RABOBANK NEDERLAND
Nederland kan uitgroeien tot 'foodprovider' voor heel West-Europa
'Als ondernemers in de tuinbouw en gespecialiseerde handelshuizen
intensief gaan samenwerken, kan Nederland uitgroeien tot de
'foodprovider' van heel West-Europa. De internationale mainportfunctie
van Rotterdam, gecombineerd met de Nederlandse logistiek en
handelsgeest, geven ons daartoe een unieke mogelijkheid.' Dat zei Hans
Smits, hoofddirectievoorzitter van de Rabobank Groep, vandaag op de
Floriade tijdens het seminar over de toekomst van de Nederlandse
voedingstuinbouw. Smits presenteerde tijdens het seminar de studie 'De
Smaak van Samenwerking', de eerste van 6 Rabobankstudies die tijdens
de Floriade verschijnen.
Stevige impuls handel mogelijk
Over tien jaar exporteert Nederland meer importgroenten en -fruit dan
producten van eigen bodem. Elders zijn de kostprijzen van
standaardproducten lager, terwijl de kwaliteit vergelijkbaar is met
die van Nederlandse standaardproducten. De juiste combinatie van
buitenlandse en Nederlandse producten kan een stevige impuls geven aan
de handel. Nederland kan zo uitgroeien tot de belangrijkste schakel in
de internationale tuinbouwketen tussen de Europese
grootwinkelbedrijven en primaire ondernemers in binnen- en
buitenland.
Gespecialiseerde handelshuizen zijn verantwoordelijk voor een deel van
het versassortiment in de detailhandel. Zij coördineren het aanbod en
beheersen de logistieke processen. De wereld is hun werkterrein, ze
betrekken producten uit verschillende klimaatzones om het jaar rond te
kunnen leveren. Deze handelshuizen werken nauw samen met
telersverenigingen die een volledig vers groente- en fruitpakket
kunnen leveren. Primaire ondernemers zullen zich met handelshuizen,
veredelaars en andere partijen moeten verenigen en financieel
participeren in internationale, sterke ketens. Door financiële
participatie kunnen zij profiteren van de toegevoegde waarde die
elders in de keten wordt gerealiseerd. Het buitenland is niet langer
concurrent maar partner: andere landen vullen het Nederlandse
assortiment aan. Samenwerking wordt gezocht in gelijkwaardige
allianties met producenten in Zuid-Europa, Turkije en andere landen in
Europa. 'Wanneer in Nederland het gevecht om de laatste cent wordt
ingeruild voor een intensieve samenwerking om grootwinkelbedrijf en
foodservice optimaal te kunnen bedienen, blijft Nederland tenminste
een speler van wereldformaat op het wereldtuinbouwtoneel', aldus Hans
Smits
Sterke toename kant-en-klaarproducten
De Rabobank verwacht dat de consumptie van fijne
kant-en-klaarproducten zoals koelverse maaltijden en exclusieve
salades de komende tien jaar met zo'n 40% zal groeien. Eten buiten de
deur wordt zelfs nog populairder. Daarin verwacht de bank een toename
van 50%. Nu besteedt de Europese consument nog zo'n 30% van zijn
voedselbudget buiten de deur. In het volgende decennium zal dat
uitgroeien tot 45%, minimaal 300 miljard Euro.
Rabobank draagt bij aan visievorming
De Rabobank zal financieringsaanvragen uit de tuinbouw nadrukkelijker
gaan toetsen op de visie van de ondernemer op ontwikkelingen in de
keten, de markt en de maatschappij. Door met studies over de toekomst
van de tuinbouw te komen, wil zij bijdragen aan de visievorming. Met
producten op maat en kennis van de sector ondersteunt de Rabobank het
ten uitvoer brengen van de strategie. Tijdens het seminar over de
voedingstuinbouw voerden ook de heren M. Wille, staatssecretaris van
Landbouw in Duitsland, P. Bringmann van La Place, B.J. Constandse van
The Greenery, W. Baljeu van Frugi Venta en F. Hoogervorst van LTO
Glastuinbouw het woord.