Stadsdeel Zeeburg
Programma-akkoord 2002-2006
Openbare ruimte, groen en milieu - Verkeer en parkeren -
Bouwen en Wonen - IJburg - Sociaal beleid en voorzieningen -
Onderwijs - Jeugd en jongeren - Welzijn en maatschappelijke zorg -
Openbare orde en veiligheid - Cultuur en sport -
Werkgelegenheid, maatsch. activering en ec. zaken - Financiën
Hier vindt u het definitieve bestuursakkoord voor de periode 2002-2006
opgesteld door de PvdA, GroenLinks en D66.
Bestuursstijl
Akkoordpartijen willen een belangrijke rol voor bewoners van het
stadsdeel. Dit betekent dat er over belangrijke zaken kan worden
meegedacht. Meedenken vooraf is beter dan inspreken achteraf.
Akkoordpartijen hanteren een actieve, open en integere bestuursstijl.
Een overheid die haar afspraken nakomt. Dit betekent meer aandacht
voor de uitvoering van projecten en verbetering van de communicatie
rondom projecten. Bestuurspartijen willen onderstaande zaken
uitvoeren:
Open
* introductie referendum: correctief (na een genomen besluit) en
consultatief (voorafgaand aan een eventueel te nemen besluit);
* bewonersinitiatieven op de commissie/raadsagenda;
* ICT optimaal inzetten om mensen te betrekken bij besluitvorming
* aan het einde van de bestuursperiode beslissen over het wel of
niet kiezen voor een rechtstreeks gekozen stadsdeelvoorzitter;
* buurtbudgetten;
* participatie migranten en jongeren in de politiek verder
verbeteren;
* waar mogelijk openplanproces verder invoeren;
* spreekuur voor bewoners op locatie
Actief
* het Dagelijks Bestuur houdt de vinger aan de pols bij de
uitvoering van afspraken en projecten;
* verbetering en verruiming toegankelijkheid en dienstverlening van
het stadsdeel, onder andere via internet.
Integer
* ambtseed voor ambtenaren;
* gedragscode voor Bestuur en raadsleden.
De akkoordpartijen willen het stadsdeel collegiaal besturen. Samen
verantwoordelijk zijn voor het beleid en samenwerking tussen
bestuurders moet tot betere resultaten leiden. In een vroegtijdig
stadium gezamenlijk de lijnen uitzetten, elkaar goed op de hoogte
houden en een integrale afweging horen daarbij.
De relatie tussen Raad en Dagelijks Bestuur wordt gekenmerkt door
samenwerking en tegenstelling. De Raad zal veelal op voordracht van
het Dagelijks Bestuur de hoofdlijnen van beleid vaststellen. Hiertoe
is een goed beeld van de wederzijdse ambities van belang. Dit vraagt
om een goed, tijdig en open overleg. De leden van het Dagelijks
Bestuur staan daarom open voor overleg en voorzien de Raad desgewenst
vroegtijdig van informatie en advies.
De begroting wordt de komende jaren ontwikkeld tot een
product/resultaatbegroting. De raad controleert de uitvoering van het
beleid door het Dagelijks Bestuur. Het Dagelijks Bestuur neemt zich
voor op een transparante en open wijze te rapporteren over de
uitvoering. Een delegatie- en mandaatregeling moet worden ingevoerd om
duidelijk te maken waar precies de verantwoordelijkheden van de Raad
en het Dagelijks Bestuur liggen.
Met de jaarrekening legt het Dagelijks Bestuur verantwoording af over
de wijze waarop het Stadsdeel in het afgelopen jaar heeft bestuurd.
Het Dagelijks Bestuur ondersteunt de Raad bij de invulling van de
griffiefunctie