milieu

- brandveiligheid

De strategische visie en missie van Oostzaan stellen dat Oostzaan gaat voor kwaliteit. Dit komt niet alleen tot uiting in de dienstverlening van de gemeente, maar ook in de geleverde producten. Het streven van de gemeente naar een grotere kwaliteit in de zorg voor haar inwoners is de reden voor dit onderzoek. Naar aanleiding van o.a. Volendam en Enschede is de gemeente van mening dat het een goed idee is om de juridische dienstverlening te onderzoeken. De quickscan geeft informatie over het huidige kwaliteitsniveau. De resultaten van het onderzoek kunnen gebruikt worden voor een verbetering van deze dienstverlening.

Dit onderzoek kost ca. 25.000,00. Bij het opstellen van de begroting 2002 is uiteraard geen rekening gehouden met een quickscan voor de juridische kwaliteitszorg. Hiervoor stelt het college de gemeenteraad een wijziging van de begroting 2002 voor.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr. W. Grooteman, 075 - 684 7777.

Gewijzigde inzameldagen huishoudelijk afval De maanden april en mei kennen enkele feestdagen. Als op een van deze dagen een inzameldag huishoudelijk afval valt, wordt de inzameldag verplaatst. Hieronder ziet u een overzicht van de gewijzigde dagen.

Feestdag

Datum

Gewijzigde dagen

Koninginnedag

Dinsdag 30 april

Zaterdag 27 april

Hemelvaartsdag

Donderdag 9 mei

Woensdag 8 mei

2e Pinksterdag

Maandag 20 mei

Zaterdag 18 mei

Voorkom overlast van hondenpoep! Veel eigenaren van honden zorgen zelf voor het verwijderen van de uitwerpselen van hun hond. Sommige hondenbezitters doen dit helaas nog niet. Als u een hond heeft die op de openbare weg zijn behoefte doet, moet u zich aan een aantal regels houden. Deze regels zijn er niet voor niets. Hondenpoep roept namelijk veel ergernis op. In Oostzaan zijn een aantal regels over het uitlaten van uw trouwe viervoeter. Het is verboden uw hond binnen de bebouwde kom los te laten lopen. Als hondeneigenaar bent u verplicht bij het uitlaten hulpmiddelen bij u te hebben om de uitwerpselen te verwijderen. Uw hond kan zijn behoefte doen op de hondenuitlaatplaats of in de goot. De hondenuitlaatplaatsen kunt u vinden in de gemeentegids. Op andere plaatsen is dit niet toegestaan, tenzij u de uitwerpselen verwijdert. Als iedere hondenbezitter de regels in acht neemt dan zal de overlast van de hondenpoep snel afnemen en wordt Oostzaan een schonere gemeente.

Op reis? Haal bijtijds uw reisdocumenten
Gaat u deze zomer naar het buitenland en heeft u daar een nieuw paspoort of identiteitskaart voor nodig? Voorkom onnodig lange wachttijden en vraag uw reisdocument ruim van tevoren aan. Sinds 1 oktober gelden er nieuwe regels voor reisdocumenten. Paspoorten en identiteitskaarten worden, voor een betere beveiliging, op een centrale plaats in Nederland voorzien van uw persoonlijke gegevens. Daarom krijgt u uw nieuwe reisdocument niet meteen mee maar kunt u het na een paar dagen ophalen. Reken op een week, dan bent u op tijd. In vakantieperioden kunt u beter nog iets ruimer rekenen.

Wat heeft u nodig?
U moet uw reisdocument persoonlijk aanvragen en afhalen. Neem daarbij wel uw reisdocumenten en één recente, goede pasfoto mee. De foto moet recht van voren zijn genomen tegen een lichte achtergrond en het hoofd op de foto moet minimaal twee centimeter zijn. Als uw paspoort of identiteitskaart gestolen is of u bent het kwijt, dan moet u dat aangeven bij de politie. Die maakt dan een proces verbaal op. Dit heeft u nodig om een nieuw reisdocument aan te vragen.

Kinderen
Voor een paspoort voor kinderen tot 18 jaar of een identiteitskaart voor kinderen tot 12 jaar is schriftelijke toestemming nodig van beide ouders of voogd. Kinderen moeten bij het aanvragen geldige legitimatiebewijzen van hun ouders tonen. Als ouders kunt u kinderen tot en met 15 jaar ook laten bijschrijven in uw eigen paspoort. Op een identiteitskaart kan dat niet. Bij de aanvraag moet uw kind aanwezig zijn en heeft u een pasfoto van het kind nodig. Vergeet niet dat u ook schriftelijke toestemming en het legitimatiebewijs van de andere ouder nodig heeft. Ook als het kind al in uw paspoort staat. Voor het bijschrijven geldt ook een wachttijd van een aantal dagen. Kijk voor meer informatie op www.paspoortinformatie.nl, informeer bij de gemeente of haal de gratis brochure "Vakantie gepland? Regel nú uw reisdocument!" bij postkantoor, bibliotheek of gemeentehuis.

Openbare bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat op 11 april aanvragen voor een bouwvergunning zijn ontvangen voor:
- het plaatsen van een dakkapel aan de Dr. de Boerstraat 25,
- het uitbreiden van een woning aan Kerkstraat 245a Op 16 april zijn bouwvergunningen verleend voor het uitbreiden van woningen aan Draaikolk 102, Dr. R. van der Loefstraat 16, De Wering 20 en De Wering 22. De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter inzage op de sector Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45 tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning / toestemming kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending daarvan aan de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van 'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075) 6847777. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van een verleende vergunning/ bouwtoestemming niet op. Als een bezwaarschrift bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus 956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.

Vrijstellingsprocedures
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat zij voornemens zijn om:

- met toepassing van het bepaalde in artikel 19 lid 2 /19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling van het geldende bestemmingsplan te verlenen voor het realiseren van een uitbreiding van een gebouw voor het basisonderwijs (openbare) aan de Paling 2,
- met toepassing van het bepaalde in artikel 19 lid3 /19a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende bestemmingsplan te verlenen voor het realiseren van een uitbreiding aan de Lisweg 27 t/m 73 ( flat) het betreft een lift installatie met een aangepaste entree (hoofdingang flatgebouw),
- vrijstelling van het geldende bestemmingsplan te verlenen voor het realiseren van een uitbreiding van een woning (achterzijde) aan Noordeinde 24.
De bouwplannen liggen met ingang van dinsdag 23 april 2002 gedurende vier weken, derhalve tot en met 21 mei 2002 ter inzage op de sector Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45 uur tot 12.00 uur, overigens na telefonische afspraak (075- 6847777). Gedurende de termijn van ter inzage legging bestaat voor een ieder de gelegenheid om zijn of haar zienswijze met betrekking tot het voornemen om vrijstelling te verlenen schriftelijk bij burgemeester en wethouders kenbaar te maken (postbus 15, 1510 AA Oostzaan).

Kapvergunningen
Op 9 april is een vergunning verleend voor het kappen van 1 Prunus op het perceel Rietschoot 43. Er zal nieuwe aanplant plaatsvinden. Belanghebbenden kunnen hiertegen binnen 6 weken na genoemde datum een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van de verleende vergunning niet op. Als een bezwaarschrift bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus 956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.

Burgerlijke stand
Getrouwd:
D. Caldenhove en M.Y. de Dood


---