Gemeente Oostzaan
- 22 april 2002
22 april 2002
Gemeentehuis gesloten
Het gemeentehuis is op de volgende dagen gesloten: maandag 29 april,
Koninginnedag 30 april, de Dag van de Arbeid 1 mei, Hemelvaart
donderdag 9 mei en vrijdag 10 mei. Op woensdag 24 april is het
gemeentehuis van 12.30 tot 14.00 uur gesloten in verband met een
interne activiteit.
Extra raadsvergadering 26 april
Op vrijdagavond 26 april 2002 wordt er door de gemeenteraad van
Oostzaan een extra raadsvergadering gehouden. Eerder is woensdag 24
april als mogelijke datum voor een bijeenkomst genoemd, maar die gaat
dus niet door.
Dit heeft voornamelijk te maken met de afrondende fase van de
collegeonderhandelingen. Daarnaast is van belang dat de gemeente
Oostzaan graag voor de komende vakantie weer een voltallig college
heeft. De openbare raadsvergadering begint om 19.30 uur en vindt
plaats in De Lishof (Lisweg 253). U bent van harte welkom om bij deze
vergadering aanwezig te zijn. De onderwerpen uit de agenda staan
hieronder, onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.
- Voorstel inzake benoeming commissie onderzoek geloofsbrieven nieuwe
raadsleden
- Schorsing
- Verslag commissie geloofsbrieven
- Installatie nieuwe raadsleden
- Terugkoppeling collegeonderhandelingen
- Behandeling en vaststelling raadsprogramma
- Voorstel inzake benoeming wethouders
- Installatie nieuwe wethouders
Tijdens de raadsvergadering is er de gelegenheid om vragen te stellen.
Meldt dit vooraf aan de griffier / gemeentesecretaris. De stukken
liggen ter inzage op het gemeentehuis.
Agenda raadsvergadering 22 april
Op maandagavond 22 april 2002 wordt door de gemeenteraad van Oostzaan
vergaderd. Deze openbare raadsvergadering begint om 19.30 uur en vindt
plaats in De Lishof (Lisweg 253). U bent van harte welkom om bij deze
vergaderingen aanwezig te zijn. De onderwerpen uit de agenda staan
hieronder, onder voorbehoud van eventuele wijzigingen.
- Voorstel inzake een vrijstellingsprocedure als bedoeld in art. 19
lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor het perceel Grashof
15
- Voorstel inzake een vrijstellingsprocedure als bedoeld in art. 19
lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening voor het perceel
Westerstijfselmakerspad 12
- Voorstel inzake het instellen van een parkeerverbod op de Kerkbuurt
ter hoogte van nummer 116
- Voorstel inzake wijziging van de verordening subsidiebeleid Wiw
- Voorstel inzake financiering tijdelijk brandweercommando
- Voorstel inzake bestuursopdracht quickscan juridische kwaliteitszorg
- Voorstel inzake wijziging gemeenschappelijke regeling ROA in verband
met dualisme
Tijdens de raadsvergadering is er de gelegenheid om vragen te stellen.
Meldt dit vooraf aan de griffier / gemeentesecretaris. De stukken
liggen ter inzage op het gemeentehuis.
Oostzaan gaat voor kwaliteit
Een belangrijke gemeentelijke verantwoordelijkheid is de zorg voor de
openbare orde en de veiligheid van haar inwoners. Vanuit die
verantwoordelijkheid dient de gemeente er onder meer op toe te zien,
dat de vergunningverlening op het gebied van openbare orde en
veiligheid in orde is. Dan moeten vergunningen natuurlijk worden
nageleefd en als dit niet gebeurt, moet er handhavend worden
opgetreden. De afgelopen jaren hebben zich een aantal gebeurtenissen
in Nederland voorgedaan die duidelijk hebben gemaakt wat er kan
gebeuren met de inwoners van een gemeente als deze kwaliteitseis wordt
losgelaten. Denk maar aan de gebeurtenissen in Enschede, Volendam en
Tiel.
Burgemeester en wethouders van Oostzaan stellen de gemeenteraad nu
voor om via een kort onderzoek, de quickscan, te kijken hoe het
gesteld is met de kwaliteit van de gemeentelijke producten. Hiertoe
behoren o.a. vergunningen op het gebied van openbare orde en
veiligheid waarbij inwoners betrokken zijn. Denk verder aan:
- openbare orde en veiligheid
- bijzondere wetgeving
- ruimtelijke ordening
- woningwet
- milieu
- brandveiligheid
De strategische visie en missie van Oostzaan stellen dat Oostzaan gaat
voor kwaliteit. Dit komt niet alleen tot uiting in de dienstverlening
van de gemeente, maar ook in de geleverde producten. Het streven van
de gemeente naar een grotere kwaliteit in de zorg voor haar inwoners
is de reden voor dit onderzoek. Naar aanleiding van o.a. Volendam en
Enschede is de gemeente van mening dat het een goed idee is om de
juridische dienstverlening te onderzoeken. De quickscan geeft
informatie over het huidige kwaliteitsniveau. De resultaten van het
onderzoek kunnen gebruikt worden voor een verbetering van deze
dienstverlening.
Dit onderzoek kost ca. 25.000,00. Bij het opstellen van de begroting
2002 is uiteraard geen rekening gehouden met een quickscan voor de
juridische kwaliteitszorg. Hiervoor stelt het college de gemeenteraad
een wijziging van de begroting 2002 voor.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met mevr. W. Grooteman,
075 - 684 7777.
Gewijzigde inzameldagen huishoudelijk afval
De maanden april en mei kennen enkele feestdagen. Als op een van deze
dagen een inzameldag huishoudelijk afval valt, wordt de inzameldag
verplaatst. Hieronder ziet u een overzicht van de gewijzigde dagen.
Feestdag
Datum
Gewijzigde dagen
Koninginnedag
Dinsdag 30 april
Zaterdag 27 april
Hemelvaartsdag
Donderdag 9 mei
Woensdag 8 mei
2e Pinksterdag
Maandag 20 mei
Zaterdag 18 mei
Voorkom overlast van hondenpoep!
Veel eigenaren van honden zorgen zelf voor het verwijderen van de
uitwerpselen van hun hond. Sommige hondenbezitters doen dit helaas nog
niet. Als u een hond heeft die op de openbare weg zijn behoefte doet,
moet u zich aan een aantal regels houden. Deze regels zijn er niet
voor niets. Hondenpoep roept namelijk veel ergernis op. In Oostzaan
zijn een aantal regels over het uitlaten van uw trouwe viervoeter. Het
is verboden uw hond binnen de bebouwde kom los te laten lopen. Als
hondeneigenaar bent u verplicht bij het uitlaten hulpmiddelen bij u te
hebben om de uitwerpselen te verwijderen. Uw hond kan zijn behoefte
doen op de hondenuitlaatplaats of in de goot. De hondenuitlaatplaatsen
kunt u vinden in de gemeentegids. Op andere plaatsen is dit niet
toegestaan, tenzij u de uitwerpselen verwijdert. Als iedere
hondenbezitter de regels in acht neemt dan zal de overlast van de
hondenpoep snel afnemen en wordt Oostzaan een schonere gemeente.
Op reis? Haal bijtijds uw reisdocumenten
Gaat u deze zomer naar het buitenland en heeft u daar een
nieuw paspoort of identiteitskaart voor nodig? Voorkom onnodig lange
wachttijden en vraag uw reisdocument ruim van tevoren aan. Sinds 1
oktober gelden er nieuwe regels voor reisdocumenten. Paspoorten en
identiteitskaarten worden, voor een betere beveiliging, op een
centrale plaats in Nederland voorzien van uw persoonlijke gegevens.
Daarom krijgt u uw nieuwe reisdocument niet meteen mee maar kunt u het
na een paar dagen ophalen. Reken op een week, dan bent u op tijd. In
vakantieperioden kunt u beter nog iets ruimer rekenen.
Wat heeft u nodig?
U moet uw reisdocument persoonlijk aanvragen en afhalen. Neem daarbij
wel uw reisdocumenten en één recente, goede pasfoto mee. De foto moet
recht van voren zijn genomen tegen een lichte achtergrond en het hoofd
op de foto moet minimaal twee centimeter zijn. Als uw paspoort of
identiteitskaart gestolen is of u bent het kwijt, dan moet u dat
aangeven bij de politie. Die maakt dan een proces verbaal op. Dit
heeft u nodig om een nieuw reisdocument aan te vragen.
Kinderen
Voor een paspoort voor kinderen tot 18 jaar of een identiteitskaart
voor kinderen tot 12 jaar is schriftelijke toestemming nodig van beide
ouders of voogd. Kinderen moeten bij het aanvragen geldige
legitimatiebewijzen van hun ouders tonen. Als ouders kunt u kinderen
tot en met 15 jaar ook laten bijschrijven in uw eigen paspoort. Op een
identiteitskaart kan dat niet. Bij de aanvraag moet uw kind aanwezig
zijn en heeft u een pasfoto van het kind nodig. Vergeet niet dat u ook
schriftelijke toestemming en het legitimatiebewijs van de andere ouder
nodig heeft. Ook als het kind al in uw paspoort staat. Voor het
bijschrijven geldt ook een wachttijd van een aantal dagen.
Kijk voor meer informatie op www.paspoortinformatie.nl, informeer bij
de gemeente of haal de gratis brochure "Vakantie gepland? Regel nú uw
reisdocument!" bij postkantoor, bibliotheek of gemeentehuis.
Openbare bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat op 11 april
aanvragen voor een bouwvergunning zijn ontvangen voor:
- het plaatsen van een dakkapel aan de Dr. de Boerstraat 25,
- het uitbreiden van een woning aan Kerkstraat 245a
Op 16 april zijn bouwvergunningen verleend voor het uitbreiden van
woningen aan Draaikolk 102, Dr. R. van der Loefstraat 16, De Wering 20
en De Wering 22. De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter
inzage op de sector Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag
en vrijdag van 08.45 tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning /
toestemming kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van
verzending daarvan aan de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen
bij burgemeester en wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder
vermelding van 'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte
bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector
Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075)
6847777. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van een
verleende vergunning/ bouwtoestemming niet op. Als een bezwaarschrift
bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige
voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de
sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus
956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.
Vrijstellingsprocedures
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat zij
voornemens zijn om:
- met toepassing van het bepaalde in artikel 19 lid 2 /19a van de Wet
op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling van het geldende
bestemmingsplan te verlenen voor het realiseren van een uitbreiding
van een gebouw voor het basisonderwijs (openbare) aan de Paling 2,
- met toepassing van het bepaalde in artikel 19 lid3 /19a van de Wet
op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het geldende
bestemmingsplan te verlenen voor het realiseren van een uitbreiding
aan de Lisweg 27 t/m 73 ( flat) het betreft een lift installatie met
een aangepaste entree (hoofdingang flatgebouw),
- vrijstelling van het geldende bestemmingsplan te verlenen voor het
realiseren van een uitbreiding van een woning (achterzijde) aan
Noordeinde 24.
De bouwplannen liggen met ingang van dinsdag 23 april 2002 gedurende
vier weken, derhalve tot en met 21 mei 2002 ter inzage op de sector
Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, op maandag,
dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45 uur tot 12.00 uur, overigens
na telefonische afspraak (075- 6847777). Gedurende de termijn van ter
inzage legging bestaat voor een ieder de gelegenheid om zijn of haar
zienswijze met betrekking tot het voornemen om vrijstelling te
verlenen schriftelijk bij burgemeester en wethouders kenbaar te maken
(postbus 15, 1510 AA Oostzaan).
Kapvergunningen
Op 9 april is een vergunning verleend voor het kappen van 1 Prunus op
het perceel Rietschoot 43. Er zal nieuwe aanplant plaatsvinden.
Belanghebbenden kunnen hiertegen binnen 6 weken na genoemde datum een
gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders.
Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van de verleende
vergunning niet op. Als een bezwaarschrift bij ons college wordt
ingediend kan een verzoek om voorlopige voorziening
(schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de sector
Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus 956,
2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.
Burgerlijke stand
Getrouwd:
D. Caldenhove en M.Y. de Dood
---