RABOBANK NEDERLAND

Nederland kan uitgroeien tot 'foodprovider' voor heel West-Europa

'Als ondernemers in de tuinbouw en gespecialiseerde handelshuizen intensief gaan samenwerken, kan Nederland uitgroeien tot de 'foodprovider' van heel West-Europa. De internationale mainportfunctie van Rotterdam, gecombineerd met de Nederlandse logistiek en handelsgeest, geven ons daartoe een unieke mogelijkheid.' Dat zei Hans Smits, hoofddirectievoorzitter van de Rabobank Groep, vandaag op de Floriade tijdens het seminar over de toekomst van de Nederlandse voedingstuinbouw. Smits presenteerde tijdens het seminar de studie 'De Smaak van Samenwerking', de eerste van 6 Rabobankstudies die tijdens de Floriade verschijnen.

Stevige impuls handel mogelijk
Over tien jaar exporteert Nederland meer importgroenten en -fruit dan producten van eigen bodem. Elders zijn de kostprijzen van standaardproducten lager, terwijl de kwaliteit vergelijkbaar is met die van Nederlandse standaardproducten. De juiste combinatie van buitenlandse en Nederlandse producten kan een stevige impuls geven aan de handel. Nederland kan zo uitgroeien tot de belangrijkste schakel in de internationale tuinbouwketen tussen de Europese grootwinkelbedrijven en primaire ondernemers in binnen- en buitenland.
Gespecialiseerde handelshuizen zijn verantwoordelijk voor een deel van het versassortiment in de detailhandel. Zij coördineren het aanbod en beheersen de logistieke processen. De wereld is hun werkterrein, ze betrekken producten uit verschillende klimaatzones om het jaar rond te kunnen leveren. Deze handelshuizen werken nauw samen met telersverenigingen die een volledig vers groente- en fruitpakket kunnen leveren. Primaire ondernemers zullen zich met handelshuizen, veredelaars en andere partijen moeten verenigen en financieel participeren in internationale, sterke ketens. Door financiële participatie kunnen zij profiteren van de toegevoegde waarde die elders in de keten wordt gerealiseerd. Het buitenland is niet langer concurrent maar partner: andere landen vullen het Nederlandse assortiment aan. Samenwerking wordt gezocht in gelijkwaardige allianties met producenten in Zuid-Europa, Turkije en andere landen in Europa. 'Wanneer in Nederland het gevecht om de laatste cent wordt ingeruild voor een intensieve samenwerking om grootwinkelbedrijf en foodservice optimaal te kunnen bedienen, blijft Nederland tenminste een speler van wereldformaat op het wereldtuinbouwtoneel', aldus Hans Smits

Sterke toename kant-en-klaarproducten
De Rabobank verwacht dat de consumptie van fijne kant-en-klaarproducten zoals koelverse maaltijden en exclusieve salades de komende tien jaar met zo'n 40% zal groeien. Eten buiten de deur wordt zelfs nog populairder. Daarin verwacht de bank een toename van 50%. Nu besteedt de Europese consument nog zo'n 30% van zijn voedselbudget buiten de deur. In het volgende decennium zal dat uitgroeien tot 45%, minimaal 300 miljard Euro.

Rabobank draagt bij aan visievorming
De Rabobank zal financieringsaanvragen uit de tuinbouw nadrukkelijker gaan toetsen op de visie van de ondernemer op ontwikkelingen in de keten, de markt en de maatschappij. Door met studies over de toekomst van de tuinbouw te komen, wil zij bijdragen aan de visievorming. Met producten op maat en kennis van de sector ondersteunt de Rabobank het ten uitvoer brengen van de strategie. Tijdens het seminar over de voedingstuinbouw voerden ook de heren M. Wille, staatssecretaris van Landbouw in Duitsland, P. Bringmann van La Place, B.J. Constandse van The Greenery, W. Baljeu van Frugi Venta en F. Hoogervorst van LTO Glastuinbouw het woord.